Aanvraag U2

Ine C
Topic Starter
Berichten: 2

Aanvraag U2

#1 , 22 sep 2018 06:12

Beste,

Mag een aanvraag van een U2 formulier geweigerd worden omwille van deze redenen:
Het land verlaten tijdens aanvraag van u2 formulier.
Reeds gesolliciteerd te hebben in het buitenland.

Bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 22 sep 2018 09:09

Er staat duidelijk bovenaan het formulier U2 het volgende:
Wanneer u uw uitkeringen wenst te behouden tijdens het zoeken van werk in een andere lidstaat van de EU, moet u, vooraleer te vertrekken naar het buitenland, het Europese formulier “U2 – Behoud van het recht op werkloosheidsuitkeringen” aanvragen bij het werkloosheidsbureau van de RVA. De normale periode van uitvoer bedraagt maximum 3 maanden. U kunt slechts gebruik maken van deze mogelijkheid indien u na het begin van uw werkloosheid en vóór uw vertrek gedurende minstens 4 weken ingeschreven bent als werkzoekende in België.
Meer info vindt u in het infoblad ‘U wil werk zoeken in een ander Europees land?’ op http://www.rva.be.
En men geeft als reden voor de weigering dat u reeds het land verlaten hebt tijdens het aanvragen van het formulier U2.

De tweede reden die men geeft vindt ik niet direct terug in de wetgeving, maar inderdaad kan men logischer wijze aannemen dat men zulke situatie slechts éénmaal (tot maximum 3 maanden) kan toestaan om misbruiken te vermijden.

Ine C
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 okt 2018 13:57

Maar ik heb, vooraleer ik voor een paar dagen het land had verlaten, het formulier aangevraagd. Precies zoals er staat.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”