uitnodigingsgesprek vdba

Alaska
Topic Starter
Berichten: 13

uitnodigingsgesprek vdba

#1 , 08 dec 2018 08:29

Goedemorgen allemaal,
Een kort vraagje: Ik ben momenteel sedert 15 november werkloos en moet nog al mijn verlof opnemen. Gans de maand december dus. Ik heb echter volgende week een uitnodiging van de vdab. Moet ik daar tijdens mijn verlof op ingaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2018 13:08

Als je werkloos bent, kan je geen verlof opnemen. Wat wel kan is dat je uw ontslag gekregen hebt en uw verlof opneemt tijdens uw opzegperiode.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Soral
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 13:24

Als je werkloos bent, kan je geen verlof opnemen. Wat wel kan is dat je uw ontslag gekregen hebt en uw verlof opneemt tijdens uw opzegperiode.
Klopt niet.

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t89

Als volledig werkloze hebt u recht op 24 dagen (zaterdagen inbegrepen) of 4 weken vakantie per jaar. De vakantiedagen die reeds werden opgenomen tijdens een arbeidsperiode zijn hierbij inbegrepen.

In principe ontvangt u werkloosheidsuitkeringen voor de vakantiedagen die u tijdens uw werkloosheid neemt. Voor de vakantiedagen die gedekt zijn door vakantiegeld (dit is het geval indien u als loontrekkende hebt gewerkt tijdens het volledige voorbije jaar of een gedeelte ervan) ontvangt u geen werkloosheidsuitkeringen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2018 13:36

Da's weer typisch Belgisch... Vakantie krijgen als je niet werkt... Maar bon, blijkbaar heb je gelijk. Wat de TS dan mag / moet staat ook vermeld in de link die je postte...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 dec 2018 13:27

Als je werkloos bent, kan je geen verlof opnemen. Wat wel kan is dat je uw ontslag gekregen hebt en uw verlof opneemt tijdens uw opzegperiode.
Dat klopt niet.

Als werkloze wordt je verondersteld je resterende vakantiedagen voor dat jaar op te nemen - de RVA gaat je niet betalen voor dagen die je reeds als vakantie vergoed kreeg.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 dec 2018 14:17

Dat klopt niet.
Soral was u al voor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 11 dec 2018 14:45

Da's weer typisch Belgisch... Vakantie krijgen als je niet werkt...
Compleet logisch in een systeem waarin je vakantiedagen opbouwt voor het jaar nadien. Een uitkeringsgerechtigde werkloze doet ook niet zomaar wat-ie wil met die zogenaamde "vrije tijd".
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2018 15:11

Logisch dat je vakantiedagen opbouwt als je werkt, ja (maar blijkbaar hoef je zelfs niet gewerkt te hebben om als werkloze vakantiedagen toegekend te krijgen), om die nadien, als je terug werkt, te kunnen opnemen (afin, zo zou ik het verwachten). Want in praktijk doet een uitkeringsgerechtigde wel in grote mate wat ie wil met die tijd, hé. Hier en daar zal deze een verplichting hebben om op gesprek te gaan bij de VDAB en verder moet hij of zij solliciteren. Maar hoe intensief dat gebeurt, daar heeft de werkloze toch een grote vrijheid in...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 11 dec 2018 15:38

Tijdens werkloosheid bouw je geen vakantiedagen op die je kan opnemen wanneer je opnieuw werkt, dus nee.

Vakantie impliceert dat je kan gaan en staan waar je wil. Een uitkeringsgerechtigde werkloze mag bv. niet in het buitenland verblijven zonder toestemming of vakantie te nemen m.a.w. beperking van de vrijheid.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 dec 2018 15:39

Kijk Tom de werklozen die nu deze maand nog verlof staan hebben zullen het bij de eerste betaal dag el weten of je verlof kan nemen of moet nemen als werklozen, einde jaar maken ze bij de RVA u rekening !!

Maar Tom wees blij dat je dit niet weet hoor!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 dec 2018 16:18

Tijdens werkloosheid bouw je geen vakantiedagen op die je kan opnemen wanneer je opnieuw werkt, dus nee.
Ik zeg niet dat je tijdens uw werkloosheid vakantiedagen hebt die je nadien tijdens het werken kan opnemen, maar je hebt als werkloze blijkbaar wel recht op vakantiedagen (je hoeft daarvoor zelfs niet gewerkt te hebben) die je tijdens uw werkloosheid kan opnemen.
Vakantie impliceert dat je kan gaan en staan waar je wil. Een uitkeringsgerechtigde werkloze mag bv. niet in het buitenland verblijven zonder toestemming of vakantie te nemen m.a.w. beperking van de vrijheid.
Da's de theorie, ja. Maar jij weet even goed als ik, dat héél erg veel uitkeringsgerechtigde werklozen gewoon een weekje (of twee) vakantie meepikken zonder daar de toestemming voor te vragen, hé. De kans dat ze daar problemen mee krijgen is absoluut nihil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 dec 2018 16:44

Da's de theorie, ja. Maar jij weet even goed als ik, dat héél erg veel uitkeringsgerechtigde werklozen gewoon een weekje (of twee) vakantie meepikken zonder daar de toestemming voor te vragen, hé. De kans dat ze daar problemen mee krijgen is absoluut nihil

.
Nihil zou ik toch niet durven zeggen !

Een werkloze moet altijd ter beschikking zijn van de arbeids-markt tenzij verlof aangevraagd heeft .

wat ga je doen bij een ernstige ziekte of ongeval in Spanje ???
En dan gaan de popen aan het dansen !

Een gepensioneerde die een GIO geniet moet dit ook aanvragen en mag maximum 30 dagen in het buitenland verblijven, en dit word wel degelijk goed gecontroleerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 dec 2018 16:54

Iets wat aangevraagd wordt, kan idd gecontroleerd worden, maar wees toch niet te naïef: het merendeel van de vakanties die uitkeringsgerechtigde werklozen doen, worden totaal niet aangevraagd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 11 dec 2018 17:15

Maar wat doet dat ter zake?

Het merendeel van de zones-30 op de weg wordt ook niet nageleefd. Dat heft de regel en de logica erachter niet op.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Werkloosheid”