Verplicht op pensioen - onderwijspersoneel

waltergooner
Topic Starter
Berichten: 7

Verplicht op pensioen - onderwijspersoneel

#1 , 06 okt 2011 13:19

Mijn vrouw is 49 jaar en al 3 jaar ernstig ziek.

We hebben net de beslissing van Medex (Medishe dienst Federale overheid) gekregen dat ze definitief op pensioen zou gezet worden.

Niemand lijkt dadelijk te kunnen zeggen wat dit vooral financieel zal inhouden. Of durft het ons niet te zeggen?

Nu zit ze al een tijde op 55% van haar loon (ongeveeer 16 jaar gewerkt in de onderwijssector).

Iemand enig idee wat er nog zal overblijven? Iemand al iets dergelijks meegemaakt?

En zou het zin hebben om de beslissing van Medex aan te vechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken
Berichten: 263

#2 , 06 okt 2011 13:57

Ik ken een persoon die op pensioen gezet is om medische redenen en het zeker genen vetten

Carlo
Berichten: 72

#3 , 06 okt 2011 14:40

Ik ben zelf in dezelfde situatie verzeild. Ook via Medex op pensioen gezet. Ook geen volledige loopbaan bij een openbaar ambt.

Daar uw vrouw maar 16 jaar dienst heeft in 't onderwijs, zal ze een nominale uitkering verkrijgen, verhoogd met een supplement om tot het gewaarborgd minimum te komen.
Echter dat supplement wordt verminderd, indien er nog andere inkomsten zijn. Ook later uitgekeerd pensioenuitkering van haar eventuele privéjaren worden verrekend in dat supplement.
Het gewaarborgd minimum in 2009 was (20.676,67€ x 62,5%) x 1,4859 (toenmailge index) = 1600.18€ voor lichamelijke ongeschiktheid/gehuwd/echtgenote ten last. Netto 1514,56€ in 2009.
Je kan via je pensioenfonds een raming krijgen, die meestal in de buurt komt van de uitkering.

Reclame

waltergooner
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 06 okt 2011 16:00

Bedankt Carlo,

Aangezien ik zelf nog werk en inkomen heb zal er nog wel een hap worden afgenomen denk (vrees) ik.

waltergooner
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 25 jun 2012 17:44

Een vervolg aan de situatie:

Wij zijn in beroep gegaan tegen de beslissing in eerste instantie van Medex.

Begin deze maand uitslag gekregen (na 8 maanden dus) en men bevestigt dat mijn vrouw verplicht op pensioen moet gaan.

En als klap op de vuurpijl gaat dat pensioen in op de datum van de eerste beslissing (01/11/2011) en mogen wij dus het nog gestorte loon voor 8 maanden terugbetalen.

Mensen gelieve hier rekening mee te houden als je ooit in hetzelfde schuitje komt

Bij ziek worden heb je niet alleen het feit dat je moet overleven (voor zolang dat nog duurt ) met de ziekte en de kosten die dat met zich meebrengt maar wordt je dus ook schijnbaar financieel gewurgd door de overheid.

Dus als je in beroep gaat: zet je geld opzij of toch zeker het verschil tussen wat je gaat ontvangen als pensioen en wat je nog kreeg als wachtgeld

En pensioen zou net geen 1000 euro per maand zijn bruto.

chr66
Berichten: 3

#6 , 21 jun 2013 08:26

Kunnen we samen geen campagne beginnen om deze regeling menselijk te maken ?
Je werkgever zou je bv al eens kunnen bellen voor ze het dossier naar de pensioencommissie sturen met wat uitleg over de gevolgen.

Niet alleen moet je kunnen leven van een beperkt bedrag maar wordt het je ook onmogelijk gemaakt om ooit nog iets te gaan doen. Als je eventueel later toch wat beter wordt en iets kan gaan bijverdienen, loop je het risico loopt het pensioen voor het hele jaar te verliezen... (boven de 7000 bruto ongeveer). Als je dus ergens zou kunnen iets gaan doen en het lukt maar voor een paar maanden, dan krijg je géén inkomen meer voor de overige maanden van het jaar + terugstorten wat je al ontving...

Campagne beginnen ?

Vincent67
Berichten: 8

#7 , 29 jun 2013 15:10

Waltergooner, ik begrijp niet echt waarom jullie in beroep gingen als je vrouw effectief al drie jaar ernstig ziek is,

De info dat het pensioen ingaat op die datum zelfs bij beroep wordt al meegedeeld bij het ontvangen van de eerste beslissing. De reden is dat anders mensen al beroep zouden aanvragen enkel om het pensioen wat langer uit te stellen.

Nu, ik ben ook niet tevreden - nog zachtjes uitgedrukt- over de pensioencommissie, zie mijn reactie onder "vervroegde pensionering tegenhouden".

chr66
Berichten: 3

#8 , 05 jul 2013 10:53

PS de raming voor mij - na 16 jaar dienst ook, maar niet in onderwijs - was 1200 netto.... in 2013.

Elena01
Berichten: 1

#9 , 08 okt 2013 01:47

Bon, dit valt niet onder juridisch advies, want dat kan ik helaas ook niet geven.

Ja, triest hé.. Ik ook, pensioen wegens medische redenen.. na 18 jaar..

"Maar u mag wel nog werken in de privésector, mevrouw"
"Wel ja, indien er voor mij niet eens plaats is in de openbare sector.. Gaan ze me dan aannemen met al mijn fysieke problemen in de privésector? Denkt u? "

En daar sta je dan.. Met een minimum pensioen en ook nergens recht op kwa hulpmiddelen, want je hebt geen invaliditeit.. De grond onder je voeten schuift weg.

En dan de mensen..
"Maar allez, op pensioen gij ?! Allez, jong, en ikke moet werken tot mijn 65 ste inmiddels ! Allez, jong.. Voor nisk te doen se.. Amai amai..

On top of all.. Ik ben beschaamd.. Ik ben zo beschaamd.

Het verlies van je eigen gezondheid en zelfstandigheid. Je werk, je partner, je vrienden, hobby's, je financiën.. Je verstandelijk vermogen dat erop achteruitgaat.
Het is diep kwetsend..

Dus aan de meneer met de mevrouw in het onderwijs. Zorgt dat ge een goed netwerk hebt in de zorg .. En aub.. hoe lastig het soms ook is.. Laat elkaar niet in de steek..
Op begrip buiten uw kring moet ge al helemaal niet rekenen.

Veel sterkte !!

Terug naar “Pensioenen”