uitkering + verhuren

licen
Topic Starter
Berichten: 68

uitkering + verhuren

#1 , 10 nov 2017 13:06

Beste,

Een vriend van me heeft een eigen huis dat te groot is voor hem alleen.
Hij zou nu graag een deel verhuren (enkele slaapkamers + de leefruimtes gemeenschappelijk)
Kan dit een impact hebben moest hij, of een huurder, een werkloosheidsuitkering krijgen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Lieven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 12 nov 2017 20:43

Je doet aan de-facto co-housing in een eengezinswoning dus de kans is supergroot om als samenwonende beschouwd te worden voor uitkeringen. Wat eigenlijk maar logisch is.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 14 nov 2017 14:28

Bedankt voor de info.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2017 16:23

Mag dit soort "verhuring" eigenlijk wel? Moet hetgene je verhuurt (tenzij het om handelspanden of studentenkamers gaat) geen "wooneenheid" zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 nov 2017 16:33

Daar moet je alleszins een stedenbouwkundige vergunning voor hebben.
Daar zijn voorwaarden qua inrichting aan verbonden maar die ken ik niet uit mijn hoofd.
Indien de persoon er zich domicilieert is er zoals Sirkii al schreef een grote kans dat men als één
gezin wordt beschouwd. Kans, want er is ook afwijkende Rechtspraak daarover.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2017 16:47

Stel dat de "huurder" en "verhuurder" er niet mee inzitten één gezin te vormen, kan men dan toch over een geldige huurovereenkomst spreken als de huurder gewoon één of enkele kamers ter zijner beschikking krijgt? Kan je dergelijke huurovereenkomst laten registreren, om maar iets te zeggen? Lijkt me op huisjesmelkerij te gaan lijken om die manier...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 14 nov 2017 16:50

Zover ik weet is er voor deze "de-facto-co-housing" , dus kostendelend samenhuizen, geen stedenbouwkundige vergunning nodig, zolang je niet echt aan kamerverhuur gaat doen. Er is wel heel wat betwisting hierover geweest, maar tegenwoordig neigt men meer en meer naar negeren, of toch gedogen.

Naar het schijnt (mag ik zo'n woorden gebruiken op een juridisch forum? ) zou er in de komende nieuwe huurwet een en ander duidelijk omschreven worden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 14 nov 2017 16:52

En inderdaad, je kan zo'n huurcontracten perfect registreren.

Huisjesmelken is m.i. iets totaal anders.

Kijk eens op samenhuizen.be , en op hun zoekertjessites

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 nov 2017 16:55

Tja, als dit toegelaten is, is het misschien winstgevender van in plaats van héél uw woning te verhuren aan één huurder, iedere kamer (of paar kamers) apart te verhuren aan bepaalde kansarmen. Totale inkomsten zullen misschien hoger liggen... (Eén woning aan €800 per maand, of 5 kamers aan €200 per maand, bijvoorbeeld). OK, misschien wat in het extreme getrokken, maar waar ligt de grens?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 14 nov 2017 17:09

Het is inderdaad moeilijk hier een precieze grens te gaan bepalen.

Zolang je m.i. kan spreken van een tijdelijk '"gezin", in de zin van mensen die samen-wonen, zonder daarom noodzakelijkerwijze een relatie te hebben, die een aantal zaken delen maar toch de mogelijkheid van wat privacy hebben, ...... heb je een mogelijkheid om grotere huizen optimaal te gaan gebruiken.
Wie maakt daar gebruik van ?
In mijn ervaring veelal jongvolwassenen die nog niet toe zijn aan een echte relatie, mensen die ergens om studieredenen een paar jaar verblijven (doctarandi b.v), en die op die manier toch een soort familie hebben om dagelijks naar terug te keren.

Misbruik in de zin van matrassenverhuur en dergelijke wil ik hier duidelijk van uitsluiten.

Voor de verhuurder geeft het de mogelijkheid om een groter comfort te bieden, en toch een redelijk rendement te halen. Voor dat noodzakelijk rendement wou ik verwijzen naar een berekeningswijze die ene Vandebos hier nog gegeven heeft, maar ik vind ze niet zo snel terug. Als hij hier nog passeert, bij deze een uitnodiging om mij/ons op het juiste pad te zetten :wink:

Hou wel rekening, naast het op het eerste gezicht inderdaad beter rendement, met een snellere slijtage + noodzaak voor frekwenter onderhoud.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#11 , 15 nov 2017 11:07

Bedankt voor alle informatie!
Het gaat idd niet over huisjesmelken ;)

Terug naar “Werkloosheid”