Spingplank voor zelfstandigen - werkloosheidsuitkeringen

Bahbah
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Spingplank voor zelfstandigen - werkloosheidsuitkeringen

#1 , 26 dec 2017 15:27

Hallo allemaal,

mijn vriend is voltijds werkloos en krijgt hiervoor uitkeringen. Hij is alleenstaande en heeft dus een vrijstelling voor bedrijfsvoorheffing gekregen.
Middels de maatregel 'springplank voor zelfstandigen' is hij onlangs zelfstandige in bijberoep geworden. Dit is eigenlijk erg goed gelopen omdat hij al kansen had voor het vestigen als zelfstandige. Resultaat is dat hij middels de berekeningssleutel geen uitkering ontvangt sinds zijn vestiging in november.

Dat is niet zozeer het probleem. Hij vraagt zich nu af of hij omwille van die inkomsten TOCH bedrijfsvoorheffing moet betalen op zijn uitkeringen als alleenstaande op de voorgaande maanden/dagen waarin hij dus geen inkomsten had in bijberoep noch gevestigd was als zelfstandige in bijberoep.
Bestaat hier een herberekening voor door de fiscus??

De RVA is hier erg onduidelijk in, ook de boekhouder die hij onder de arm nam heeft geen pasklaar antwoord.

Ik vermoed dat zo een herberekening op basis van het aantal dagen dat de onderneming actief is wel zal bestaan... mijn snelle berekeningen wijzen immers uit dat hij anders zal BETALEN omwille van zijn inzet. De inkomsten van zijn bijberoep kunnen immers die bedrijfsvoorheffing vanaf 1 januari 2017 onmogelijk dekken.

Ik schets het even snel:
1 januari tot 31 oktober: voltijds werkloos als alleenstaande - met vrijstelling van bedrijfsvoorheffing
1 november tot 31 december: voltijds werkloos als alleenstaande met springplank voor zelfstandigen - dus werkloos in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep. In deze periode zodanig veel inkomsten in bijberoep dat hij GEEN uitkering krijgt voor de dagen - of ze moet terugbetalen.

(Netto betekent dit nochtans voor november & december - contradictorisch misschien - MINDER dan zijn uitkering bedraagt. Indien hij bedrijfsvoorheffing moet betalen op zijn voorgaande maanden uitkering zou hij ongeveer 600 euro bijschieten voor het aanslagjaar... )

Ergens op een fiche meldt de RVA inderdaad dat de vrijstelling tot voorheffing enkel geldt onder bepaalde omstandigheden - waaronder alleenstaande - maar dat hiervoor geen beroepsinkomsten mogen bestaan - dan is er wel bedrijfsvoorheffing verschuldigd van 10.09%.

Vraag is dus: betaalt hij bedrijfsvoorheffing op de ontvangen uitkeringen van 1 januari tot 31 oktober?

Hoe zit dat nu? Iemand een antwoord? Of in het ergste geval: een oplossing?

bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding