Mag OCMW mij verplichten werken

Meeboo
Berichten: 1488

Re: Mag OCMW mij verplichten werken

#16 , 20 feb 2017 14:00

er is een verschil tussen werkbare oplossing vinden en "willen" vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#17 , 20 feb 2017 14:14

kunnen we er voorlopig vanuit gaan dat TS die wilt vinden, en er ook het nodige voor doet... Moraalridders kunnen we missen als de pest...

Meeboo
Berichten: 1488

#18 , 20 feb 2017 14:28

OCMW zal zeker niet moeilijk doen hierover. Ga er eens mee praten zou ik zeggen.

Trouwens ik moet ook opvang voor mijn kinderen voorzien als ik aan het werk ben.
Dat is ook een serieuze financiële dobber. Ik zou ook kunnen zeggen, ik zorg dat ik ontslagen wordt, trek een uitkering en heb geen kosten aan opvang... dat is toch ook de oplossing niet..

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#19 , 20 feb 2017 14:49

Klopt, maar daar gaat het hier ook niet om. TS wordt verplicht om werk te aanvaarden dat ze liever niet wilt doen, en dat voor problemen riskeert te zorgen wat betreft kinderopvang.

Bovendien... er zijn mensen met vast werk voor wie kinderopvang onbetaalbaar is...

LeenW
Berichten: 12837

#20 , 20 feb 2017 15:00

Tja, ik wil misschien ook liever een job waar ik van hotel naar hotel reis om ze te beoordelen, bij voorkeur regio Indische Oceaan. Dat is toch geen reden om ander werk te weigeren als werkzoekende?

Daarbij komt ook nog eens realisme. TS zoekt een administratieve job, maar haar geschreven Nederlands is naar mijn mening niet goed genoeg om professionele brieven op te stellen.

Meeboo
Berichten: 1488

#21 , 20 feb 2017 15:06

ik snap niet goed waarom de problematiek kinderopvang hier steeds naar voren wordt gebracht. Dat is toch een probleem dat alle werkende mensen met kinderen hebben?

TS wordt gevraagd om zich te engageren voor een job. Ze heeft, lijkt me, nog geen diploma's buiten haar TSO diploma. Ze zal een job moeten accepteren die het OCMW voorstelt.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#22 , 20 feb 2017 15:24

Als werkzoekende zoek ik zelf actief naar een bepaald type job, en ga ik selectief enkel in op de dingen die mij aanstaan... last time I checked is daar niets mis mee.
Vooral daar het verre van vanzelfsprekend is om werk te blijven zoeken eens je ergens in actief bent, om nog maar over CV - vervuiling te zwijgen. Ik heb door de jaren heen een paar maal een job aangenomen om geld te hebben, en daar betaal ik nu nog steeds de rekening van in bijna elk interview.

Nood breekt wet, maar als je het kan vermijden...

Natuurlijk, als ik na een jaar nog steeds geen job heb, dan zal ik mijn verwachtingen natuurlijk aanpassen.

Dit gezegd zijnde de, daar gaat het hier niet echt over.

TS wilt geen werk weigeren, ze vraagt zich gewoon af of ze effectief verplicht kan worden om een aanbod te aanvaarden, ook als het het haar eerder achteruit doet gaan of het praktisch niet haalbaar is.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#23 , 20 feb 2017 15:31

ik snap niet goed waarom de problematiek kinderopvang hier steeds naar voren wordt gebracht. Dat is toch een probleem dat alle werkende mensen met kinderen hebben?
True... maar het is ook iets waar die mensen mee moeten rekening houden bij bijv. de jobkeuze...Als het OCMW haar die filter niet toestaat riskeert ze in problemen te geraken.
TS wordt gevraagd om zich te engageren voor een job. Ze heeft, lijkt me, nog geen diploma's buiten haar TSO diploma. Ze zal een job moeten accepteren die het OCMW voorstelt.
Het is moelijk om zich te engageren in een job waar je geen voeling mee hebt... En zomaar zeggen dat ze geen werk gaat vinden zonder hulp van het OCMW is ook wat overdreven me dunkt.

Ik heb ook maar een diploma ASO, nooit problemen gehad om werk te vinden, en altijd in de sector waar ik in wou werken. :)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 20 feb 2017 15:34

Als werkzoekende zoek ik zelf actief naar een bepaald type job, en ga ik selectief enkel in op de dingen die mij aanstaan... last time I checked is daar niets mis mee.
check again. Kan tellen als zich onbeschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt.
Vooral daar het verre van vanzelfsprekend is om werk te blijven zoeken eens je ergens in actief bent, om nog maar over CV - vervuiling te zwijgen.
de TS heeft geen CV waarop het hebben van werk als poetsvrouw een vervuiling zou zijn.
TS wilt geen werk weigeren, ze vraagt zich gewoon af of ze effectief verplicht kan worden om een aanbod te aanvaarden, ook als het het haar eerder achteruit doet gaan of het praktisch niet haalbaar is.
als het haar effectief financieel zou doen achteruitgaan, quod non op basis van de huidige info, kan ze dit weigeren.
Dat het praktisch niet haalbaar is, is ook niet bewezen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#25 , 20 feb 2017 16:34

Lana,

ik wil tegen jou iets zeggen. Indien u op één of andere manier steun ontvangt van het OCMW, kunnen ze daar vragen dat u bepaalde werkzaamheden verricht daarvoor. Maar steeds binnen de mogelijkheden die er menselijkerwijs gesproken aanwezig zijn. Ik denk dat het in uw huidige situatie zeer moeilijk gaat zijn om een job te vinden. De werkgevers zijn niet opgezet met uw huidige beperkingen. Ik vind het niet evident dat het OCMW u verplicht een job te hebben. Maar misschien is een aantal uren per week als vrijwilliger in een rusthuis, kleuterschool, realistischer. Dan kan u uw huishouden regelen, voor uw kinderen zorgen, en studeren. Het OCMW kan en zal daar rekening mee houden. Het komt er vooral op aan te bewijzen dat u vooruit wil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

