Op pensioen gesteld en geen C4

punaizione
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Op pensioen gesteld en geen C4

#1 , 12 jul 2017 22:46

Hallo

Sinds 1 mei 2017 ben ik op pensioen gesteld als ambtenaar in het onderwijs.
Ik heb al vele papieren toegestuurd gekregen en ingevuld, maar mijn pensioendossier is nog steeds niet in orde. Ik heb dus sinds 1 mei geen pensioenuitkering ontvangen.

Op 12 mei ben ik begonnen met een bijkomende beroepsactiviteit (buiten het onderwijs), maar dit contract is gestopt op 30/6. Ik heb deze beroepsactiviteit aangegeven bij de pensioendienst, en nu moet ik nog mijn laatste loonfiche van juni naar hen opsturen vooraleer ze kunnen verder werken aan mijn dossier. Nog steeds niet in orde dus... Ik heb nog steeds mijn loonfiche van juni niet ontvangen van mijn laatste werkgever...

Ik nam contact op met de vakbond omdat ik me afvroeg of ik nu recht had op een werkloosheidsuitkering, aangezien mijn contract ten einde was op 30/6. Men zei dat dit wel mogelijk zou kunnen zijn, maar dan moet ik eerst mijn C4 van mijn laatste werkgever én mijn C4 van het onderwijs hebben. De C4 van mijn laatste werkgever is onderweg, maar die van het onderwijs krijg ik nu niet meer te pakken, want de school is gesloten tot half augustus. Gevolg: Ik heb geen pensioenuitkering én geen werkloosheidsuitkering. Ik probeer ondertussen een andere job te vinden, maar voorlopig nog geen resultaat.

Hoe kan ik me best uit deze situatie redden? Ik heb geen enkele bron van inkomsten op dit moment...

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 24 jul 2017 13:30

Het klopt dat de pensioendienst wat meer tijd nodig heeft om een pensioendossier voor het onderwijs af te werken. Indien je je rustpensioen tijdig hebt aangevraagd, zou dit toch tegen de ingangsdatum van je pensioen in orde moeten zijn.
Je kan altijd telefonisch contact opnemen met je dossierbeheerder bij de pensioenkas, om naar de stand van je dossier te informeren.

Als gepensioneerde mag je nog een toegelaten arbeid uitoefenen. Ben je jonger dan 65 jaar, en bewijs je geen loopbaan van 45 jaar, dan moeten je beroepsinkomsten als gepensioneerde beperkt blijven.
Je meldt dat je je beroepsactiviteit aan de pensioenkas hebt aangegeven (wat je in de meeste gevallen ook verplicht bent). De pensioenkas moet nu nakijken of je onder het wettelijke grensbedrag bent gebleven. Verdiende je teveel, dan zal de pensioenkas ook een gedeelte van je pensioen inhouden.
Je toegelaten arbeid heeft de afwerking van je pensioendossier dus verder vertraagt.

Indien je een vervangingsinkomen zou ontvangen (werkloosheid, ziekte-uitkering, ...), dan voldoe je niet meer aan de betaalvoorwaarden voor je pensioen. Dit betekent dat je pensioen dan wordt stopgezet. Indien je wel degelijk van plan bent om met pensioen te gaan, is het beter om geen werkloosheidsuitkering aan te vragen.

Je kan bij de pensioenkas navragen wanneer zij verwachten dat uw pensioen betaalbaar zal zijn. Zelf kan je dan nagaan of je voldoende middelen hebt om deze periode eventueel zelf te overbruggen. Is dit niet mogelijk, dan kan je enkel bij het OCMW voorschotten op je pensioen vragen. Maar, dit zijn slechts zeer kleine bedragen, en ook dit vertraagt de verdere afwerking van je pensioendossier.

Zodra de pensioenkas het pensioen uitbetaald, zullen ook de achterstallen betaalbaar worden gesteld.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”