overlevingspensioen

dew
Topic Starter
Berichten: 5

overlevingspensioen

#1 , 13 nov 2013 22:57

Ik heb van september 2009 tem juni 2012 overlevingspensioen ontvangen. In juli 2012 ben ik ingegaan op een werkaanbod waardoor ik een hoger percentage ben gaan werken. Ik ben van een deeltijds tewerkstelling opnieuw 4/5de gaan werken. Ik ben hierdoor in de periode juli - december 2012 echter 500 euro per maand minder gaan verdienen doordat ik mijn overlevingspensioen heb stopgezet. Ik deed dit alles met het oog op een beter betaalde job in de toekomst. Alvorens de job aan te nemen, heb ik de dienst RVP geraadpleegd die mij telefonisch bevestigde dat de jobwijziging geen problemen zou opleveren. Vorige week kreeg ik een aangetekend schrijven met de mededeling dat ik 8300 euro moet terug betalen omdat overlevingspensioen op jaarbasis berekend wordt, zelfs na stopzetting op eigen verzoek! Ik heb door dit alles in 2012 meer dan 10 000 euro mislopen. Eerst en vooral door minder te verdienen door de stopzetting van mijn overlevingspensioen en vervolgens door deze terugvordering ... Na dit aangetekend schrijven nam ik opnieuw contact op met de dienst RVP. Ik kreeg de boodschap van de bediende dat zij de wet hieromtrent ook niet kende maar na navraag bleek idd dat het overlevingspensioen op jaarbasis berekend wordt. Verder had ik de wetgeving hieromtrent moeten weten en het overlevingspensioen pas mogen stopzetten op 31/12/2012...
Wat is de wetgeving indien ik zelf het overlevingspensioen stop zet en waar vind ik deze info aangezien niemand van de dienst RVP hiervan op de hoogte is? Wat doe ik best in deze situatie? Ik ga alvast bezwaar indienen bij de arbeidsrechtbank maar is er een kans dat ik voor de arbeidsrechtbank kan ontkomen aan deze terugvordering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 14 nov 2013 12:44

In kort: zelfs indien u het gesprek met de bediende van de RVP zou opgenomen hebben zou u volgens mij weinig kans maken om het geschil voor de ARB te winnen. Het gaat hier ten eerste om een bedrag van €10000, en ten tweede dient u zelf de wetgeving te kennen. Dat de personen van de RVA de wetgeving zo'n beetje kennen is gelukkig meegenomen. Persoonlijk zou ik altijd een dubbelcheck gedaan hebben. U hebt hier gewoon pech.

Natuurlijk kan u met een goede advocaat trachten dit hele systeem trachten aan te klagen want het is overduidelijk dat hier een aantal wetgevers een aantal zaken over het hoofd gezien hebben. U zou anderen die hetzelfde hebben meegemaakt een grote dienst bewijzen. Echter zal u zelf de kosten dienen te dragen voor een dergelijke rechtszaak.

MVG
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

dew
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 nov 2013 21:01

Dubbelcheck is gebeurd bij de personeelsdienst op mijn werk maar ook zij waren blijkbaar niet op de hoogte. Als de mensen van de pensioendienst en mijn personeelsdienst de wetgeving niet kennen, hoe moet ik deze dan kennen?? Ik heb jammer genoeg geen rechten gestudeerd en blijkbaar is het niet de bedoeling dat je zelf een opzeg doet van overlevingspensioen. Er wordt verwacht in de Belgische wetgeving dat mensen profiteren van de bestaande systeem. Iik vind het vooral onrechtvaardig dat wanneer ik zelf beslis om geen gebruik meer te maken van een systeem ik hiervoor gestraft wordt. Dus het advies van de dienst is ... profiteer een beetje langer van onze diensten zoniet word je hiervoor financieel zwaar gestraft. Ik had de job halfweg het jaar dus moeten laten schieten en wachten tot er net op 1 januari een aanbieding zou komen. Deze wetgeving ontmoedigt mensen uit inactiviteit te komen in plaats van actieve mensen aan te moedigen.

