Niet ingegaan op uitnodiging interim.

demonen
Berichten: 247

Re: Niet ingegaan op uitnodiging interim.

#16 , 14 jan 2018 10:28

Een job moet ook voor de werknemer nog aanvaardbaar zijn
Dit heeft de werkzoekende geen recht om niet te gaan luisteren, daarvoor krijgt hij een uitkering en daar moet er iets tegen over staat.
Dus voor U moet een werkloze bio-ingenieur gaan "luisteren" bij een poetsdienst? Lowie, welk opleidingsniveau heeft U?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#17 , 14 jan 2018 10:37

hij heeft het opleidingsniveau van een werkGEVER

berenod
Berichten: 942

#18 , 14 jan 2018 11:22

Maar geld ontvangen om niks te moeten doen, dan vergeet men nooit dat er moet gestort worden, dit hebben wij hier al meer dan eens gelezen dat men te laat stort !!

Als men geen werk heeft dan moet men voorlopig alles aan nemen anders GEEN uitkeringen, en uit zien naar een betere job.
Geloof nu toch niet dat wij het gemakkelijk hadden vroeger als ongeschoolde, maar wij moesten gaan werken als we de zaterdag en zondag eens naar de cinema wouden gaan.
Ja Lowie, al die werklozen die met hun dopgeld van 300 Euro/maand grote sier komen uithangen in uw stamcafé, het doet wat met een mens, toch?
Hoe kom je aan 300€/maand dop?

Minimum als alleenstaande is 39.69€/dag.
Als je aan het OCMW staat en een leefloon ontvang (zowat het laagste dat je kan krijgen) trek je net onder de 900€/maand

Ik ken spijtig genoeg ook voldoende beroepsdoppers, die met hier en daar wat bijklussen in het zwart een hoger inkomen hebben dan een werknemer aan het wettelijk minimumloon...

Reclame

demonen
Berichten: 247

#19 , 14 jan 2018 11:42

Hoe kom je aan 300€/maand dop?
Periode 3 werkloosheid, 23 jaar gewerkt, bedrijf gesloten wegens delokalisatie, echtgenote heeft inkomen.
In elk geval minder dan 500 Euro/maand. Ik denk zelfs dat ze U na een tijd in periode 3 uw uitkering gewoon kunnen stopzetten.
In elk geval, al die doppers die met hun 500 Euro grote sier maken in Knokke en Monaco en Lichtenstein, ... ze zouden het moeten verbieden, toch?

berenod
Berichten: 942

#20 , 14 jan 2018 12:02

Hoe kom je aan 300€/maand dop?
Periode 3 werkloosheid, 23 jaar gewerkt, bedrijf gesloten wegens delokalisatie, echtgenote heeft inkomen.
In elk geval minder dan 500 Euro/maand. Ik denk zelfs dat ze U na een tijd in periode 3 uw uitkering gewoon kunnen stopzetten.
In elk geval, al die doppers die met hun 500 Euro grote sier maken in Knokke en Monaco en Lichtenstein, ... ze zouden het moeten verbieden, toch?
Periode 3 (dus meer dan 48 maand werkloos):
Werkloosheid rekent met een gemiddelde van 26 dagen/maand
Alleenstaand: 39.69€/dag of 1031€/maand
Samenwonend, niemand ten laste: 20,76€/dag of 531€/maand
Samenwonend met gezinslast: 47.94€/dag of 1246€/maand

Dat laagste bedrag krijg je dus enkel wanneer je partner ook een inkomen heeft!

En na 4 jaar nog steeds werkloos zijn is een keuze.
Ander verhaal is natuurlijk arbeidsongeschikte mensen, die hebben een te laag inkomen, zonder fout.

Er gaat (in de derde periode althans) geen bedrijfsvoorheffing af, dus dat bedrag is netto.
In het geval je verwacht te werken in een jaar kan je wel vragen van voorheffing te laten afhouden, om te vermijden dat je een zware aanslagbrief zou krijgen (aangezien wanneer je werkt, je ontvangen werkloosheidsuitkeringen wel belastbaar worden).

