Verhoor RVA: "u dient te bewijzen [...] onderhoudsgeld betaalt"

Jos_be
Topic Starter
Berichten: 38

Verhoor RVA: "u dient te bewijzen [...] onderhoudsgeld betaalt"

#1 , 10 dec 2017 11:33

Dag allen,

ik ben af en toe werkloos (ik probeer het zo weinig mogelijk te zijn...). Als ik werkloos ben krijg ik uitkeringen als "alleenstaande met gezinslast".

Een paar weken terug heb ik een brief van de RVA ontvangen, waarin me gevraagd werd aan te tonen dat ik wel degelijk onderhoudsgeld betaal. Dat moest gebeuren met "rekeninguittreksels" ("Volgende documenten MOETEN toegevoegd worden: rekeninguittreksels", tot enkele jaren terug.
Aangezien ik die niet meer heb (of wel, ergens op zolder...), ben ik naar de bank geweest, waar ze attesten opgemaakt hebben van de gedane overschrijvingen. Die heb ik binnen de gestelde termijn opgestuurd.

Deze week ontving ik weer een brief met een "uitnodiging" voor een verhoor.

Ik veronderstel dat de RVA zich vragen stelt over het feit dat de alimentatie gedurende ongeveer een jaar overgeschreven is op een gemeenschappelijke rekening van mijn ex en ik. Achteraf bekeken misschien niet zo slim, maar ik kan bewijzen (met rekeninguittreksels) dat ik verder op die gemeenschappelijke rekening geen enkele verrichting gedaan heb. Aan die rekening waren geen bankcontactkaarten enz. verbonden, dus er is geen enkele onduidelijkheid over wat er met dat geld gebeurd is. Ik schreef het over naar die rekening, mijn ex schreef het over naar haar zichtrekening, da's alles.

Mogelijk stelt de RVA zich ook vragen bij het feit dat de alimentatie af en toe onregelmatig betaald wordt: er zijn al eens "moeilijke maanden" waarin niet betaald wordt en "makkelijke maanden" waarin de achterstand aangezuiverd wordt. (Heeft de RVA daar uberhaupt zaken mee?).

Moet ik me zorgen maken?

Ik heb morgen een afspraak met de juridische dienst van de vakbond, maar daar heb ik, eerlijk gezegd, geen hoge pet van op...

Nog een concrete vraag: wat mogen ze vragen en wat niet? Ik ben (met uitzondering van dit jaar: ca. 3 maanden) maar sporadisch werkloos: enkele dagen hier, een week daar. Ik ben geneigd te veronderstellen dat hun gezoek zich dient te beperken tot de periodes van werkloosheid, niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 10 dec 2017 12:44

Heb je een gerechtelijk vonnis waaruit je alimentatieplicht blijkt? Heb je jaarbelastingsbrief (de eindafrekening) waaruit blijkt hoeveel alimentatie je per jaar betaalt? Deze officiële documenten moeten volstaan dat je alimentatie betaalt. Ik meen te denken dat gedetailleerde rekeninguittreksels een beetje te ver gaan.

Jos_be
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 10 dec 2017 20:26

Dag eylis
De alimentatieplicht blijkt uit een PV "minnelijke schikking". Mijn ex en ik hebben destijds de zaken geregeld middels de procedure van de "oproeping in verzoening" voor de vrederechter. Toen ik de eerste keer werkloos was, nadat we uit elkaar gegaan zijn, heb ik de vakbond daar een kopie van bezorgd.

Ik heb er nog niet naar gekeken, maar aangezien ik de betaalde alimentatie inbreng voor fiscale aftrek, zal die allicht wel in mijn aanslagen terug te vinden zijn.

Reclame

Jos_be
Topic Starter
Berichten: 38

#4 , 20 dec 2017 10:31

Op 8/12 heb ik, zonder opgave van reden, uitstel gevraagd van het verhoor door de RVA. Dat kan eenmalig.
Op 18/12 kreeg ik een brief van de RVA, waarin gemeld werd dat: "[...] het onderzoek is afgesloten en geen nadelige invloed heeft op uw recht op uitkeringen [...]".

Terug naar “Werkloosheid”