Pensioen ouder na overlijden van 1 van de ouders

lucas123
Topic Starter

Pensioen ouder na overlijden van 1 van de ouders

#1 , 09 apr 2012 11:06

Mijn ouders krijgen een gezamelijk pensioen van ongeveer 1500 euro. Gezamelijk vermoed ik want er gebeurt maar 1 overschrijving per maand van de RVP voor die 1500 euro en er staat op het rekeninguitreksel geen naam bij.
Ze krijgen ook maandelijks nog ieders apart een storting van de FOD Sociale zekerheid wegens ziektes.
Ik weet het...misschien onmogelijke vraag maar...stel dat 1 van mijn ouders overlijd...krijgt de andere dan volledig die 1500 euro per maand als pensioen...of gaat dat dan minder zijn naargelang bv. het aantal jaren dat ze gewerkt hebben of zoiets...?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stevens-willy
Contacteer: Website

#2 , 09 apr 2012 14:42

Mijn ouders krijgen een gezamelijk pensioen van ongeveer 1500 euro. Gezamelijk vermoed ik want er gebeurt maar 1 overschrijving per maand van de RVP voor die 1500 euro en er staat op het rekeninguitreksel geen naam bij.
Ze krijgen ook maandelijks nog ieders apart een storting van de FOD Sociale zekerheid wegens ziektes.
Ik weet het...misschien onmogelijke vraag maar...stel dat 1 van mijn ouders overlijd...krijgt de andere dan volledig die 1500 euro per maand als pensioen...of gaat dat dan minder zijn naargelang bv. het aantal jaren dat ze gewerkt hebben of zoiets...?

Alvast bedankt,
Er gaat van die € 1500 iets rond de € 300 af.

Willy
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

Mathieu Rutten

#3 , 09 apr 2012 18:45

Geachte,

Indien het om een gezinspensioen gaat, dan zal dit omgezet worden naar bedrag alleenstaande, zijnde : 1,25. Indien de langstlevende ook een eigen loopbaan heeft gehad, dan mag deze het eigen pensioen cumuleren met het overlevingspensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan, dus bedrag x 45/X x 1,10, waarbij de X= het aantal jaren beroepsloopbaan overledene.

Voor ambtenaren ligt het ietwat anders. Louter informatief en onder alle voorbehoud.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

lucas123
Topic Starter

#4 , 10 apr 2012 01:00

Bedankt maar hoe moet ik die "1,25" interpreteren en op de 1500 euro toepassen ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 apr 2012 17:10

Bedankt maar hoe moet ik die "1,25" interpreteren en op de 1500 euro toepassen ?
1500 delen door 1,25
Pensioen zal dus verminderen tot 1200 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Pensioenen”