demonen
Berichten: 247

#21 , 14 jan 2018 12:43

.2
Laatst gewijzigd door demonen op 14 jan 2018 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

demonen
Berichten: 247

#22 , 14 jan 2018 12:46

En na 4 jaar nog steeds werkloos zijn is een keuze.
U moet tijdens een kwartaal elke dag gewerkt hebben. Indien U 1 dag werkloos was bijvoorbeeld omdat het uitzendbureau U geen feestdag wilt uitbetalen, beschouwd de RVA U voor het hele kwartaal werkloos. U kunt in België langdurig werkloos zijn en in realiteit gedurende 1 jaar slechts 4 dagen werkloos geweest zijn! Weet U, de werklozen van vandaag zijn de joden uit het interbellum. Maar hoeveel mensen zijn op actieve leeftijd vrijwillig 5 of 10 en sommigen zelfs 15 jaar!!! voor hun pensioenleeftijd VRIJWILLIG gestopt met werken (sommigen zelfs met een levenslange benoeming maw geen enkele kans om ooit werkloos te worden!!) om met vervroegd pensioen te gaan hangmatten. U moet maar eens naar Benidorm of Calpé of ... gaan. Dat moeten er door de jaren heen vele honderdduizenden zijn, toch? Hoeveel "gelukkigen" mogen thuis betaald op hun pensioenleeftijd wachten? Bij de RTT was dat 25 jaar geleden het geval. Vandaag doet niet alleen ING het, ook de Nationale bank van België en nog vele anderen!!! De ene werkloze is blijkbaar niet gelijk aan de andere.

puttemanp
Berichten: 613

#23 , 14 jan 2018 13:53

VDAB controleert de laatste maanden wel degelijk wie al dan niet komt opdagen op solicitatiegesprekken of niet.

In mei vorig jaar heb ik een vacature uitgeschreven voor 2 winkelbediendes. Vacature werd naast Facebook en Streekkrant ook op de website van de VDAB gezet. Na een 2-tal weken kreeg ik een telefoontje van de VDAB met de vraag bij te houden wie er via de website van de VDAB gesoliciteerd heeft, wie ik uitgenodigd heb, en wie van de uitgenodigden niet komen opdagen is. Reden: controle op soliciteergedrag.
Volledig terecht trouwens. Van de +/- 20 die ik uitgenodigd heb is minstens de helft niet komen opdagen, die hadden immers hun mailtje dat hun solicitaties bewees in handen. Van de overblijvende waren er 4 die me gewoon zeiden: de job interesseert me niet, maar ik moet bewijzen dat ik soliciteer, dus kan je even een papiertje maken dat ik hier geweest ben....
In augustus is dan iemand van de VDAB langsgeweest om mijn ervaringen met de solicitanten te bespreken.

Uitzendkantoren werken steeds nauwer samen met de VDAB. Veel van de functies die ze aanbieden worden ook via de website van de VDAB gepubliceerd, en dit al vele jaren (WIS en KIS iemand...?).

Dus ja, zou me niet verwonderen dat de vacature op de website van de VDAB stond, dat via dat kanaal TS gereageerd heeft maar niet komen opdagen is...

P.

demonen
Berichten: 247

#24 , 14 jan 2018 14:15

In mei vorig jaar heb ik een vacature uitgeschreven voor 2 winkelbediendes. Vacature werd naast Facebook en Streekkrant ook op de website van de VDAB gezet. Na een 2-tal weken kreeg ik een telefoontje van de VDAB met de vraag bij te houden wie er via de website van de VDAB gesoliciteerd heeft, wie ik uitgenodigd heb, en wie van de uitgenodigden niet komen opdagen is. Reden: controle op soliciteergedrag.
Ik kan U met stellige zekerheid zeggen dat werklozen van de VDAB enkel mogen ingaan op full-time vacatures en dat dit in de retail uiterst zelden voorkomt.
Daarbij is het vreemd dat U moet bijhouden wie via de VDAB-site heeft gesolliciteerd. Hoe weet U of die mens via FB, streekkrant of vdab heeft gesolliciteerd EN WAT MAAKT DAT VERSCHIL UIT?

demonen
Berichten: 247

#25 , 14 jan 2018 14:21

Van de overblijvende waren er 4 die me gewoon zeiden: de job interesseert me niet, maar ik moet bewijzen dat ik soliciteer, dus kan je even een papiertje maken dat ik hier geweest ben....
Dat is woord tegen woord en U kunt dat niet hard maken voor de rechtbank. Voor hetzelfde geld liegt U en wou de betrokken persoon niet ingaan op uw voorstel omdat zijn opleidingsniveau en ervaring niet in overeenstemming waren met het karige loon en andere arbeidsvoorwaarden die U aanbood. Indien betrokkene dit gesprek opnam, en dat wordt nu veelvuldig gedaan via de smartphone, dan wens ik niet in uw schoenen te staan!

