Jeugdvakantie - stuiting van de verjaring

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

Jeugdvakantie - stuiting van de verjaring

#1 , 24 feb 2017 11:30

Beste allemaal,

eind 2012 ben ik afgestuurd en beginnen werken. Omwille van de beperkte werktijd in 2012, had ik in 2013 nauwelijks vakantie. Via mijn werkgever zelf werd ik in de zomer van 2013 aangemoedigd om via het stelsel van de jeugdvakantie alsnog vakantie te nemen, wat ik dan uiteindelijk ook gedaan heb. Als ik het mij goed herinner kon ik voor 2013 14 dagen jeugdvakantie nemen, die ik ook allemaal opgenomen heb.

Nu krijg ik vandaag een brief van de HVW die mij indertijd een "werkloosheidsvergoeding" betaalde voor die jeugdvakantie een brief waarin ze stellen dat ze mijn dossier gekeurd hebben en mijn uitkering slechts gedeeltelijk goedkeurden voor de maand augustus. Ik zou slechts 1 dag jeugdvakantie genomen hebben i.p.v. 7 dagen en dus 6 dagen te veel. Ze vragen mij nu een bedrag van 306 EUR terug te storten. Het lijkt mij sterk dat dit zou kloppen, aangezien ik via mijn werkgever 6 dagen wettelijk verlof had o.b.v. prestaties in 2012 en ik de overige 14 dagen volledig heb opgenomen via jeugdvakantie. Hiervoor werden alle nodige papieren ingevuld. Ik ga vanavond eens zoeken of ik hiervan nog papieren kan terugvinden, maar ik ben niet zeker dat ik die nog allemaal heb. Ik vind het toch wel straf dat ze hiermee 3,5 jaar na datum nog mee afkomen.. Ik ben ondertussen veranderd van werkgever en heb dus geen zicht meer op mijn agenda toen en het is voor mij ook minder evident papieren of informatie bij hun te gaan opvragen..

Wat ik ook vreemd vind is dat in de brief gesteld wordt dat er een verjaringstermijn is van 3 jaar (of 5 jaar in geval van bedrog) en dat die termijn ingaat op 01/01/2014. Hun brief is aangetekend verstuurd op 22/02/2017 en dus meer dan 3 jaar na ingang van de verjaringstermijn.. Mij lijkt dit dan al sowieso verjaard te zijn.. Maar ze zeggen dat die termijn gestuit kan worden waardoor de periode met nog eens 3 jaar verlengd wordt. Kan dat zo maar? Anders lijkt de term verjaring mij toch maar een hol begrip.. Als we te laat zijn, stuiten we het gewoon en het is in orde?

Denken jullie dat ik redenen kan inroepen om dit aan te vechten of kan ik beter braaf betalen?

Alvast bedankt voor jullie mening.

Groeten,
Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2017 11:50

Wat de verjaring betreft is dit zo, als men het stuit dan begint opnieuw de teling, het zou anders gemakkelijk zijn, je heeft schulden en je laat het verjaren door als maar niet te betalen, een factuur verjaart na 10 jaar maar men het het elke 10 jaar gestuit dan kan je deze factuur na 40 jaar nog geïnd worden met natuurlijk de intresten.
BTW en belastingen doen dit zeker !

Ik wil er nog aan toevoegen dat dit van u nog niet verjaart is daar dit altijd maar begint op 31/12 !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 24 feb 2017 13:00

Beste denlowie,

ik snap zeker en vast dat verjaring gestuit kan worden en terecht in een land waar procedures vaak jaren aanslepen. Maar ik vind het wel straf dat ze dit kunnen inzetten nadat de initiële verjaringstermijn afgelopen is? Stel ik pleeg een misdaad die na 10 jaar verjaart en na 18 jaar komt het uit en wordt een procedure gestart en wordt de verjaring gestuit. Wat is dan nog het nut van verjaring? In dit geval is het niet zo extreem, maar volgens de brief is de verjaringstermijn 3 jaar, ingegaan op 01/01/2014. Als ik dan goed kan tellen, liep die af op 31/12/2016 (periode van 3 jaar). Dat is dus dik 2 maand te laat?

