uitkering kwijt als broer onderneming start met mijn bedrijfsbeheer

Altri0809
Topic Starter
Berichten: 29

uitkering kwijt als broer onderneming start met mijn bedrijfsbeheer

#1 , 19 apr 2017 22:53

Beste,

Ben ik mijn werkloosheidsuitkering kwijt als mijn broer met mijn diploma bedrijfsbeheer een eigen zaak opstart?
Ik zou hem dat gunnen, om mijn diploma te gebruiken, maar wil geen risico lopen dat ik mijn uitkering verlies.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2017 07:57

Hoe kan jouw broer een zaak starten op basis van jouw diploma?
Tenzij het hier fraude betreft, graag enige toelichting.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2017 08:21

Is het een vennootschap ?

Anders kan het niet en ja je zal dan je werkloosheidsvergoeding kwijtspelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Altri0809
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 20 apr 2017 10:17

In mijn opzoekwerk, kan je het diploma van een aanverwant tot in derde graad gebruiken om een zaak op te starten.
Het zou gaan om een bvba. Dus dan ben ik de uitkering kwijt?

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 20 apr 2017 10:19

Ja, het uitlenen kan gezien worden als arbeidshandeling. Laat hem het zelf behalen, dat is echt niet zo moeilijk tegenwoordig.

Altri0809
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 20 apr 2017 10:23

Hij heeft er de tijd niet voor. Ik zou, na een opleiding boekhouden mee in de zaak stappen als boekhouder.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2017 11:39

Als het een bvba is dan zal je ook zaakvoerder moeten zijn en dan heb je geen recht meer op werklozen steun.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2017 11:42

Hij heeft er de tijd niet voor.
Je kan dit reeds behalen op twee weken, en dit is toch een aller minimum als je zelfstandig wil worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 21 apr 2017 00:52

Een bedrijf willen opstarten zonder noties bedrijfsbeheer. En om dergelijke belangrijke minimumkennis te verwerven 'geen tijd hebben'. Dat is beginnen aan een doodgeboren zaak....
Zelfstandige worden is een zeerbelangrijke beslissing met veel risico's en verantwoordelijkheden. Incompetentie is de sleutel tot faling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Altri0809
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 21 apr 2017 08:54

Ik zou als zaakvoerder mee instappen indien het een bvba wordt en instaan voor alle papierwerk, hij voor de fysieke arbeid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2017 09:21

Ik zou als zaakvoerder mee instappen indien het een bvba wordt en instaan voor alle papierwerk, hij voor de fysieke arbeid.
Dus je verwacht uw uitkering te behouden, nadat je als zaakvoorder mee in het bedrijf stapt? Hoe kom je erbij dat dit kan? :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Altri0809
Topic Starter
Berichten: 29

#12 , 24 apr 2017 09:08

nee als ik als zaakvoerder mee instap, wil ik die uitkering ook niet meer. Dit is ook na de eerste antwoorden uit de bus gekomen. In eerste instantie zou hij enkel mijn diploma gebruiken, maar na de duidelijk over de uitkering, hebben we beslist om samen op te starten. En dan is die uitkering ook overbodig natuurlijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 apr 2017 09:38

Mooi. Case closed dan, zeker? Succes met de zaak, in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 jul 2017 20:37

Google maar eens.
Om een zaak op te starten hoeft u sedert onlangs geen attest meer te hebben.
Vroeger was het zo dat u minstens vijf jaar ervaring moest hebben om geen attest te moeten voorleggen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 jul 2017 10:03

Google maar eens.
Om een zaak op te starten hoeft u sedert onlangs geen attest meer te hebben.
Vroeger was het zo dat u minstens vijf jaar ervaring moest hebben om geen attest te moeten voorleggen.
Zo'n attest stelt ook weinig voor. Ik heb dit thuis ook liggen. Ik "kreeg dit erbij" toen ik op het middelbaar afstudeerde in de richting "Economie - Wiskunde". Maar om nu te zeggen dat ik perfect alles weet om een eigen zaak op te starten. Don't think so...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Werkloosheid”