Toch bedankt voor je antwoord. Ik geef mezelf idd weinig kans bij de arbeidsrechtbank maar dure advocaten om hier een echte zaak van te maken kan ik jammer genoeg niet betalen.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 14 nov 2013 22:24

Geachte,

Eerst en vooral. Wij hebben het hier over een "overlevingspensioen", geen extra-inkomen. Toen u in kennis werd gesteld van uw beslissing overlevingspensioen werd u uitdrukkelijk gevraagd om de pensioendiensten in kennis te stellen van iedere wijziging in uw situatie, waaronder de overschrijding van de grenzen toegelaten arbeid. Trouwens de regels van de toegelaten arbeid zijn bijgevoegd. De bedragen die worden vermeld zijn jaarbedragen. U dient dan ook een onderscheid te maken tussen het jaar van ingang overlevingspensioen en daaropvolgende al dan niet volledige jaren van overlevingspensioen. Het zou maar al te gemakkelijk zijn dat u voor 6 maanden voltijds gaat werken en dan voor de resterende 6 maanden een overlevingspensioen zou genieten. Hoe zei Karel De Gucht ook weer, te gek om los te lopen.

Vooreerst wens ik te stellen dat het absoluut geen zin heeft om tegen de terugvordering op zich in beroep te gaan, doch wel tegen de beslissing waarop deze terugvordering is gebaseerd. U dient dan ook de beroepstermijnen te respecteren.

De enige mogelijkheid die ik zie om in hoger beroep te gaan is als de verjaringstermijnen niet zouden zijn gerespecteerd. Indien u de pensioendiensten binnen de 30 dagen na aanvang wijziging arbeidsregime heeft in kennis gesteld van het feit dat u de grenzen van de toegelaten arbeid in die mate zal overschrijden dat het overlevingspensioen over het ganse jaar niet betaalbaar is en de beslissing van schorsing en daaraan gekoppelde terugvordering, niet binnen de 6 maanden na deze kennisgeving is gebeurd, kan er sprake zijn van verjaring, waardoor enkel de terugvorderbare bedragen worden teruggevorderd over de 6 maanden voorafgaand aan de beslissing schorsing en kennisgeving terugvordering.

Ik vrees dat dit bij u niet het geval is. Een hoger beroep zou dan ook als roekeloos en tergend kunnen bestempeld worden met alle gevolgen van dien.

De enige oplossing in uw situatie is mijn inzien dan ook dat u de activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen en terug uw overlevingspensioen claimt. Dit kan via een formulier beroepsbezigheid dat u kan downloaden van de website van de Rijksdienst voor Pensioenen. Voor wat het terug te betalen bedrag betreft, kan u een schikking treffen met de Rijksdienst voor Pensioenen, die hierin zeer soepel zijn.

Veel succes.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

dew
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 15 nov 2013 00:04

Geachte,

Bedankt voor de informatie.

Ik heb de dienst onmiddellijk op de hoogte gebracht zelfs nog voor de aanvang van mijn verhoogde beroepsactiviteit. Ik begrijp idd dat het gaat om een overlevingspensioen waar geen misbruik van gemaakt mag worden maar ik bekijk mijn ontvangen loon maand per maand en niet op jaarbasis. Ik kan toch niet weten in januari dat ik in juli een interessante jobaanbieding ga krijgen? Wat karel De Gucht betreft klopt dit idd maar bij mij is het net omgekeerd. Ik heb de eerste 6 maanden deeltijds gewerkt, idd met overlevingspensioen en heb daarna de dienst correct op de hoogte gebracht van mijn veranderde werksituatie. Ik ben pas nu na meer dan een jaar op de hoogte gebracht van de schorising. Zo ik dit geweten had tijdens juli - december 2012 had ik natuurlijk onmiddellijk mijn loon en werk laten herzien zodat ik de grens niet zou overschrijden. Ik heb dus de kans niet gekregen om mij binnen het jaar 2012 te corrigeren en ik was hier jammer genoeg niet van op de hoogte gebracht door de dienst RVP alsook de personeelsdienst van mijn werk niet.

Terug claimen is niet mijn bedoeling aangezien ik nu voltijds werk. Ik zie overlevingspensioen als een tijdelijk hulmpmiddel in een moeilijke periode maar aangezien ik 35 jaar ben en sinds kort een masterdiploma behaald heb, wil ik gewoon opnieuw actief werken.

