Schorsing werkloosheidsuitkering

nadiamounir
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schorsing werkloosheidsuitkering

#1 , 28 aug 2018 12:37

Ik ben sinds 2015 bij GTB aangesloten, op aanraden van hun ben ik een opleiding jeugd- en gehandicaptenzorg gestart in februari 2016 en deze heb ik beëindigd in juni 2018 na het behalen van mijn diploma.

Indien je een opleiding via de VDAB doet ontvang je voor de duur van de opleiding een maandelijkse uitkering van het ABVV.

Na het beëindigen van mijn opleiding heb ik mij opnieuw moeten inschrijven via de VDAB. Omdat ik mijn uitkering van hun voor de maand juli nog niet ontvangen had besloot ik hun (ABVV) telefonisch te contacteren op 27 augustus 2018. Zij vertelden mij toen dat ik geen recht meer had op een uitkering, daar de opleiding die ik gevolgd heb blijkbaar ook gold als een periode van "werkloosheid". Omdat de arbeidsdagen die ik volbracht heb voor de aanvang van mijn opleiding niet voldoende waren, zat ik blijkbaar over de maximum duur van werkloosheid die je in België mag hebben vooraleer men je schorst van de RVA.

Ik was echter niet op de hoogte van het feit dat de opleiding die ik deed onder werkloosheid viel, omdat niemand mij hierover had ingelicht, noch heb ik hiervoor de nodige documenten ter informatie ontvangen. Als ik hierover voldoende ingelicht was geweest, had ik de opleiding waarschijnlijk niet aangevat.

Ik vroeg me af of het gebrek aan inlichtingen geen fout uitmaakt vanwege de RVA en het syndicaat, en, indien ja, wat ik hier tegen zou kunnen ondernemen.

Want nu zit ik dus zonder inkomen, en zou ik een leefloon moeten aanvragen bij het OCMW wat ik volgens het OCMW pas zou kunnen doen vanaf oktober. Ik ben gezinshoofd met 1 kind/student (22 jaar) ten laste.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2018 13:13

Dit geld die je ontving was niet van het ABVV maar van de werklozenkas, en je blijft werkloze als je een opleiding volgt van de vdab want je word betaald door de werklozenkas.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”