Aanvraag Mantelzorg versus Afstand Werkloosheidsuitkering

Sonja1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aanvraag Mantelzorg versus Afstand Werkloosheidsuitkering

#1 , 06 jan 2018 15:35

Beste
Ik werk een aantal jaar niet meer wegens gezondsheidsproblemen.
Binnenkort moet ik op gesprek bij een Vdab consulente om mijn dossier te overlopen.
Ik weet omwille van mijn gezondheid dat ik niet geschikt ben om te werken. Zit ook met een kind van 1 jaar en mijn vader die chronisch ziek is waarbij ik paar dagen in de week ga overnachten om hem bij te staan (beurtenrol met zus)

Nu wil ik een aanvraag doen voor mantelzorg met lage uitkering ( daar ben ik nog maar net van op de hoogte dat dit mogelijk is) oftewel afstand doen van mijn uitkeringen daar ik toch weet dat werken voor mij helaas niet meer bestemd is...had het natuurlijk ook anders gewild maar dit is mijn lot.

Nu is mijn vraag stel dat ik afstand doe van mijn uitkering als volledige werkloze wat zijn mijn plichten of verlies ik iets anders hierbij ?ben niet zo goed op de hoogte van dit alles. Ik las dat mantelzorg niet altijd mogelijk is, dus voor jarenlang ?

In de email van de Vdab staat ook dat als je zonder reden niet komt opdagen je uitkering word stopgezet alsook kinderbijslag, maar wat word hier juist mee bedoeld? Kinderbijslag van de persoon die dopt of van je kind? Klinkt mischien dom maar zoals ik al zei ben heel slecht in al die rechten en wetten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sonja1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2018 11:13

Iemand ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 07 jan 2018 12:07

Als u definitief ongeschikt bent om te werken dan is het eigenaardig dat u nog werklozensteun ontvangt.
Dat is een steun voor werkzoekenden terwijl u geen werkzoekende bent.
Uiteraard kinderbijslag van het kind van de werkloze. Iemand die stempelt ontvangt geen kindergeld voor zichzelf.
Het is vanzelfsprekend dat u de werklozensteun kunt stopzetten. Niemand kan verplicht worden om werklozensteun te trekken.

De vergoeding voor mantelzorg waarnaar u verwijst kunt u volgens mij niet krijgen omdat die enkel kan toegekend worden aan werkenden die tijdelijk hun activiteiten stoppen of verminderen om aan mantelzorg van een naaste te doen. Aangezien u geen tewerkstelling hebt kunt u die u niet stopzetten want ze is er niet. Het is immers gekoppeld aan het verkrijgen van tijdskrediet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Sonja1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2018 18:28

Beste asperger
Zoals ik al eerder vermeldde ik heb het anders gewild maar gezondheid laat niet toe.
Ik wil afstand doen van mijn uitkeringen om vrij te zijn op de arbeidsmarkt om de zorg op te nemen van mijn vader. En wil dan indien mogelijk in de toekomst terug aanmelden als werkzoekende. Weet natuurlijk niet of dit kan bij de vakbond. Maar wil zeker niet gezien worden als profiteur dus zoek ik naar oplossingen.
Wat heeft kinderbijslag te maken met geen uitkeringen meer krijgen dacht dat dit er los van stond?
Wat betreft mantelzorg dat heb ik opgezocht en op de rva site staat dat dit wel kan

http://www.rva.be/nl/nieuws/mantelzorg- ... -werklozen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 07 jan 2018 22:07

Maar dat gaat slechts voor max 2 maanden....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sonja1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2018 21:52

Nope 48 maand je kan het verlengen. Vandaag nagevraagd

demonen
Berichten: 247

#7 , 12 jan 2018 18:01

Die hele mantelzorg is één grote farce. De nieuwe bruggepensioneerden, nu heet dat swt, dat zijn mensen die bijna 60 of over de 60 zijn maar beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Die hebben allemaal ouders (als ze nog leven) van 80+ en dus veel kans dat die mensen zwaar hulpbehoevend zijn (oa dementie). Welnu, er is geen enkele wetgeving waarop die bruggepensioneerden zich kunnen beroepen wat mantelzorg betreft.

demonen
Berichten: 247

#8 , 12 jan 2018 18:04

Beste
Ik werk een aantal jaar niet meer wegens gezondsheidsproblemen.
Binnenkort moet ik op gesprek bij een Vdab consulente om mijn dossier te overlopen.
Mevrouw, indien U niet kunt werken omdat U gezondheidsproblemen (ik neem aan dat het niet om een verkoudheid gaat) heeft moet U zich inschrijven bij de mutualiteit als zieke.
Indien U genezen bent moet U zich terug inschrijven bij de VDAB en indien U niet meer kunt genezen wordt U invalide verklaard.
Ik zie het probleem niet.

Terug naar “Werkloosheid”