berenod
Berichten: 942

#26 , 14 jan 2018 14:25

En na 4 jaar nog steeds werkloos zijn is een keuze.
U moet tijdens een kwartaal elke dag gewerkt hebben. Indien U 1 dag werkloos was bijvoorbeeld omdat het uitzendbureau U geen feestdag wilt uitbetalen, beschouwd de RVA U voor het hele kwartaal werkloos. U kunt in België langdurig werkloos zijn en in realiteit gedurende 1 jaar slechts 4 dagen werkloos geweest zijn! Weet U, de werklozen van vandaag zijn de joden uit het interbellum. Maar hoeveel mensen zijn op actieve leeftijd vrijwillig 5 of 10 en sommigen zelfs 15 jaar!!! voor hun pensioenleeftijd VRIJWILLIG gestopt met werken (sommigen zelfs met een levenslange benoeming maw geen enkele kans om ooit werkloos te worden!!) om met vervroegd pensioen te gaan hangmatten. U moet maar eens naar Benidorm of Calpé of ... gaan. Dat moeten er door de jaren heen vele honderdduizenden zijn, toch? Hoeveel "gelukkigen" mogen thuis betaald op hun pensioenleeftijd wachten? Bij de RTT was dat 25 jaar geleden het geval. Vandaag doet niet alleen ING het, ook de Nationale bank van België en nog vele anderen!!! De ene werkloze is blijkbaar niet gelijk aan de andere.
Wat bedoelt u met 1 dag werkloos in een kwartaal is het hele kwartaal werkloos?
Rva betaalt toch enkel die enige dag werkloosheid uit?
Onderstaand is hoe de RVA arbeidsdagen berekent:
Indien u ononderbroken voltijds bent tewerkgesteld, dan telt de RVA gemiddeld 78 arbeidsdagen per trimester.

In de andere gevallen is het aantal in aanmerking genomen arbeidsdagen gelijk aan het aantal arbeidsdagen verricht tijdens de tewerkstelling, vermenigvuldigd met 6, en gedeeld door het gemiddeld wekelijks aantal arbeidsdagen.

Voorbeeld:
een werknemer verricht voltijdse arbeidsprestaties van 4 juli 2016 tot 12 augustus 2016 in een stelsel van gemiddeld wekelijks 5 arbeidsdagen, hetzij een totaal van 30 arbeidsdagen. Voor deze tewerkstellingsperiode zal de RVA (30 x 6): 5 = 36 dagen in aanmerking nemen.

Voor de periodes van deeltijdse arbeid, is het aantal in aanmerking genomen arbeidsdagen gelijk aan het aantal arbeidsuren verricht tijdens de tewerkstelling, vermenigvuldigd met 6, en gedeeld door het gemiddeld wekelijks aantal arbeidsuren voor een voltijdse tewerkstelling in dezelfde functie.
Dus dat één dag niet gewerkt resulteert in de rva die de hele trimester dan beschouwd als niet gewerkt is een fabeltje.

demonen
Berichten: 247

#27 , 14 jan 2018 14:28

En na 4 jaar nog steeds werkloos zijn is een keuze.
U moet tijdens een kwartaal elke dag gewerkt hebben. Indien U 1 dag werkloos was bijvoorbeeld omdat het uitzendbureau U geen feestdag wilt uitbetalen, beschouwd de RVA U voor het hele kwartaal werkloos. U kunt in België langdurig werkloos zijn en in realiteit gedurende 1 jaar slechts 4 dagen werkloos geweest zijn! Weet U, de werklozen van vandaag zijn de joden uit het interbellum. Maar hoeveel mensen zijn op actieve leeftijd vrijwillig 5 of 10 en sommigen zelfs 15 jaar!!! voor hun pensioenleeftijd VRIJWILLIG gestopt met werken (sommigen zelfs met een levenslange benoeming maw geen enkele kans om ooit werkloos te worden!!) om met vervroegd pensioen te gaan hangmatten. U moet maar eens naar Benidorm of Calpé of ... gaan. Dat moeten er door de jaren heen vele honderdduizenden zijn, toch? Hoeveel "gelukkigen" mogen thuis betaald op hun pensioenleeftijd wachten? Bij de RTT was dat 25 jaar geleden het geval. Vandaag doet niet alleen ING het, ook de Nationale bank van België en nog vele anderen!!! De ene werkloze is blijkbaar niet gelijk aan de andere.
Wat bedoelt u met 1 dag werkloos in een kwartaal is het hele kwartaal werkloos?
Rva betaalt toch enkel die enige dag werkloosheid uit?
Onderstaand is hoe de RVA arbeidsdagen berekent:
Indien u ononderbroken voltijds bent tewerkgesteld, dan telt de RVA gemiddeld 78 arbeidsdagen per trimester.

