Heeft mijn vriendin recht op een uitkering?

ypsilon1972
Topic Starter
Berichten: 63

Heeft mijn vriendin recht op een uitkering?

#1 , 16 mei 2008 23:08

Mijn Thaise vriendin en ik zullen binnenkort trouwen. Heeft zij na ons huwelijk recht op een uitkering (eender welke vorm)? Ze heeft nog nooit gewerkt in België, ze is momenteel nog hier met een toeristenvisum. In Thailand heeft ze wel regelmatig gewerkt.
- tot 30/4/2007 heeft ze 4 jaar in het onderwijs gestaan
- 1/5/2007 tot 31/5/2007: werkloos
- 1/6/2007 - 31/8/2007: gewerkt
- 1/9/2007 - 15/10/2007: werkloos
- 4/10/2007 - 30/11/2007: gewerkt
- vanaf 1/12/2007 niet meer gewerkt

Het is wel degelijk de bedoeling dat ze gaat werken maar het is natuurlijk verre van zeker dat ze onmiddellijk werk zal vinden. In tussentijd zou elke financiële tegemoetkoming welkom zijn in deze dure tijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive
Berichten: 326

#2 , 01 jun 2008 15:03

Kleine gok: neen.

Ik denk dat ze zoals iedereen die wil stempelen in België zijn wachttijd zal moeten doen. En ik weet nu niet vanaf wanneer die begint te lopen, maar ik vermoed dat ze wel Belgische moet zijn om te kunnen stempelen.

Ik vermoed trouwens dat haar wachttijd pas kan beginnen lopen als ze hier effectief woont, en dus niet als toeriste.

Alvast veel plezier met de 'Witte Broodsweken' :shock:

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 01 jun 2008 16:24

Op de site van de VDAB staat het volgende:

Wie heeft recht op een werkloosheidsuitkering?

Het is de Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening (RVA) die beslist over je recht op een werkloosheidsuitkering.

Je moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

* Ingeschreven zijn als werkzoekende bij VDAB.
* Een minimum aantal arbeidsdagen gepresteerd hebben. Deze dagen moeten liggen in de periode die de werkloosheid voorafgaat (=referteperiode).
o Ben je jonger dan 36, dan moet je 312 dagen gepresteerd hebben (zesdagenweek) in een referteperiode van 18 maanden.
o Ben je 36 tot 49 jaar, dan moet je 468 dagen gepresteerd hebben (zesdagenweek) in een referteperiode van 27 maanden.
o Ben je 50 of ouder, dan moet je 624 dagen gepresteerd hebben (zesdagenweek) in een referteperiode van 36 maanden.
* Arbeidsgeschikt zijn. Dit betekent dat je geen uitkeringen voor ziekte of arbeidsongeschiktheid van het ziekenfonds mag ontvangen.
* Werkloos zijn buiten je eigen wil. Het mag niet jouw schuld zijn dat je ontslagen bent. Als je dus zelf ontslag neemt, heb je geen recht op werkloosheidsuitkeringen.
* Geen inkomen hebben.

Werkte je in het buitenland? Overleg dan met de RVA of je in aanmerking komt voor een werkloosheidsuitkering.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 06 jun 2008 04:57

Voorzover gewerkt hebben in het buitenland al zou meetellen, zal dat dan wel beperkt zijn tot landen van de EU denk ik.

Terug naar “Werkloosheid”