solidariteitsbijdrag

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

solidariteitsbijdrag

#1 , 24 jul 2012 23:55

Is het waar dat de solidartiteits bijdrage slechts 15 jaar moet betaald worden . Ik dacht dat het levenslang was.
Onderstaande tekst gevonden.Heb ik die goed begrepen.
De fictieve renten van kapitalen uitbetaald vóór 1997, tellen mee om het totale brutobedrag te bepalen, maar op deze fictieve renten wordt het solidariteitspercentage tijdelijk toegepast:


als het kapitaal uitbetaald is vóór de ingangsdatum van het pensioen, dan gebeurt de inhouding op het aandeel fictieve rente tot de 1ste juli van het jaar dat volgt op de 15de verjaardag van de ingangsdatum van het pensioen;
als het kapitaal uitbetaald is vanaf de ingangsdatum van het pensioen, dan gebeurt de inhouding op het aandeel fictieve rente tot de 1ste juli van het jaar dat volgt op de 15de verjaardag van de uitbetaling van het kapitaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jul 2012 14:09

Inderdaad , voor kapitalen van groepsverzekeringen uitbetaald voor 1997 , is van toepassing dat de fictieve rente meegerekend wordt om de hoogte van de solidariteitsbijdrage te bepalen , maar slechts gedurende 15 jaar. Dus stilaan komt daar een einde aan. Dit wil niet zeggen dat er geen solidariteitsbijdrage dient betaald te worden op uw bruto pensioen. Het kan wel tot gevolg hebben dat u ipv. 2 % slechts 1 of 0.5 of ook 0 % zal moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 26 jul 2012 10:50

“Art.106.§ 1. Deze titel is van toepassing op alle personen die als werknemer of daarmee gelijkgestelde, geheel of gedeeltelijk vallen onder :1° de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders...Art.108.§ 1. De gezinnen waarvan de in artikel 106, §§ 1 tot 3, bedoelde personen deel uitmaken, zijn een jaarlijkse bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid verschuldigd...”(30 MAART 1994. - Wet houdende sociale bepalingen).

Zo lang die bedoelde personen deel uitmaken van het gezin is dit gezin die bijzondere bijdrage verschuldigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 jul 2012 13:46

Ik dacht niet dat art 106 betrekking heeft op de solidariteitsbijdrage van pensioenen of groepsverzekering of fictieve rentes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”