#2 , 17 jun 2012 20:43
Geachte,
In de huidige stand van de wetgeving zijn de periodes van werkloosheid gelijkgesteld met het laatste jaar voorafgaand aan uw werkloosheidsperiode. De hoogte van uw werkloosheidsvergoedingen heeft geen invloed op de hoogte van uw pensioenopbouw. Zoals u wellicht weet overweegt de regering om naargelang de duur van de werkloosheid, de pensioenopbouw te beperken. Aan de thematische verloven wordt niet geraakt. U geeft aan dat u voor uw partner zorgt. In deze zou ik u ter overweging willen meegeven om te laten onderzoeken of u niet in aanmerking kan komen voor een PAB, persoonlijk assistentiebudget waardoor uw partner zorg kan inkomen en u in dienst kan nemen, waardoor u op deze tewerkstelling als persoonlijk assistent een pensioen opbouwt. Dit zou bvb. ook om een halftijdse tewerkstelling kunnen gaan waarbij u dan een halftijdse job aanvaardt om aan de werkloosheid te ontsnappen waardoor u mogelijk werkloosheidsvergoedingen met behoud van rechten geniet. Ik zou u dan ook een aantal zaken willen aanraden, neem eens contact op met de sociale dienst van uw ziekenfonds om de mogelijkheid van PAB te bespreken, uw vakbond om de mogelijkheid van werkloosheidsvergoedingen met behoud van rechten te bespreken, thematisch verlof ..... ik ga er van uit dat u voor uw werkloosheid een voltijdse job had. U moet sowieso contacten zoeken om u beiden zekerheid te bieden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,
Thieu Rutten
pensioendeskundige