In de andere gevallen is het aantal in aanmerking genomen arbeidsdagen gelijk aan het aantal arbeidsdagen verricht tijdens de tewerkstelling, vermenigvuldigd met 6, en gedeeld door het gemiddeld wekelijks aantal arbeidsdagen.

Voorbeeld:
een werknemer verricht voltijdse arbeidsprestaties van 4 juli 2016 tot 12 augustus 2016 in een stelsel van gemiddeld wekelijks 5 arbeidsdagen, hetzij een totaal van 30 arbeidsdagen. Voor deze tewerkstellingsperiode zal de RVA (30 x 6): 5 = 36 dagen in aanmerking nemen.

Voor de periodes van deeltijdse arbeid, is het aantal in aanmerking genomen arbeidsdagen gelijk aan het aantal arbeidsuren verricht tijdens de tewerkstelling, vermenigvuldigd met 6, en gedeeld door het gemiddeld wekelijks aantal arbeidsuren voor een voltijdse tewerkstelling in dezelfde functie.
Dus dat één dag niet gewerkt resulteert in de rva die de hele trimester dan beschouwd als niet gewerkt is een fabeltje.
Bent U jurist of heeft U gegoogled en uw eigen interpretatie gegeven?
U bent gewoon de 5-dagen week om aan het rekenen naar de 9-dagen week.

berenod
Berichten: 942

#28 , 14 jan 2018 14:54

9 dagen week?

Rva gebruikt een 6 dagen week.
Voor elke week die je werkt kent de RVA u 6 gewerkte dagen toe.
Altijd al zo geweest.

Ik heb dit speciaal nagevraagd (leek mij ook raar in het begin) nadat ik na 20 jarige afwezigheid uit België wou weten vanaf wanneer ik terug uitkeringsgerechtigd was.

In mijn geval (tussen 36 en 49 jaar oud) was dit 468 dagen gewerkt hebben in de voorafgaande 33 maanden.
Zowel RVA als vakbond hebben mij bevestigd dat die 468 dagen in realiteit slechts 390 werkdagen zijn daar elke 5 dagen voor de rva er als 6 tellen.
Net zoals wanneer je werkloos bent elke week 6 dagen wordt uitbetaalt!

Dus eigen ervaring, en even gegoogled om rechtstreeks van de RVA website rechtstreeks te kunnen quoten.

Nergens wordt er een periode, trimester of kwartaal op nul gewerkte dagen gezet door één dag niet te werken, of door een feestdag die een interimkantoor niet zou betalen.

ook eigen ervaring daar ik de eerste weken na mijn terugkomst in België via interim gewerkt heb (is nogal standaard tegenwoordig), en er hier en daar een dag tussen contracten door tussenuit viel. Nam niet weg dat alle andere dagen bleven tellen als gewerkt!

puttemanp
Berichten: 613

#29 , 14 jan 2018 15:41

Ik kan U met stellige zekerheid zeggen dat werklozen van de VDAB enkel mogen ingaan op full-time vacatures en dat dit in de retail uiterst zelden voorkomt.
Daarbij is het vreemd dat U moet bijhouden wie via de VDAB-site heeft gesolliciteerd. Hoe weet U of die mens via FB, streekkrant of vdab heeft gesolliciteerd EN WAT MAAKT DAT VERSCHIL UIT?
Ik plaats enkel full-time vacatures.
De CV's van diegenen die via de VDAB soliciteren komen via de website van de VDAB binnen, simpel toch. Ik weet perfect wie via de VDAB mijn vacature gezien heeft en wie er op 'soliciteer nu' geklikt heeft.
Dat is woord tegen woord en U kunt dat niet hard maken voor de rechtbank. Voor hetzelfde geld liegt U en wou de betrokken persoon niet ingaan op uw voorstel omdat zijn opleidingsniveau en ervaring niet in overeenstemming waren met het karige loon en andere arbeidsvoorwaarden die U aanbood. Indien betrokkene dit gesprek opnam, en dat wordt nu veelvuldig gedaan via de smartphone, dan wens ik niet in uw schoenen te staan!
Het enige dat diegene die me dat gevraagd hebben kunnen opgenomen hebben is hun vraag om dat papiertje op te maken/te tekenen en mijn weigering. Laat ze dus maar naar de rechtbank gaan, ik sta recht in mijn schoenen, zij niet.
Ik bied trouwens steeds een loon dat 10-15% hoger ligt dat het barema + maaltijdcheques. 38uur werkweek, 1 uur middagpauze (daar waar er meestal maar 30 minuten gegeven wordt). Voel je je geroepen?

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 14 jan 2018 17:14

hij heeft het opleidingsniveau van een werkGEVER
Nog een geluk dat die er ook nog bestaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”