Gedwongen ontslag

Mielyne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gedwongen ontslag

#1 , 21 feb 2019 18:02

Hallo,

November 2017 ben ik in een burnout beland. Na 7tal maanden nam ik terug contact op met het werk voor een progressieve tewerkstelling. Dat bleek toen niet mogelijk te zijn, behalve terug naar team waar stress ontstond. Daardoor was ik op advies van huisdokter en psycholoog nog even langer thuis tot er oplossing kwam. Toen bleek ik zwanger, dus de zoektocht naar een plekje voor me in het bedrijf stond even on-hold. Zou goed nieuws zijn, er waren reorganisaties in bedrijf, veranderingen op til, geeft bedrijf meer tijd om een werkpost voor mij te creeeren etc. Nu, ondertussen bevallen, einde borstvoedingsverlof is nabij. Heb voldoende tijd gehad om te herstellen, wil mijn job opnemen maar door gezinssituatie kan ik me minder flexibel opstellen. Ook het werk van mijn man vraagt flexibiliteit dus dit wordt tijdelijk moeilijk. Ik vroeg aan werk toegifte even geen avonduren weekenduren meer te werken (team van 8 personen). Maar dit blijkt moeilijk, terwijl ik wel kan werken tussen 7 en 19u, ze het in het verleden al goedgekeurd hebben voor iemand etc.

Dus ik kan me niet flexibel opstellen in de uurrooster, dus het werk stopt voor mij. Ik ben geen vragende partij om te stoppen (na 11 jaar dienst!) dus ik vind, ze willen me geen werk meer aanbieden, dat ze me moeten ontslaan. Maar dat willen ze niet, het is eigen aan de job dus ze willen dat ik mijn ontslag geef en vertrek.

Volgens vakbond is dit contractbreuk, kunnen ze dat niet maken. Moet de eerste werkdag me gewoon gaan aanmelden tot ze inzien dat ze me moeten ontslaan indien de niet willen dat ik minder flexibel ben. Maar in die strijd helemaal geen zin, net hersteld van burnout. Wil het zo houden ook. En daar rekenenen ze ook op denk ik.

Wat zijn mijn rechten/plichten in deze situatie? Volgende week gesprek met de directeur omdat ik moet beargumenteren waarom ik vind dat het aan hen is om me te ontslaan, ipv mij te dwingen ontslag te nemen. Heb net kind gekregen, was helemaal geen vragende partij om te stoppen en zonder inkomen te vallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2019 19:56

Een werkgever kan je nooit verplichten om je te ontslaan als hij wel degelijk werk geeft voor u, het is niet zijn probleem dat u niet zo flexibel meer bent.
Ik stel me de vraag waarom men u zouden moeten ontslaan ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mielyne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2019 04:32

Bedankt voor je reactie. Snap je vraag evengoed. IK kan me niet meer flexibel opstellen en dat is eigen aan de job. Het is gewoon dat ze bij andere instanties daar precies verbauwereert op reageren. Ik hoor iedereen zeggen, onderteken nooit dat je zelf opstapt want je bent niet vrijwillig werkloos. Zowel bij vakbond als bij de vdab. Daarom dat ik deze vraag hier stel. Als er ook maar een kans zou zijn dat dit wettelijk niet mag dat ik werkloos wordt door een veranderende gezinssituatie en dat ze verplicht zijn me tijdelijk aan het werk te stellen met regelmatige daguren, wat in principe ook mogelijk zou zijn met wat goodwill, dan weet ik dat graag. Uiteindelijk deed ik mijn werk supergraag en is het jammer. Maar bedankt voor je reactie, ik weet nu wat te doen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2019 09:30

Werkt iedereen daar met die flexibele uren? En jij weigert die nu plots? Ik snap dan eigenlijk wel een beetje de redenering van de werkgever.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2019 22:02

als je ontslag zelf geeft of in onderling akkoord de samenwerking stopt dan kan je niet stempelen

Mielyne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2019 11:19

Das waar, kan dan niet stempelen. Maar mijn werk laat me geen andere keus. Kan mijn werk niet meer uitvoeren omdat ik niet flexibel meer ben en ze willen geen uitzondering voor me maken. Momenteel is er geen werk in enkel daguren en een uitzondering voor me maken willen ze niet meer doen. Ze verwachten dat ik blijf avonduren doen en weekends en permanenties. Helaas krijgen ik en mijn vriend dit niet rond met ons baby. Ze willen me ook niet ontslaan, want zoals hierboven al vermeld wordt door anderen is het niet meer flexibel zijn niet het probleem van de werkgever dus noem ik het gedwongen ontslag. Ik moet stoppen maar wou helemaal niet stoppen. Dus er zit niets anders op dan te stoppen in onderling overleg en hopen dat de RVA mild is met de schorsing. En hopen dat ik snel weer ander werk vindt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 feb 2019 13:47

Soms zijn er redenen om je niet te schorsen, daarvoor zal je te rade moeten gaan bij de RVA

Zie infoblad T47

In geval van werkverlating zonder wettige reden, kunt u een verwittiging krijgen of kunt u van het recht op uitkeringen uitgesloten worden gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken. Een deel of het geheel van deze periode kan het voorwerp vormen van een uitstel, d.w.z. dat u tijdens de periode van uitstel het recht op uitkeringen behoudt.

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t47
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”