Ik leg eerst eventjes uit hoe de werkloosheid een beetje werkt, want blijkbaar weten veel mensen dit niet. Ik weet niet of het nu nog 100% up-to-date is, want onlangs veranderde er iets. Maar tot anderhalve maand geleden was het voor mij nog van toepassing.
Het is dus zo dat wanneer je een eerste keer in jouw leven een werkloosheidsaanvraag doet dat men gaat kijken naar jouw laatste werkgever waar je ONONDERBROKEN aan het werk geweest bent gedurende 4 weken. Ik vermoed dat dit ook een interim kan zijn, maar houd er dan wel rekening mee dat je in principe contracten moet hebben die lopen van de maandag tot de zondeag. Anders telt het niet. Vergeet echter niet dat men niet terugkeert zover men kan, maar slechts 6maand. Dus jouw 4 weken moeten binnen die 6 maand vallen. (dit is nu net hetgene dat zou verandert zijn, dat van die 6 maand zou versoepelt zijn). (En er is nog een verschil tussen de wachtuitkering en de werkloosheidsuitkering).
Men kijkt dus wat jouw uurloon of maandloon was bij die werkgever. Je krijgt dan van de RVA een CODE: deze loopt van rond de 37 (minimum) tot momenteel 59 (maximum). Elke code vertegenwoordigt een bepaald bedrag in euros.
Deze code krijg je en behoud je in principe voorgoed. In principe, want ze kan aangepast worden, maar later meer hierover.
Naast deze code gaat men werken met 3 periodes. Als je een jaar gewerkt hebt in anderhalf jaar (denk dat het ongeveer zoiets is), dan start je in de 1e periode. Hoe je de eerste keer in die periode raakt, weet ik niet exact, maar ik vermoed dat je vóór je eerste aanvraag, je er best voor zorgt dat je een jaar gewerkt hebt in anderhalf jaar. Ik houd hier wel geen rekening met de wachttoestand, want hier ken ik niet veel van. Ik denk dat dit ook een jaar is. Dus das eventueel o.k.
Elk jaar dat je onvoldoende dagen hebt in dat anderhalf jaar, zak je een periode naar beneden. Dus je gaat van periode 1, naar 2 en dan kom je in 3 terecht.
Per periode krijg je een procent van het bedrag waarmee die code (zie hiervoor vermeld) overeenstemt. In de eerste periode is het bijvoorbeeld 80%, in de tweede 60% en de derde periode is het een forfaitair bedrag. Echter voor alleenstaanden (en voor nog enkele andere gezinssituaties) krijg je nooit het forfait omdat dit te weinig is om te overleven en krijg je nooit minder dan de 2e periode, wat daarom niet wil zeggen dat je niet in de derde periode tercht kan komen. Elk jaar dat je wel voldoende dagen hebt, stijg je weer een periode en kan je dus weer een jaar genieten van een hoger dagbedrag.
Zit je dus in periode 3, dan moet je ongeveer twee jaar aan het werk zijn om met voldoende dagen te bewijzen, in periode 1 terecht te komen en die dus de hoogste uitkering geeft in jouw specifiek geval.
En nu keer ik even terug op die code die aangepast kan worden. Dit is HEEL belangrijk, want als je een lage code krijgt kan je nooit de hoogste uitkering ontvangen. Wel de hoogste periode. Een voorbeeldje. Iemand die code 59 heeft in periode 2 krijgt meer dan iemand met code 37 in periode 1 (in een zelfde gezinssituatie uiteraard): code 59(vb 53euro)*0.60(2e periode) = 31.8 euro per dag <=> code 37 (vb 35euro)*0.80(1e periode) = 28 euro per dag. Deze berekening is louter indicatief. De percentages ken ik niet van buiten, evenmin als de overeenstemmende bedragen per code. Je kan die wel opvragen bij de vakbond of Hulpkas, maar je zal ze niet meekrijgen. heb ik ook geprobeerd. Maar uiteindelijk zijn de bedragen zelf niet belangrijk.
