vanaf wanneer recht op uitkeringen?

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

vanaf wanneer recht op uitkeringen?

#1 , 13 jul 2017 15:16

Sinds 1 februari heb ik een vast contract, maar ben aan het uitkijken voor een andere job. Deze nieuwe job zou (terug) via interim zijn. Ik zou graag willen weten waar ik sta als blijkt dat deze nieuwe job toch niets voor mij is op lang termijn. Kan ik dan alsnog werkloosheiduitkeringen aanvragen?

Ik was in 2016 namelijk werkloos, sinds september dan via interim kunnen beginnen.

Ik heb mijn loonbrieven nagekeken en ik heb in 2016 volgende prestaties op mijn loonbrieven (interim)
- 508 betaalde uren
- 52 onbetaalde uren (onbetaalde inhaalrust te recupereren)


In 2017:
- 144 betaalde uren


Voor ik begon te werken was mijn uitkering al gezakt, na één week interim zou de uitkering dus gewoon verderlopen waarschijnlijk, maar vanaf wanneer kan ik dan terug mijn hoogste daguitkering krijgen en op welke loon wordt deze berekend? Op mijn laatste interimjob of op mijn initieel job (waarop mijn stempelgeld eerst gebaseerd was eind 2015)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jul 2017 16:41

Mooie carrièreplanning heb jij. Zeer ambitieus. :mrgreen:

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 13 jul 2017 19:16

Hou er ook rekening mee dat een aantal politieke partijen zeer ongelukkig zijn met onze werkeloosheidswetgeving en die graag zouden veranderen, ondermeer beperkt maken in tijd. Als je werk hebt doe je er beter aan te proberen die job te houden, in plaats van uit te zoeken hoe en wanneer je best werkloos kan worden. Je werk is je enige echte waarborg tegen armoede.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#4 , 14 jul 2017 09:02

Mooie carrièreplanning heb jij. Zeer ambitieus. :mrgreen:

Ik apprecieer jullie bezorgdheid. :roll:

Geen gebrek aan ambitie hoor, maar het moet doenbaar blijven. Ik ben nu dagelijks +/- 3 uur onderweg wat resulteert in dagelijks +/- 12 uur van huis. Dit in combinatie met een gezin is op lange termijn niet vol te houden. Heb al eens een burnout gehad en wil het niet meer meemaken. Zelf ontslag nemen zonder iets anders te hebben is financieel niet haalbaar; hoewel ik dagelijks solliciteer, ben ik tot nu toe maar een aantal keer op gesprek mogen gaan om uiteindelijk toch uit de boot te vallen.

Vraag blijft dus hetzelfde, als ik deze interimjob aanneem (puur omdat het op 2 minuten rijden is), na hoe veel tijd kan ik uitkeringen aanvragen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jul 2017 09:07

Ikzelf heb gedurende meer dan 30 jaar veel meer dan 3 uur in de wagen gezeten en onderweg geweest, en ik had ook een gezin. Dagen van 12 uren en meer waren geen uitzondering. En ik leef nog en ben al 12 jaar op pensioen, en toch mis ik nog elke dag mijn job.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#6 , 14 jul 2017 09:33

Het lijkt mij onnodig om een discussie te voeren over persoonlijke keuzes op een juridisch forum...

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 14 jul 2017 11:17

Ik kan Mava's bericht zondermeer kopiëren en mijn naam eronder zetten. Daarvoor ging ik met het openbaar vervoer; vertrekken om kwart over zes, thuis om 19 uur.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jul 2017 12:20

Ik kan Mava's bericht zondermeer kopiëren en mijn naam eronder zetten. Daarvoor ging ik met het openbaar vervoer; vertrekken om kwart over zes, thuis om 19 uur.
Als 14 jarige vertrok ik naar het werk met den trein van 6:10uur en kwam thuis met den autobus om 21:10 uur !!!

En het was 6 dagen week, maar den zaterdag was ik om 18:00uur thuis ! :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#9 , 14 jul 2017 13:00

Heren, jullie input wordt zeker geapprecieerd (ook in andere topics hebben jullie mij al veel geholpen!), maar het is een beetje naast de kwestie.

Mijn huidige job blijven uitoefenen is geen optie op lang termijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jul 2017 18:25

Mijn huidige job blijven uitoefenen is geen optie op lang termijn


.
U heeft gelijk een job moet je graag en kunnen uitvoeren, anders zoek je zoals u een job die past en dat je u job met een goed gevoeluitvoert.

Ik zou nooit een job doen dat tegen mijn zin zou zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Booke
Berichten: 112

#11 , 14 jul 2017 19:41

Je moet een heel jaar voltijds werken hiervoor.
En ze berekenen op het laatste loon.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jul 2017 19:48

Hou er ook rekening mee dat een aantal politieke partijen zeer ongelukkig zijn met onze werkeloosheidswetgeving en die graag zouden veranderen, ondermeer beperkt maken in tijd. Als je werk hebt doe je er beter aan te proberen die job te houden, in plaats van uit te zoeken hoe en wanneer je best werkloos kan worden. Je werk is je enige echte waarborg tegen armoede.

Nonsens! Zie: 40.000 extra werkende armen in afgelopen tien jaar http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... jaar.dhtml

Er zijn zelfs veel tweeverdieners die betaalmoeilijkheden hebben.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 14 jul 2017 23:24

En wie gaat die TWEEverdieners met betalingsmoeilijkheden moeten steunen ?

De belastingbetaler ?


Veel mensen leven boven hun stand : 2 auto' s in een gezin, terwijl het ook zonder auto gaat, elk jaar op reis enz.

Ken gepensioneerde arbeiders met een klein gezinspensioen die zorgeloos daarvan kunnen leven , en andere tweeverdieners met 5000 euro per maand die schulden tot en met hebben.


Sommige mensen hebben echt een gat in hun hand, ik geef toe er zijn wel 10% echte armen in dit land

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#14 , 28 jul 2017 10:31

Uitkeringen zullen niet nodig zijn, ik heb ondertussen een nieuwe job gevonden op slechts 10 min rijden. Wie zoekt, die vindt (al heeft mijn zoektocht voor een job dichtbij thuis zo een 10 jaar geduurd :-) )

Terug naar “Werkloosheid”