Te veel uitkering ontvangen hulpkas

Sjakiev
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Te veel uitkering ontvangen hulpkas

#1 , 30 apr 2018 07:59

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm uitkering die ik dubbel heb ontvangen.

Het is als volgt gegaan:
Ik heb in maart door een vergissing van de hulpkas maar € 0,01 ontvangen. Ik jeb vervolgens gebeld en heb gevraagd dit zsm te corrigeren. Ik was op dat moment net weer begonnen met werken, dus heb mijn uitkering netjes gestopt. De hulpkas heeft vervolgens het geld correct overgemaakt en alles gecorrigeerd. Nu echter in april hebben ze opnieuw het bedrag overgemaakt.

Kunnen ze dit bedrag nu terug eisen?

Als ik verkeerd geld overmaak ben ik ook afhankelijk van de tegenpartij of deze bereid is het terug over te maken. Er is mij in dit geval niks te verwijten. Ik heb geen verkeerde gegevens gemeld of kwaad gedaan. Ik had zelfs mijn uitkering al stopgezet. Ook geen stempelkaart ingediend.

Als ik dus overmaak dan ben ik verantwoordelijk want ik druk op de knop van verzenden. Dat zou dan toch ook gelden in het geval van een ander.

Ik kijk nu puur juridisch, niet over het feit dat ik het wel of niet kan terugbetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 30 apr 2018 08:27

burgerlijkwetboek 21/3/1804
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

P.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”