Die code word aangepast indien je minstens 2 jaar niet gestempeld hebt. Ik vermoed dat technisch werkloos niet meetelt. Stel nu dat je inderdaad 2 jaar niet gestempeld hebt (vb. je had een contract van 2 keer 1 jaar of je bent na 2jaar ontslagen), dan gaat de RVA jouw een nieuwe code toewijzen gebasseerd op jouw loon van de laatste werkgeven waar je ONONDERBROKEN 4 weken gewerkt hebt. Zoals bovenaan gemleld keerden ze maximaal 6 maand terug vanaf de dag dat je de uitkering aanvraagt. Dit wil dus ook zeggen dat als ze geen enkele werkgever vinden waar je 4 weken gewerkt hebt zoals hierboven aangegeven, je de laagste code krijgt (37) en waar dus ook het laagste dagbedrag aan gekoppeld is. Zorg er ook voor dat indien mogelijk, die laatste werkgever jou een uur- of maandloon uitbetaald heeft dat jouw recht zou geven op CODE 59 om zo de maximale uitkering te krijgen (en uiteraard afhankelijk van de periodes, maar hier hoef je dan nog geen rekening mee te houden). Zorg er voor dat je de hoogste code krijgt, dit is heel belangrijk.
Heb je uw ontslag gekregen bij uw laatste baaas, waar je 2 jaar gewerkt hebt en verdiende je daar genoeg om code 59 te krijgen, dan vraag je best uw stempelgeld onmiddellijk aan, ofwel dat je uiteraard al werk gevonden hebt. Maar maak zeker niet dat je vb 4 weken bij een interim werkt om daarna te moeten stempelen wegens geen werk en door dat die interim minder betaald dan jouw laatste baas en dit niet meer toereikend is om de code 59 te krijgen. Je zou dan bijvoorbeeld 49 kunnen krijgen. Je werkt dan beter nooit langer dan 3,9 weken ononderbroeken bij 1 zelfde baas, zeker niet als je met de interim werkt en je niet zeker bent van je werk. En met de interim ben je nooit 100% zeker. Werk bijvoorbeeld 2 weken, dan enkele dagen niet, en daarna weer 2 weken. Vraag dan even stempelgeld aan, en je bent weer vertrokken. Heb je dan geen werk, ...uitkering op basis van CODE 59!!.
Waarom leg ik dit uit? Omdat ik dit ook meegemaakt heb en dat de vakbond hier nooit iets over gezegd heeft. Dit terwijl de vakbond wel op straat komt voor hogere uitkeringen, maar ze kunnen al een eerste stap zetten door ervoor te zorgen dat de mensen een hogere uitkering kunnen krijgen door bovenstaand systeem toe te passen. De RVA heeft zo'n danig systeem op poten gezet dat er inderdaad voor zorgt dat mensen lagere uitkeringen krijgen door bijvoorbeeld 1 dagje of 1 week te stempelen waardoor je later, bij een eventueel ontslag, een veel lagere uitkering krijgt. En net daar is het de overheid om te doen. Ik ben hier nu niet aan het pleiten om niet te gaan werken, maar wel om ervoor te zorgen dat je tenminste een degelijke uitkering krijgt, als die zou nodig zijn.
Het is immers niet eerlijk dat iemand die altijd goed verdient heeft, meer stempelgeld zou krijgen, dan iemand die altijd het laagste loon heeft ontvangen, maar evenzeer of nog meer afgezien heeft om zijn centjes te vergaren. Uiteraard binnen dezelfde gezinssituatie en dezelfde periode.
Het kan echter gebeuren dat iemand die een lage code heeft (en die graag een nieuwe zou krijgen), en niet voldoende werk heeft om rond te komen, met als gevolg onvoldoende financiën als hij geen uitkering zou aanvragen, dat hij dit dus niet kan benutten omdat hij nooit aan de 2 jaar 'niet gestempeld' kan komen. Dit moet je uiteraard voor jezelf uitmaken of het belangrijk is of niet. In mijn geval was het wel interessant. Ik heb effectief dagen gehad of zelfs soms weken zonder inkomen, en enkel terend op het inkomen van de jobs dat ik uitoefende.
Een hele boterham, maar eigenlijk vrij simpel.
Het belangrijkste is: je hebt een CODE enn een PERIODE. Houd die twee goed gescheiden en probeer de maximum CODE te bemachtigen, als je weet dat je af en toe moet stempelen. En wie is er tegenwoordig zeker van zijn job? Uiteraard is dit belangriker voor mensen die met de interim werken en die veel tijdelijke jobs doen.
