Pensioen

Marluc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 30 okt 2016 22:02

Een vraagje
Ik werk sinds mijn 16 jaar
Ik ben geboren 1962 dus was ik in 1978 16jaar
Volgens my pensioen zou ik in 2022 na 44 jaar hebben gewerkt op pensioen kunnen ik ben 60 jaar dan
Nu zou ik wil als zelfstandige werken in 2017 heb ik voor de privé dan 39 jaar gewerkt
Hoe moet ik die 5 jaar opvullen om evenveel te trekken als op mijn 60 ste op pensioen ga kan dat of gaat dat niet? Als zelfstandige ik dan 5 jaar zelfstandige geweest.
Dus ik wil weten als ik 2017 begin te werken als zelfstandige kan ik dan nog in 2022 op pensioen want dan heb ik ook 44 jaar gewerkt of zie ik dat verkeerd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 31 okt 2016 05:55

Beste,

Zolang u minstens 2 kwartalen bijdragen als zelfstandige in hoofdberoep betaalt, bouw je nog verder een pensioen op aan loopbaanopbouw 1/45ste. Uw pensioenbedrag zal berekend worden aan de hand van de betaalde bijdragen sociaal statuut. Weet dat zelfstandig zijn geen "avontuur" is. Het lijkt me dan ook best dat u dringend consult inwint bij een ondernemingsloket. Het is immers kort dag en dat u nu nog met dit soort essentiële vragen zit, verontrust me toch wel enigszins.

104 voltijdse dagen of een gans jaar gemiddeld 13 uur per week in het werknemersstelsel of twee kwartalen bijdragen in hoofdberoep in het stelsel der zelfstandigen voldoen immers aan de loopbaanvoorwaarde van 1/45ste.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”