Huisvrouw met 4 kinderen

Evy2014
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huisvrouw met 4 kinderen

#1 , 31 mei 2018 16:38

Hallo,

Ik ben onlangs mama geworden van een 4e kindje.
Mijn derde kindje gaat ook nog naar een crèche, de 2 oudste gaan al naar school.
Als we alle kosten optellen van de crèche voor onze twee jongste kinderen dan begin ik me af te vragen of ik niet beter thuisblijf om voor mijn kindjes te zorgen!
Maar ik heb schrik voor het financiële plaatje. Momenteel ben ik werkloos ...
Krijg je als huismoeder iets bovenop je stempelgeld of blijft dit gelijk?
Waar kan ik mij daarvoor bevragen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 mei 2018 17:07

Als u thuisblijft dan bent u niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt en hebt u geen recht meer op stempelgeld. In België is er evenmin loon, noch steungeld voor huisvrouwen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 31 mei 2018 17:24

Als u gehuwd of wettelijk samenwonend bent en één van de partners heeft geen of een laag inkomen, dan wordt automatisch het huwelijksquotiënt toegepast. Dit betekent dat een deel van het belastbaar inkomen van uw partner als het uwe wordt gerekend en waardoor u een significant belastingsvoordeel (dit aanslagjaar maximaal 10.490 euro) kan opstrijken.

Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... uwelijk#q4
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 mei 2018 17:31

Als u gehuwd of wettelijk samenwonend bent en één van de partners heeft geen of een laag inkomen, dan wordt automatisch het huwelijksquotiënt toegepast. Dit betekent dat een deel van het belastbaar inkomen van uw partner als het uwe wordt gerekend en waardoor u een significant belastingsvoordeel (dit aanslagjaar maximaal 10.490 euro) kan opstrijken.

Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... uwelijk#q4
TS kan geen 10 490 euro opstrijken. Dat bedrag is het maximum bedrag aan inkomen dat mag worden overgeheveld naar de partner zonder inkomen.
Het is dus niet het belastingsvoordeel zelf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 31 mei 2018 17:38

Plafond is inderdaad wat kan overgeheveld worden, niet het voordeel zelf.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2018 19:19

Hallo,


Krijg je als huismoeder iets bovenop je stempelgeld of blijft dit gelijk?
Neen, zou ook niet weten waarom ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jun 2018 09:25

U krijgt werkloosheidsuitkering zolang u beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt. Dat betekent dus dat u wellicht op gezette tijden zal moeten gaan solliciteren en dergelijke om uw beschikbaarheid aan te tonen.

Waarom gaan het derde en vierde kindje naar de crèche terwijl u werkloos bent? Kunnen ze dan niet beter bij u thuis blijven en dat u een oppas zoekt telkens u moet gaan solliciteren? En werkt de crèche met een vaste dagprijs of volgens het inkomen?

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 01 jun 2018 09:50

We zijn offtopic aan het gaan, maar op korte termijn (lees: 3 maanden) kinderopvang vinden is op veel plaatsen in Vlaanderen quasi onmogelijk geworden. Als er geen opvang is voor de kinderen is er zeker niet veel incentive meer om een job aan te nemen. Werkzoekende ouders kunnen vandaag de dag niet anders dan een plaats reserveren van zodra ze weten dat ze in blijde verwachting zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Werkloosheid”