Problemen met werkloosheidsuitkering

Lill Missy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Problemen met werkloosheidsuitkering

#1 , 06 dec 2017 14:43

Beste,

Ik zit in de problemen met mijn werkloosheidsuitkering.
Mijn arbeidsovereenkomst is een paar maand geleden beëindigd. Ik ben met al mijn documenten richting mijn vakbond getrokken om mijn werkloosheidsuitkering aan te vragen. Dit is vervolgens naar de RVA gestuurd.

Een tijdje later (omdat ik vond dat het nu wel al efjes duurde) heb ik contact opgenomen met mijn vakbond om te vragen of ze al meer wisten i.vM mijn uitkering. Ik kreeg als antwoord dat de RVA mijn dossier onterrecht had teruggestuurd naar de vakbond omdat het onvolledig zou zijn, er zou een handtekening van de werkgever ontbreken. De vakbond liet mij weten dat er wel degelijk desbetreffende handtekening op stond en dat ze mijn dossier teruggestuurd hadden naar de RVA, samen met een klacht naar de RVA toe. Ze zeiden dat de RVA mijn dossier nu voor de tweede keer aan het bekijken was, dat ik mij geen zorgen moest maken, en dat wanneer ik de week erna nog niets ontvangen had qua uitkering ik hun terug mocht contacteren voor info. Toen er een week later nog niets op mijn rekening stond heb ik dat dus ook gedaan, de vakbond liet mij weten dat de RVA mijn dossier bekeken had, dat het alleen nog terug opgestuurd moest worden naar hun via de post.

De maandag daarop (eergisteren) echter kreeg ik een brief in mijn bus van de RVA.
In deze brief stond het volgende:

Met deze brief deel ik u mee dat ik beslist heb u geen uitkering toe te kennen omdat uw dossier onvolledig is. U kan slechts uitkering ontvangen vanaf het ogenblik dat het werkloosheidsbureau een volledig dossier van u ontvangt.
Dit dossier moet op het werkloosheidsbureau toekomen binnen een termijn van twee maanden ingaande de dag volgend op de eerste dag waarvoor uitkeringen worden aangevraagd (ik ben werkloos sinds 13 sept, dus dat zou 14 november zijn?, dus wil dit dan nu zeggen dat ik sowieso te laat ben, ook al is mijn dossier daar al enkele keren de revue gepasseerd?).
Vermits u dossier bij de eerste indiening onvolledig was, werd het teruggestuurd naar uw uitbetalingsinstelling met de vraag voor 14/12/17 uw dossier te vervolledigen. Uw uitbetalingsinstelling diende uw dossier opnieuw in. Uw dossier was nog steeds onvolledig. De tijdelijke of blijvende onmogelijkheid om uw dossier te vervolledigen, wordt niet ingeroepen. (maar ik wist hier persoonlijk niks van, ik heb pas achteraf gehoord dat mijn vakbond het had teruggestuurd, op de moment dat het onvolledig bleek heeft niemand mij hierover gecontacteerd, dus kan het dan zomaar dat ik daarop afgerekend wordt?)
Aangezien uw dossier onvolledig werd ingediend en de ontbrekende stukken niet binnen de voorgeschreven termijnen werden heringediend, kan u geen recht hebben op uitkering vanaf 13.09.2017.
Blijkbaar ontbreekt er een handtekening op pag 3/4 van de werkgever.

Daarna waren nog enkele documenten toegevoegd waar in stond dat ik best contact opneem met mijn vakbond en wat te doen als ik in beroep wil gaan.

Gisteren heb ik dus direct contact opgenomen met mijn vakbond. Als antwoord kreeg ik: je moet je niets aantrekken van die brief, dat is een fout bij de RVA, het zal zeker iemand nieuw zijn, op pagina 2 staat een handtekening en normaal gezien is dat voldoende, normaal moet op pag 3 geen handtekening, ik zal morgen (vandaag dus) contact opnemen met de RVA en dan contacteer ik u terug. Tot nu toe heb ik nog niets teruggehoord, maar de dag is wel nog niet voorbij natuurlijk.