Ik heb er overigens geen problemen mee om terug te betalen als ik effectief te veel ontvangen zou hebben. Het lijkt mij echter sterk dat dat het geval is, aangezien ik alle papieren samen met de werkgever heb ingevuld o.b.v. de reële situatie. Ik ben beginnen werken midden september 2012. Daardoor had ik voor 2013 6 dagen wettelijk verlof opgebouwd en heb ik de overige 14 dagen aangevuld met jeugdvakantie. Dit is zo ook allemaal ingevuld in de papieren.. Het enigste wat ik me nu bedenk dat een impact zou gehad hebben, is dat ik t.e.m. maart 2012 nog gewerkt heb als werkstudent op zaterdagen (1 dag in de week = 20% tewerkstelling). Hierdoor heb ik ook nog wettelijk verlof opgebouwd waar ik indertijd geen rekening mee gehouden heb. Maar voltijds aan 3 maand zou die opbouw 5 dagen zijn of dus 1 dag aan 20%. Dus het lijkt mij terecht als ze 1 dag te veel aan uitkering betaald zouden hebben, maar ze stellen dat het om 6 dagen gaat, wat volgens mij totaal niet kan..

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2017 14:37

De stuiting van de verjaring dient te geschieden vooraleer de verjaring bereikt is. Dus tijdens de verjaringstermijn, niet daarna.

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 24 feb 2017 14:38

De stuiting van de verjaring dient te geschieden vooraleer de verjaring bereikt is. Dus tijdens de verjaringstermijn, niet daarna.
Dat zou me inderdaad logisch lijken.. Dus dan begrijp ik het goed dat ze in dit geval eigenlijk de verjaring niet meer kunnen stuiten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2017 14:54

Was even mis in het wanneer een verjaring begint, dit is niet 31/12 was met iets anders bezig maar wel

gaat in op de 1ste dag van het kalenderkwartaal dat volgt op datgene waarin de onverschuldigde uitkeringen werden betaald.

Voorbeeld:
de terugvordering van de onverschuldigde uitkeringen die werden betaald in april 2008, verjaart op 1 juli 2011.


Wanneer de beslissing eenmaal is genomen en aan de werkloze betekend, beschikt de RVA over een termijn van 10 jaar, te rekenen vanaf de administratieve beslissing die de terugvordering van de onrechtmatig ontvangen sommen beveelt, om dit ten onrechte ontvangen bedrag daadwerkelijk in te vorderen.


bron rva http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t82
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 24 feb 2017 15:11

Tenzij die losers de verjaringstermijn van 5 jaar willen inroepen ( bedrog ) , maar dat zullen ze bijna niet hard kunnen maken


Men mag zelfs zaken terugvorderen die al 100 jaar verjaard zijn.
Het is aan de persoon die de terugvordering krijgt om de verjaring in te roepen

maw het is de rva niet verboden om dat spel terug te vorderen, en het is aan u om de verjaring in te roepen

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 24 feb 2017 16:27

Ok, bedankt voor al jullie reacties. Ik zal maandag is naar de HVW bellen en zien wat ze zeggen :)

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 24 feb 2017 17:06

bovendien als de rva ZELF de fout zou gemaakt hebben, dan mogen ze het zelfs niet meer terugvorderen

http://www.elfri.be/rechtspraak/terugvo ... vergoeding

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 27 feb 2017 10:42

Ondertussen heb ik dit weekend ook mijn loonbrieven opgezocht van die periode waarin zwart op wit staat dat ik voor een periode van 7 dagen jeugdvakantie heb opgenomen in augustus 2013... Dus ik snap totaal niet waar ze mee afkomen dat ik maar 1 dag opgenomen zou hebben..

Hun dienstverlening is dan ook wel top! Je moet zogezegd betalen binnen de 14 dagen of ze houden het af via loonbeslag, maar als je ze telefonisch wil bereiken kan dat enkel tussen 13u en 16u! En als je een contactformulier invult dan staat er dat ze hun best doen binnen de 14 dagen te antwoorden. Echt schrijnend!

Terug naar “Werkloosheid”