IBO - aanmaning terugbetaling VDAB

EnsJ
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

IBO - aanmaning terugbetaling VDAB

#1 , 20 feb 2019 22:28

Hoi,

Een jaar geleden startte ik via een IBO van 2 maanden op mijn werk. Nadat ik de overeenkomst had ondertekend ben ik naar de Hulpkas gegaan en deze zeiden me dat ik nog bepaalde C-documenten moest binnen brengen. Toen ik ging horen bij mijn baas zei deze dat de VDAB consulent voor IBO mij deze nog moest bezorgen, maar heb toen niets ontvangen. Ik heb gemaild en proberen bellen en toen ik de consulent bij ons op de werkvloer zag deze ook aangesproken en toen zei die mij dat hij dat zo snel mogelijk in orde ging maken.

Nu had de Hulpkas al gezegd dat ik niet gerechtigd was voor een uitkering omdat ik voor IBO niet lang genoeg gewerkt had als vaste werkkracht.

Ik startte met de IBO via vier-vijfde, mijn uiteindelijke nettoloon zou dus 1200 bedragen. De eerste maand kreeg ik iets minder dan 830 euro uitgekeerd en stuurde ik een mail met de vraag of ik hetzelfde kon verwachten in de tweede maand of niet. Daar heb ik nooit antwoord op gekregen maar in de tweede maand kreeg ik 593 euro. Gezien mijn vaste kosten toen rond de 700 euro bedroegen heb ik heel laag gezeten die periode.

Nu krijg ik een aanmaning binnen dat ik in totaal 660 euro moet terugbetalen aan de VDAB, dit is zogezegd te veel uitbetaald geweest. Echter, die uitkering van VDAB zijn de enige inkomsten, en gezien ze mij nooit na herhaaldelijk bellen, aanspreken en mailen de juiste documenten hebben bezorgd om mijn dossier in orde te brengen kan ik ook niet weten of ik wel recht had gehad op een uitkering of niet;

Punt blijft, ik heb op dit moment niet zomaar 600+ euro liggen om dit in 1,2,3 te betalen en ik vind dit ook wel belachelijk. Voor die twee maanden zou ik in totaal maar 760 euro verdient hebben. (1400 heb ik ongeveer gehad voor twee maanden werk via IBO en daarvan moet ik dus zogezegd terugbetalen).

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen, maar weet wel dat ik 1. Het sowieso niet direct kan terugbetalen, 2. de communicatie totaal eenzijdig verliep (ik die vroeg en nooit antwoord kreeg) en 3. Ik volgens de informatie en wetgeving van toen tijdens mijn IBO eigenlijk meer had moeten uitbetaald gekregen hebben i.p.v. te moeten terugbetalen. (tenzij men natuurlijk kan zeggen dat ik niet hard genoeg achter de nodige C-documenten heb gezeten en dus mijn dossier niet in orde kreeg bij RVA, maar via RVA heb ik daar nooit iets van vernomen).

Graag had ik dus wat advies gehad omtrent hoe ik dit het beste kan aanpakken, ik wil dit graag zo snel mogelijk oplossen, maar heb niet de financiële mogelijkheden (plus vind het ook niet zo correct) om dit gewoon terug te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2019 09:02

Waarom niet eens een brief schrijven aan de VDAB ?

Telefoneren wie krijg je aan de lijn ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”