Heeft iemand wat uitleg/advies voor mij?
Ik zit nu al bijna 3 maand zonder inkomen, maar mijn rekeningen lopen niet weg (ik kan mijn afbetaling van mijn auto, verzekering, water, elektriciteit, .... niet blijven bekostigen zonder inkomen) en ik weet niet goed wat er allemaal aan het gebeuren is.
Ik heb toen ik mijn papieren binnen bracht bij de vakbond ook gevraagd of ze kopies wouden nemen, maar ze zeiden dat ik desbetreffende papieren niet meer nodig had die waren alleen bedoeld voor vakbond en RVA (had ik maar aangedrongen dan kon ik ten minste ook eens zoeken naar een handtekening).
Had ik normaal niet verwittigd moeten worden de eerste keer als mijn dossier door de RVA teruggestuurd was?
Wat zijn nu concreet de gevolgen? Wat gaat er nu gebeuren? Heb ik dan geen recht meer op een uitkering? Krijg ik mijn achterstallige uitkering nog terug betaald of niet? Wanneer? Wat gebeurd er nu normaal?
Ik weet ook niet waar de fout ligt, bij de vakbond, bij de RVA? Het is dus ook nogal moeilijk om de vinger te wijzen en bij één van beide van mijn oren te maken. Wat kan ik doen als het niet in orde komt?
Waar moet de desbetreffende handtekening staan? De vakbond liet gisteren uitschijnen dat ze wel wisten van de handtekening op pag 3, maar dat die niet nodig zou zijn?

Hopelijk vind ik hier wat duidelijkheid die ik bij mijn vakbond en de RVA niet vind.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 06 dec 2017 15:05

Het is de datum van uw eerste werkloosheidsaanvraag die van belang is. Het feit dat er documenten of handtekeningen ontbreken onafhankelijk van uw wil kan u niet ten laste worden gelegd, maar heeft wel als gevolg dat u geen uitkeringen ontvangt zolang uw dossier niet volledig is. Indien u betalingsmoeilijkheden ondervindt, kunt u zich steeds wenden tot het OCMW die een overbruggingskrediet (officiele benaming 'voorschot op sociale uitkering') kan verschaffen. Dit is een soort van lening die u uiteraard moet terugbetalen eenmaal u de achterstallige werkloosheidsuitkeringen krijgt.

Bahbah
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2017 12:56

Neem contact op met de RVA. Je vakbond zou dit normaal moeten faciliteren voor jou. Zij zijn immers verantwoordelijk om je in te lichten en ervoor te zorgen dat de volledigheid van je dossier bestaat middels informatieverstrekking. Jij bent natuurlijk wel verantwoordelijk om alle papierwerk aan hen te bezorgen opdat je dossier volledig is. In ieder geval, kan je er geen kwaad mee de RVA te contacteren. Over het algemeen wil de RVA vooral dat de zaken correct gebeuren. Wanneer je in orde bent, dan stelt er zich geen probleem.

Er zijn wel vaker problemen met de bemiddeling van de vakbond als uitbetalingsinstelling. Je kan ook steeds je aanmelden bij de Hulpkas voor Werklozen. Bel die eens op, maak een afspraak en leg het probleem uit. Zij vragen geen bijdrage om te bemiddelen als uitbetalingsinstelling. Eventueel kan je bij fouten dan ook naar hen overstappen... Ik zou NIET telefoneren met je probleem, maar me fysiek naar de HVW begeven - ofwel dus via afspraak ofwel tijdens de openingsuren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2017 15:15

Geloofd nu toch echt niet dat de Hulp kas beter werkt dan één van de drie vakbonden hé !

Het onthaal alleen al een paar uur wachten !

Ik ben zeker niet pro vakbonden, maar wat werklozensteun betreft hebben zij wel de kennis in huis hoor, ten opzichte van de hulp kas.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bahbah
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 dec 2017 22:31

Je zou ervan staan kijken, denlowie... het gaat niet zozeer om de expertise, wel om dat er vaak zeer goed contact is tussen HVW-kantoren en RVA-kantoren. Dan wordt er al snel een telefoon gedaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 dec 2017 09:16

Je zou ervan staan kijken, denlowie... het gaat niet zozeer om de expertise, wel om dat er vaak zeer goed contact is tussen HVW-kantoren en RVA-kantoren. Dan wordt er al snel een telefoon gedaan.
Ik sta van niks meer te kijken, maar weet je dat in ieder RVA kantoor een afgevaardigde zit van de twee grootste vakbonden, zij staan aan de bron.

En nog eens ik ben zeker geen pro vakbond, maar wat juist is mag gezegd worden, voor werkloosheid ben je best af bij de twee grote vakbonden, en hebben zeer veel expertise in zake in huis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”