Cafe waar ik werk sluit twee weken... Wat nu?

Samu
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Cafe waar ik werk sluit twee weken... Wat nu?

#1 , 20 jul 2018 17:24

Eerste post op dit forum. Hopelijk in het juiste onderwerp, want echt werkloos ben ik nu niet.

Mijn situatie:

Het café waar ik werk, gaat jaarlijks twee weken dicht (zomersluit om het een naam te geven). Het is het eerste jaar dat ik werk, dus recht op vakantiegeld heb ik nog niet. Alsook ben ik dit jaar 25 geworden, dus jeugdvakantie is ook geen optie. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en het is het eerste jaar dat ik werk (sinds 15 december 2017).

Die twee weken kan ik natuurlijk niets verdienen, en de huur moet natuurlijk wel betaald worden. Is er een nog een mogelijkheid tot één of andere uitkering? Of zal ik een andere oplossing moeten zoeken? Interim?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2018 17:44

Heb je al genoeg dagen om economisch werkloos te zijn ??
Normaal word dit soms gedaan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

davido69
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2018 19:42

Moet dit (werkloosheid) niet op voorhand aangevraagd worden ?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 20 jul 2018 21:04

Dit zijn natuurlijk zaken die je ruim op voorhand ziet aankomen en waar je normaal gezien een beetje financiële planning voor doet om dat op te vangen.
Ik weet niet of er in de horeca aparte regelingen zijn, maar wanneer je bij een bedrijf werkt en er is een collectieve sluiting terwijl je niet voldoende vakantiedagen hebt, dan kan men dat inderdaad als economische werkloosheid compenseren.

Voor zulke zaken is het best om bij de vakbond te zijn, zeker wanneer je bij een kleine zelfstandige zoals een horeca zaak werkt omdat zij meestal geen personeelsdienst of zo iets hebben om dit allemaal op te volgen en te zorgen dat de papierwinkel in orde blijft!
De dagen collectieve sluiting waarvoor de werknemer geen recht heeft op wettelijke vakantie worden niet gedekt door een vakantiegeld. Deze dagen kunnen voor de werknemer in principe worden gelijkgesteld met tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting zodat hij een uitkering van de RVA kan ontvangen.

Kan in principe een werkloosheidsuitkering wegens collectieve sluiting genieten: de werknemer (bediende of arbeider) die op basis van zijn arbeidsprestaties in het voorgaande jaar niet voldoende vakantiedagen heeft die de volledige sluitingsperiode van de onderneming dekken. Hetzelfde geldt voor een werknemer die zijn vakantiedagen reeds volledig of gedeeltelijk heeft uitgeput bij een vorige werkgever.
Bron:
https://www.partena-professional.be/nl/ ... derneming/

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2018 21:15

Moet dit (werkloosheid) niet op voorhand aangevraagd worden ?
tijdelijke werkloosheid wegens sluiting voor jaarlijkse vakantie, dit kan zeker .

laat je werkgever eens bellen naar de rva, het is te veel veranderd de laatste jaren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Arcticbear
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2018 09:07

Hiervoor mag economische werkloosheid niet gebruikt worden..

Arcticbear
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2018 09:08

Hiervoor mag economische werkloosheid niet gebruikt worden...

kakafonie
Berichten: 16

#8 , 13 aug 2018 17:47

Eerste post op dit forum. Hopelijk in het juiste onderwerp, want echt werkloos ben ik nu niet.

Mijn situatie:

Het café waar ik werk, gaat jaarlijks twee weken dicht (zomersluit om het een naam te geven). Het is het eerste jaar dat ik werk, dus recht op vakantiegeld heb ik nog niet. Alsook ben ik dit jaar 25 geworden, dus jeugdvakantie is ook geen optie. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en het is het eerste jaar dat ik werk (sinds 15 december 2017).

Die twee weken kan ik natuurlijk niets verdienen, en de huur moet natuurlijk wel betaald worden. Is er een nog een mogelijkheid tot één of andere uitkering? Of zal ik een andere oplossing moeten zoeken? Interim?
Er bestaat zoiets als "Europese vakantie", is dit geen oplossing?
België is op de vingers getikt door Europe en MOET iedereen die werkt (ook in het eerste jaar) vakantie voorzien! Dus normaal mag dit geen probleem zijn voor jou.


Al vraag ik mij wel af waarom iemand die op zijn 25ste afstudeerde (ik vermoed dan een master?) werkt in een café.

Terug naar “Werkloosheid”