Zwangere vriendin geen recht op uitkering, heb ik recht op hogere uitkering?

bondcx
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Zwangere vriendin geen recht op uitkering, heb ik recht op hogere uitkering?

#1 , 19 sep 2018 16:16

Hallo,

Mijn vriendin zit sinds mei thuis ivm een moeilijke zwangerschap. Ze heeft een uitkering aangevraagd bij het ziekenfonds en deze rompslomp heeft geduurd tot eind augustus( door veranderen van ziekenfonds)
Nu heeft ze te horen gekregen dat ze geen recht heeft op een uitkering omdat ze nog niet lang genoeg haar wachttijd heeft doorlopen.

Ik heb momenteel een inschakelingsuitkering en de gezinssituatie staat op samenwonend

Mijn vriendin heeft dus van mei tot eind augustus zonder inkomsten/uitkering gezeten. Is het mogelijk om deze maanden de gezinssituatie nog te veranderen naar samenwonend met gezinslast?(Wat op die moment zo was, maar hoe kan ik dit best aantonen)

Of werkt de inschakelingsuitkering niet met terugwerkende kracht?

Is het misschien ook een mogelijkheid voor mijn vriendin om contact op te nemen met het ocmw, om ook met terugwerkende kracht bijstand te vragen voor de maanden zonder inkomen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2018 13:40

ze kan zeker al eens contact opnemen met het OCMW, al was het maar om uit te pluizen of het wel klopt wat de mutualiteit zegt

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”