pensioen en bijverienen

henri6
Topic Starter
Berichten: 13

pensioen en bijverienen

#1 , 30 sep 2016 15:37

hallo,
vanaf 1 oktober ga ik op pensioen en zou 1200euro per maand krijgen ,nu heb ik een aanbod gekregen om een tuin te onderhouden waar ik per jaar een 2800 euro mee kan bijverdienen ,nu is mijn vraag moet ik dat aangeven en bij wie alsook heeft dat een invloed op mijn pensioen ?
dank u bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 01 okt 2016 17:34

Beste,

U dient uw activiteit te beperken tot de toegelaten grenzen indien nog geen 65 jaar bent en/of nog geen 45 jaar beroepsloopbaan bewijst.
Het bedrag van 2800 euro per jaar ligt alleszins lager dan de toegelaten grenzen. U zal zich wel in orde moeten stellen met een sociaal statuut....bv. aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Of u überhaupt bijdrageplichtig en/of btw-plichtig bent, kan u best even navragen bij een ondernemingsloket in uw buurt, een boekhouder en/of het btw-kantoor waar u van afhangt. Opgelet zowel uw pensioen als uw inkomen uit uw activiteit zijn aan de fiscaliteit onderworpen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”