tijdelijke pensionering

mamamie
Topic Starter

tijdelijke pensionering

#1 , 04 jun 2014 01:16

Geachte,

ik heb een benoemde ambtenaar van 30 jaar en ik heb bericht gekregen van MEDEX dat ik tijdelijk gepensioneerd wordt om medische redenen. Stel dat ik nu geen beroep aanteken, kan ik binnen 1 jaar vragen om aangepast werk te verrichten? Mijn vorige job zal ik zo goed als zeker niet meer kunnen uitvoeren maar misschien kan ik aangepast werk aanvragen? Moet die vraag dan (binnen 1 jaar) aan MEDEX gesteld worden? Of ben ik beter dat ik nu dan beroep aanteken en nu vraag om aangepast werk te mogen verrichten? Dit past nu moeilijk omdat ik terug moet geopereerd worden...Wat is het netto minimum pensioen? Hoeveel mag ik nog bijverdienen? Kan ik als persoon met beperking een bijkomende uitkering ontvangen? Er wordt zoveel gesproken over diversiteit bij de overheid maar ik heb niet de indruk dat men bij de overheid staat te springen om mensen die wegens ziekte een beperking kregen terug aan het werk te laten...

Met dank
Mamamie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 jun 2014 05:51

Geachte,

Het lijkt me opportuun dat u zo spoedig mogelijk contact zoekt met de personeelsdienst en desgevallend de sociale dienst van uw overheidsinstelling. U slaat namelijk een aantal zaken door mekaar.
Gezien u stelt dat u tijdelijk arbeidsongeschikt wordt erkend door Medex is er geen sprake van pensioen. U wordt immers op pensioen gesteld om medische redenen als u definitief arbeidsongeschikt wordt erkend. Concreet betekent dit dat u nog verder een loopbaan bij de overheid opbouwt en dus ook pensioen. U ontvangt minstens 60% van uw wedde. U heeft er mijn inzien dan ook alle belang bij om samen met uw personeelsdienst te zoeken naar een oplossing om bij herstel verder aan het werk te blijven. Zolang u tijdelijk arbeidsongeschikt bent, bent u dus nog "in dienst". Indien u definitief arbeidsongeschikt erkend wordt, zal u op rustpensioen gesteld worden wegens ongeschiktheid zolang u niet op pensioen kunt gesteld worden wegens leeftijd. Bij een rustpensioen wegens ongeschiktheid gelden dezelfde regels toegelaten arbeid als bij een rustpensioen wegens leeftijd. Een beroep tegen een beslissing wegens tijdelijke arbeidsongeschiktheid is dan ook helemaal niet aan de orde.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mamamie
Topic Starter

#3 , 07 jun 2014 01:41

Geachte,

ik ga zeker contact opnemen met de personeelsdienst maar uit vroegere contacten stoot ik daar nogal op een log antwoord. Het probleem bij mij is dat ik momenteel (nog) niet kan werken om medische redenen.
In mijn brief van MEDEX staat vermeld:
De maximale duur van het tijdelijk vervroegd pensioen bedraagt 24 maanden. Indien u voor het verstrijken van deze termijn niet opnieuw in dienst bent genomen of niet wedertewerkgesteld of wederbenutitgd wordt, dan wordt dit tijdelijk vervroegd pensioen automatisch omgezet in een definitief vervroegd pensioen....En dan verder:
Indien u niet akkoord gaat met de genomen beslissing, hebt u 30 dagen tijd om beroep aan te tekenen...
Dus spreken ze toch van pensionering en niet van arbeidsongeschiktheid?

Met dank

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 07 jun 2014 11:52

Geachte,

tot de 2 jaar om zijn, bent u arbeidsongeschikt en niet op pensioen wegens ongeschiktheid. Laat dit eens en voor altijd duidelijk zijn. Dit betekent concreet dat u 2 jaar lang de tijd heeft om samen met uw werkgever, uw chef.... uit te zien naar een geschikte oplossing. U stelt zelf dat u nu nog niet kan werken. U sluit dus zelf niet uit dat u wel nog zal kunnen werken. U gaf zelf aan dat u nog zeer jong bent, nl. 30 jaar. Dit betekent dat u nog niet veel pensioen heeft opgebouwd en er dus alle belang bij hebt om niet definitief op pensioen gesteld te worden wegens ongeschiktheid. Misschien brengt een gesprek met de vertrouwenspersoon en de arbeidsgeneesheer op uw werk ook wel soelaas. Ik wil er wel op wijzen dat in dergelijke situaties er sprake moet zijn van een zekere goodwill van beiden kanten.

Ik wens u veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”