Hou er tevens rekening mee, dat als je 2 jaar ergens zou werken met de interim aan een lager loon dan het loon dat je destijds had (en waarop je code 59 kreeg), dat je beter ervoor zorgt dat je net voor die 2 jaar eens 1 dag stempelt om ervoor te zorgen dat je, bij verlies van je job en zeker met de interim, je de hoogste code behoud, want anders heb je het risicio dat de RVA die periode van 2 jaar uiteraard in haar voordeel uitspeeld en je alsnog een nieuwe en lagere code zou geven bij een niuewe steunaanvraag.
Ik pleit hier ten zéérste niet om thuis op uw lege kont te zitten, maar de RVA (of de wetgever) zou beter eens het systeem van die CODES afschaffen en het systeem van de PERIODES behouden. Op die manier word iedereen, bij werkloosheid, gelijk behandeld. Iedereen krijgt dan tenminste hetzelfde basisbedrag toegekend, en de rest bepaal je voor een groot deel zelf. Naarmate je voldoende gewerkt hebt het jaar voordien, des te sneller je periodes stijgen of behouden blijven. Bij de RVA en dergelijke krijgt men dan meer tijd om zich met nuttige dingen bezig te houden, zoals mensen niet alleen aan werk, maar zéker aan opleiding te helpen. Want nu moet men met al die stomme regels en formaliteiten rekening huoden terwijl een uniform systeem veel vlotter zou werken en eerlijker zou zjin. Ik zou hen dan trouwens ook niet moeten gaan lastig vallen met mijn 'domme vragen'.
Heb je nog vragen, mag je ze me altijd stellen, maar uiteraard is het beter dat je bij de vakbond en de RVA te rade gaat.
Ik geef je wel nog dit mee, en dan vooral handig voor mensen met internet (of in de bib). Ga niet altijd blindelings akkoord met de vakbond of de Hulpkas om een steunaanvraag te doen. Ga zelf eens op onderzoek uit, dan zal je er misschien nog voordeel mee doen. Want ik heb ondervonden dat men bij de vakbond niet altijd op de hoogte is van alles. Ik heb zelf verschillende mensen gesproken, ook in verschillende kantoren, en telkens kreeg ik iets anders te horen. De beste voor informatie is nog de RVA zelf. Zei weten het in principe exact. Je hoeft niet bang te zijn van die mensen als je met zo'n dergelijke vraag afkomt, ook al verschieten ze een beetje. Men heeft mij zelf nog aangeraden achteraf om inderdaad dit eventjes 'in orde te zetten', alhoewel het wel de inspecteur zelf niet was. Het was aan de info. Die inspecteur zou dat misschien niet gezegd hebben. Maar hij zou er ook niets kunnen aan doen of op tegen hebben.
Bij de vakbond was er zelfs een bediende die mij zei dat die 2 jaar waarover ik spreek enkel telt als je onder contract staat bij een werkgever gedurende een aaneengesloten periode van 2 jaar. Niks van waar: je mag bijvoorbeeld anderhalf jaar op reis gaan en daarna nog 's 6 maand werken en dan stempelgeld aanvragen. Hou er gewoon rekening mee dat men kijkt naar die laatste werkgever om die CODE te bepalen. Als je twee jaar niet gewerkt hebt of je komt vanuit de ziekenkas of zo, dan zal het vermoedelijk niet veel zin hebben. Ik denk trouwens dat die 2 jaar verlengd wordt met de duur van ziekte-uitkering (via het ziekenfonds uiteraard).
Groetjes,
PS Hou er uiteraard rekening mee dat ook de wetgeving en regels inzake werkloosheid veranderen en dat bovenstaande info niet enkel onvolledig is, maar ook een richtlijn. Als er fouten zouden instaan, laat maar weten, maar het is niet de bedoeling dat ik hier de werkloosheid van top tot één uileg, want dat weet ik ook niet. Het principe van de CODE en de PERIODE wou ik op een begrijpbare manier toelichten, omdat ze beiden zéér belangrijk zijn en niet in het minste de "CODE".