Carinecn
Berichten: 103

#6 , 15 nov 2013 18:50

Het overlevingspensioen mag eens grondig verandert worden, heb moeten stoppen met werken omdat het inderdaad zo is dat je een volledig jaar moet terug betalen.
het is ook zo dat je op voorhand moet weten hoeveel vakantiegeld je het jaar daarop moet betalen, heel moeilijk als je interims doet.
Ik wou dus ook heel graag werken maar het kon niet.

dew
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 22 nov 2013 20:42

Ben langs geweest bij een jurist. Hij heeft mijn dossier bekeken en blijkbaar overschrijd ik het grensbedrag niet met meer dan 15% (grens tem 2012). Ik heb de pensioendienst dus opnieuw gecontacteerd en nu blijkt dat men er automatisch vanuit gaat dat je het bedrag met meer dan 15% overschrijd als je zelf aangeeft dat je meer wenst te werken en het overlevingspensioen stop zet. Ze gaan nu een herberekening doen. Ben zeer benieuwd naar het resultaat! Maar als dit idd zo is dan moet ik 7000 euro minder betalen ...
Deze regelgeving is toch wel heel absurd!

zibarrie
Berichten: 133

#8 , 26 nov 2013 10:18

Het overlevingspensioen mag eens grondig verandert worden, heb moeten stoppen met werken omdat het inderdaad zo is dat je een volledig jaar moet terug betalen.
het is ook zo dat je op voorhand moet weten hoeveel vakantiegeld je het jaar daarop moet betalen, heel moeilijk als je interims doet.
Ik wou dus ook heel graag werken maar het kon niet.
Wees gerust, daar zijn ze volop mee bezig, maar zoals meestal in het nadeel. Zo zal waarschijnlijk het overlevingspensioen verdwijnen nadat je dit 1 jaar gekregen hebt zodat je wel terug zal moeten werken.

Heezy
Berichten: 54

#9 , 26 nov 2013 17:40

Heb je daar een bron van Zibarrie?

zibarrie
Berichten: 133

#10 , 26 nov 2013 18:18

Heb je daar een bron van Zibarrie?
Dit was vandaag te lezen in de krant waarbij minister de Croo het wetsvoorstel ging voorleggen ter goedkeuring.

Wordt zeker vervolgd..

Heezy
Berichten: 54

#11 , 26 nov 2013 19:59

Ok thx

leeng
Berichten: 1

#12 , 28 nov 2013 08:41

Mijn man is gestorven in 1997.Mijn kinderen waren nog erg jong(6 en 9) en op aanraden van velen heb ik een overlevingspensioen aangevraagd.Ik was toen 35 en wist niet wat dit inhield.Ik begon halftime te werken en zat nog ver onder de grens van toegelaten arbeid.Nu in 2013 ,als ik terugblik,vind ik heel die regeling een vergiftigd geschenk.
Wat de politiekers blijkbaar altijd vergeten dat men deze toestand enkel aanvraagt in momenten van diepe rouw, eigenlijk niet echt beseffend wat men op zijn dak haalt op lange termijn.Rijk word je er zeker niet van van een overlevingspensioen,wat ook de bedoeling niet is,maar op het eind van de rit word men er nog eens dubbel voor gestraft .Toen ik eenmaal de grens bereikte(ronduit belachelijk=want men houdt geen rekening met leeftijd weduwe/weduwaar, aantal kinderen enz...logisch beste politiekers als je ouder wordt dat je wedde stijgt,maar de grens is gelijk voor jong en oud dus blijven je inkomsten jaar na jaar bijna gelijk)was het een gedoe van rekenen en tellen om de grens niet te overschrijden.Niet evident om sommige maanden te overbruggen zonder wedde en te SPAREN voor de enorme bedragen die te betalen zijn aan de belastingen.Op kot gaan om te studeren is een optie die hier niet aan bod kon komen voor mijn kinderen.
Nu ik ouder word denk ik aan mijn eigen pensioen.Ook hier word men weer gestraft,want het wordt berekend op mijn loopbaan=half gewerkt=half pensioen?
Nu mijn zoon bijna afgestudeerd is mag ik nog minder bijverdienen,weer gevolgen voor mijn eigen pensioen.
Ik overweeg om ,inderdaad op 1januari 2014 (dat moet op deze datum)mijn overlevingspensioen op te zeggen en in een ander systeem te gaan werken om toch van een min of meer degelijk pensioen te kunnen genieten.
Conclusie aan het einde van de rit,ik had beter voltijds blijven werken en bij momenten misschien 4/5 of zo.De zorgen en de stress worden door de politiekers zwaar onderschat..
Zo moest ik een bepaald jaar(inhaaljaar van de belastingen) eens 2909.06 en 2737.76 euro belasting betalen.Sommige jaren nog een heel stuk meer.
Ik vraag me af als je als politieker meerdere jobs combineert er dan ook grenzen zijn voor het bij te verdien bedrag?

Terug naar “Pensioenen”