Hoe lan recht op werkloosheidsuitkering ?

kakafonie
Topic Starter
Berichten: 16

Hoe lan recht op werkloosheidsuitkering ?

#1 , 13 aug 2018 17:41

Hallo allen,

naar aanleiding van een ouder topic hier (https://www.juridischforum.be/viewtopic ... 31&t=88434) vroeg ik mij eigenlijk af: hoelang kan je op "werkloosheid" staan of zo'n uitkering krijgen?
Ik dacht dat er een limiet was qua werkloosheidsuitkering verkrijgen, maar als ik dan lees dat er in dat topic sprake is van iemand die al 6 jaar werkloos is, stel ik mij toch vragen.

Ik meende mij te herinneren dat de regering toch enige verandering hierin wou teweeg brengen en deze "beroepsdoppers" aanpakken, maar is hier eigenlijk enig wettelijk kader rond?
En wat zijn dan de criteria? Het lijkt me allemaal nog al willekeurig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2018 09:49

Er zijn 2 soorten werkloosheidsuitkering:

1, De beroepsinschakelingsuitkering: Deze krijg je omdat je je Beroepsinschakelingstijd (wachttijd) hebt doorlopen, en aan enkele andere voorwaarden voldoet, deze is beperkt in de tijd; max 36 maanden, of tot je 30ste verjaardag. Enkele uitzonderingen zijn mogelijk.

2, Werkloosheidsuitkeringen: niet beperkt in de tijd, wordt wel minder na verloop van tijd, maar verdwijnt niet na een bepaalde tijd, je kan ze wel kwijt spelen wanneer je je niet aan de regeltjes houd.

kakafonie
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 14 aug 2018 11:19

Er zijn 2 soorten werkloosheidsuitkering:

1, De beroepsinschakelingsuitkering: Deze krijg je omdat je je Beroepsinschakelingstijd (wachttijd) hebt doorlopen, en aan enkele andere voorwaarden voldoet, deze is beperkt in de tijd; max 36 maanden, of tot je 30ste verjaardag. Enkele uitzonderingen zijn mogelijk.

2, Werkloosheidsuitkeringen: niet beperkt in de tijd, wordt wel minder na verloop van tijd, maar verdwijnt niet na een bepaalde tijd, je kan ze wel kwijt spelen wanneer je je niet aan de regeltjes houd.
Ik doelde effectief op de tweede.
Al verbaast het me te lezen dat die niet beperkt is in de tijd, ik dacht dat ze daar ook een mouw aan hadden gepast.
Al vermoed ik wel dat ze "het niet aan de regeltjes houden" wel zullen gebruiken om je eraf te gooien en je door te sturen naar het OCMW of zo?

Reclame

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2018 12:38

Al vermoed ik wel dat ze "het niet aan de regeltjes houden" wel zullen gebruiken om je eraf te gooien en je door te sturen naar het OCMW of zo?
Ze kunnen "het niet aan de regeltjes houden" enkel gebruiken als je je effectief niet aan de regeltjes houd eh, die regeltjes zijn simpel en dienen enkel om ervoor te zorgen dat je blijft zoeken naar werk.

demonen
Berichten: 247

#5 , 16 aug 2018 19:32

Ze kunnen "het niet aan de regeltjes houden" enkel gebruiken als je je effectief niet aan de regeltjes houd eh, die regeltjes zijn simpel en dienen enkel om ervoor te zorgen dat je blijft zoeken naar werk.
De opvolging en beoordeling van die regeltjes door de vdab-ambtenaren zijn subjectief en bijgevolg niet eenvormig.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 aug 2018 09:17

De opvolging en beoordeling van die regeltjes door de vdab-ambtenaren zijn subjectief en bijgevolg niet eenvormig.
De regeltjes waaraan jij je moet houden zijn vrij strikt vast gelegd, jou stempelgeld afnemen terwijl jij je aan de regeltjes houd gaat dus niet gaan, maw doe gewoon wat er van jou gevraagd word, je krijgt er geld voor in de plaats.

kakafonie
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 17 aug 2018 12:18

De opvolging en beoordeling van die regeltjes door de vdab-ambtenaren zijn subjectief en bijgevolg niet eenvormig.
De regeltjes waaraan jij je moet houden zijn vrij strikt vast gelegd, jou stempelgeld afnemen terwijl jij je aan de regeltjes houd gaat dus niet gaan, maw doe gewoon wat er van jou gevraagd word, je krijgt er geld voor in de plaats.
Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij.
Je hoort toch genoeg verhalen die nogal subjectief zijn.
Die regels zijn niet zo duidelijk hoor.
Je moet bv naar werk zoeken, maar hoe toon je dat aan? Dan gaan ze kijken naar allerhande (vaak toch) subjectieve zaken.

