PDOS - RVP

âlfazdelpi
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

PDOS - RVP

#1 , 13 apr 2016 22:48

Goedemorgen,

In september 1970 ben ik bij de rijkswacht gegaan. Eerst als rijkswachter, vervolgens brigadier, dan wachtmeester en als laatste opperwachtmeester (oplopende graden) bij het operationeel kader.
In september 1978 werd er een einde aan gesteld.
Nadien ben ik zelfstandige geweest en werknemer.
Volgend jaar in 2017 word ik 65, bijgevolg is er een ambthalve onderzoek.

Ik heb vastgesteld dat in "My Pension" de gepresteerde jaren ('70-'78) als rijkswachter werden weerhouden in het statuut van ambtenaar "contractueel".

Kan iemand mij verklaren waarom niet als statutaire ?
Heeft dit invloed op het pensioen als ambtenaar ?

(In januari 2015 had ik reeds een pensioen ontvangen van de overheid doch ik heb dit teruggestort wegens cumul.)

Andere zaak.

Ik heb ook vastgesteld dat er 250 dagen werden overgedragen vanuit de openbare sector naar de beroepsloopbaan van werknemer.

Wat houdt dit eigenlijk in ?
Heeft dit ook een weerslag op het pensioen overheid en (of) werknemer ?

(Bij een vorige beslissing van vervroegd pensioen dat zou ingaan op 01/01/2015 werden geen dagen overgedragen vanuit de openbare sector naar de privésector.
Later heb ik verzaakt aan het vervroegd pensioen.)

Graag hulp in dit doolhof van de pensioenen.

Mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Met vriendelijke groet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 14 apr 2016 19:30

Beste,

De diensten verricht als tewerkgestelde werkloze (TWW) of in het bijzonder tijdelijk kader (BTK) of in het derde arbeidscircuit (DAC) zijn niet aanneembaar voor het recht en de berekening van het rustpensioen van de overheidssector (maar wel voor het bepalen van de minimale loopbaanduur). Deze diensten kunnen het recht op een pensioen van de private sector openen.
Hun salaris werd immers niet betaald door de overheidsdienst bij wie de werkloze is tewerkgesteld, maar door de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening onder de vorm van een werkloosheidsuitkering verhoogd met een complement zodat de wedde verbonden aan de functie bereikt wordt.
De betrokkene moet ten minste 5 pensioenaanspraakverlenende dienstjaren tellen voor de opening van het recht op het pensioen, met uitzondering van de bonificaties wegens studies en van andere periodes vergoed wegens diensten die voor de vaststelling van de wedde meetellen, voor zover hij zijn loopbaan heeft beëindigd na 31 december 1976.

De vraag die dan ook moet gesteld worden is of u contractueel was voor uw statutaire aanstelling dan wel BTK/DAC/TWW. Immers als u geen 5 jaar bewijst kan u geen aanspraak maken op een overheidspensioen. Indien u wel recht kan hebben op een overheidspensioen, moeten de jaren die werden overgeheveld naar de overheidsdienst opnieuw overgeheveld worden naar de overheidssector. Indien het om jaren contractueel gaat en er geen statutaire aanstelling is geweest, heeft u geen recht op een overheidspensioen. Opgelet contractueel aangegeven in my pension kan staan voor jaren TWW/DAC/BTK. Ik vind het jammer dat dit zo wordt weergegeven gezien dit tot heel wat verwarring kan leiden.

Dus even uw loopbaan checken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Franciscus

#3 , 14 apr 2016 21:26

U was keuronderofficier en in die tijd zelfs militair gezien pas in 92 de rijkswacht gedemilitariseerd werd.
Volgens mij was u dus statutair in die periode.

Reclame

âlfazdelpi
Topic Starter

#4 , 14 apr 2016 22:50

Bedankt voor de info.

Hieronder copy in de vermelding "Ambtenaar" en respectievelijk "Werknemer".

AMBTENAAR.

1970 - 1978 Ambtenaar

Begindatum Einddatum Werkgever Statuut Volume Tantième Afwezigheid
28.09.1970 25.12.1970 RIJKSWACHT contractueel 38/38 50
26.12.1970 25.12.1971 RIJKSWACHT contractueel 38/38 50
26.12.1971 30.09.1973 RIJKSWACHT contractueel 38/38 50
01.10.1973 31.10.1978 RIJKSWACHT contractueel 38/38 50
Laatste update: 12.04.2016

WERKNEMER.

1978 Overdracht vanuit openbare sector 250 dagen

In januari 2015 werd mij reeds een eerste pensioen uitbetaald door de PDOS, wegens vervroegde pensioenaanvraag.
Zoals reeds eerder gemeld had ik een document "cumul" overgemaakt en heb ondertussen het bedrag terugbetaald.

Ik heb verder gewerkt tot nu als bediende en zal verder gaan tot mijn pensioengerechtigdeleeftijd.

Indien u verdere info wilt, graag een bericht.

âlfazdelpi
Topic Starter

#5 , 14 apr 2016 22:52

Nog vlug een mededeling.

Ik heb niet als tewerkgestelde werkloze (TWW) of in het bijzonder tijdelijk kader (BTK) of in het derde arbeidscircuit (DAC) gewerkt bij de rijkswacht.

Terug naar “Pensioenen”