FreelancerIT
Berichten: 1206

#26 , 20 feb 2017 16:54

Als werkzoekende zoek ik zelf actief naar een bepaald type job, en ga ik selectief enkel in op de dingen die mij aanstaan... last time I checked is daar niets mis mee.
check again. Kan tellen als zich onbeschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt.
Onder alle omstandigheden?
Ik bedoel maar... Ik ben altijd al actief geweest in de IT, het lijkt mij vanzelfsprekend om te blijven zoeken in dezelfde sector. Ik heb nooit problemen ondervonden om werk hierin te vinden, ik heb dan ook nooit in een positie gezeten waarin men mij kon verplichten om een bepaalde job aan te nemen.
Als het effectief zo zwart wit is, dan kan men mij dus kwalijk nemen om niet te gaan zoeken als vuilnisman bijvoorbeeld?
Vooral daar het verre van vanzelfsprekend is om werk te blijven zoeken eens je ergens in actief bent, om nog maar over CV - vervuiling te zwijgen.
de TS heeft geen CV waarop het hebben van werk als poetsvrouw een vervuiling zou zijn.
I beg to differ... Als TS nu een job aanneemt als poetser zal dat eenvoudige gegeven voor een extra drempel zorgen mocht ze later een meer administratieve functie wil vervullen... Of ze moet de kans krijgen om in haar poetsbedrijf te kunnen doorgroeien naar een soortgelijke functie. Iets waar ze niet van uit kan gaan...
Zo gauw je een job uitoefent waar je eigenlijk niet in wil verder gaan heb je CV-vervuiling... Om die reden ben ik halvelings verplicht om een paar van mijn vroegere werkervaringen er uit te laten, en anderen dan weer op een iets creatievere manier te omschrijven.
TS wilt geen werk weigeren, ze vraagt zich gewoon af of ze effectief verplicht kan worden om een aanbod te aanvaarden, ook als het het haar eerder achteruit doet gaan of het praktisch niet haalbaar is.
als het haar effectief financieel zou doen achteruitgaan, quod non op basis van de huidige info, kan ze dit weigeren.
Dat het praktisch niet haalbaar is, is ook niet bewezen.
Voor u niet mss, maar voor TS wie weet wel...TS geeft ook niet alle details mee.

Bovendien... het is niet aan ons om hierover te oordelen...

TS stelde een duidelijke vraag en die is nog steeds niet beantwoord...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#27 , 20 feb 2017 17:14

Enfin... eens bij een vriendin van mij (werkt als maatschappelijk assistent voor het OCMW van Leuven) en die raad aan om niet botweg te weigeren, maar een gesprek aan te vragen met de maatschappelijk assistente onder wie je valt.

Die gaat dan samen met je op zoek naar een oplossing.. Natuurlijk, of die oplossing inhoudt dat ze je met rust laten tot je zelf werk hebt gevonden valt te betwijfelen.

Bij gewoon weigeren zetten ze 9/10 je uitkering stop.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#28 , 20 feb 2017 19:53

OK... Maar dat soort zaken maakt het werk haalbaar of niet haalbaar. Er is meer te betalen dan enkel de babysit
Ik stel gewoon de vraag, als TS geen werkbare oplossing vindt, dan wat? :-)
OCMW/RVA zijn geen onmensen veronderstel ik. Maar hebben ook geen engelengeduld.
Hier zal de redelijkheid van beide kanten spelen, waarbij op termijn de redelijkheid verschuift van de ene naar de andere partner.
Desnoods kan je juridisch een bestuurlijke beslissing aanvechten en moet je de rechter overtuigen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 20 feb 2017 21:39

OK... Maar dat soort zaken maakt het werk haalbaar of niet haalbaar. Er is meer te betalen dan enkel de babysit
Ik stel gewoon de vraag, als TS geen werkbare oplossing vindt, dan wat? :-)
OCMW/RVA zijn geen onmensen veronderstel ik. Maar hebben ook geen engelengeduld.
Hier zal de redelijkheid van beide kanten spelen, waarbij op termijn de redelijkheid verschuift van de ene naar de andere partner.
Desnoods kan je juridisch een bestuurlijke beslissing aanvechten en moet je de rechter overtuigen.
idd.

En indien Freelancer een ICT-diploma heeft, dan zal men hem enkele maanden de tijd geven om zelf werk te zoeken. Indien dat niet lukt, zal men hem eerst ruimer laten zoeken in de ICT-branche (bvb naast programmeren ook analyse of technische ondersteuning), daarna elke job op een universitair/hogeschool niveau en als laatste effectief alle niet/laaggeschoolde jobs laten solliciteren. Een weigering om breder te zoeken zal dan idd als een werkweigering beschouwd worden tenzij andere redenen gegeven kunnen worden waarom een job niet past. Gebrek aan kinderopvang is dan geen geldige reden, opnieuw rekeningnhoudend met een menselijk kantje (je zal eerst gewezen worden op je plicht om opvang te hebben als je een job wil, pas na herhaaldelijke weigering van zoeken naar opvang zal er opgetreden worden)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 feb 2017 21:57

BE is trouwens vrij uniek in de zin dat werkloosheidsvergoedingen niet beperkt zijn in de tijd.
Dan mag er wel enige verschuiving van de dwang om werk te vinden gebeuren.
Maar dat is al eerder een onderwerp voor een politiek forum.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Werkloosheid”