Ik snap trouwens niet waarom iemand jarenlang werkloosheidsuitkering zou moeten krijgen. Als je jong bent en jaren geen werk "vindt" is er toch iets mis.

demonen
Berichten: 247

#8 , 17 aug 2018 13:26

De regeltjes waaraan jij je moet houden zijn vrij strikt vast gelegd.
De interpretatie van die regeltjes is subjectief.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2018 14:38

De interpretatie van die regeltjes is subjectief.
Die regeltjes zijn verschenen in het wetboek, en zijn dus opgesteld om weinig ruimte te laten voor interpretatie. Als je vind dat jou stempelgeld ten onrechte is afgenomen kan je altijd in beroep gaan.

Hieronder vind je jouw plichten, deze regeltjes zijn duidelijk omschreven en laten mijns inziens weinig ruimte tot interpretatie.



http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t52
https://www.vdab.be/rechtenenplichten/plichten

"Wat is een passende dienstbetrekking?

08/02/2012




In het kader van het regeerakkoord werd ook het begrip passende dienstbetrekking geherdefinieerd. Sinds 1 januari 2012 kan een werkzoekende dan ook minder snel een aangeboden job weigeren omdat hij deze niet als geschikt beschouwd[1]. Doet hij dit toch, dan riskeert hij zijn uitkeringen te verliezen.

Afstand tussen woon- en werkplaats

Om na te gaan of een aangeboden job passend is voor de werkzoekende wordt in principe rekening gehouden met de duurtijd van de afwezigheid en van de verplaatsing tussen de woonplaats en de werkplaats. Het is immers niet de bedoeling dat een werknemer urenlang onderweg is om naar zijn werk te gaan.

Sinds 1 januari 2012 wordt met deze duurtijd evenwel geen rekening meer gehouden indien de afstand tussen de verblijfplaats van de werknemer en de werkplaats maximum 60 kilometer bedraagt. Voorheen lag deze grens op 25 kilometer.

Overeenstemming met het aangeleerde beroep

Voortaan wordt een dienstbetrekking slechts tijdens de eerste 5 maanden van werkloosheid als niet passend beschouwd indien zij niet overeenstemt met het aangeleerd beroep, noch met het gewoon beroep, noch met een aanverwant beroep. Voorheen was dit 6 maanden.

Bovendien worden deze 5 maanden ingekort tot 3 maanden indien:
de werknemer de leeftijd van 30 jaar niet heeft bereikt;
of hij een beroepsverleden heeft van minder dan 5 jaar.
Jongeren of andere werknemers die nog geen lange carrière kunnen aantonen, moeten zich dus flexibeler opstellen bij het zoeken van een job. "
bron:Koninklijk besluit van 28 december 2011, Belgisch Staatsblad van 30 december 2011, 5de editie.

demonen
Berichten: 247

#10 , 17 aug 2018 15:35

De interpretatie van die regeltjes is subjectief.
Die regeltjes zijn verschenen in het wetboek, en zijn dus opgesteld om weinig ruimte te laten voor interpretatie. Als je vind dat jou stempelgeld ten onrechte is afgenomen kan je altijd in beroep gaan.




1/ Ik heb conventioneel brugpensioen en bij mijn weten is dat niet afgenomen.
2/ De interpretatie van die regeltjes blijft, zelfs in wat U noemt "opgesteld om weinig ruimte te laten voor interpretatie", subjectief.
Ik heb onlangs een theses gelezen over dit onderwerp en hieruit bleek dat er helemaal geen eenvormigheid is bij het bepalen van overtredeningen noch bij het opleggen van sancties!

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 aug 2018 15:48

Tja,

jou oorspronkelijke vraag is hoe lang je recht hebt op werkloosheidsuitkeringen. Het antwoord, is onbeperkt in de tijd, zolang jij je aan de regeltjes houd. Als jij besluit om de grijze zone van die regeltjes op te zoeken zou je inderdaad tegen de lamp kunnen lopen, je kan dan in beroep gaan waarna een rechter de feiten en de regels naast elkaar legt, en in eer en geweten een uitspraak zal doen.

Ik ga dan ook stoppen met deze discussie, je weet wat je moet doen om tot aan je pensioen van stempelged te kunnen genieten. Succes hiermee!

demonen
Berichten: 247

#12 , 17 aug 2018 21:30

Ik ga dan ook stoppen met deze discussie, je weet wat je moet doen om tot aan je pensioen van stempelged te kunnen genieten. Succes hiermee!
Wat moet ik doen, afstand nemen van mijn brugpensioen?

Terug naar “Werkloosheid”