Mag OCMW mij verplichten werken

Lana1211
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mag OCMW mij verplichten werken

#1 , 15 feb 2017 16:34

Goeiedag iedereen
Mijn situatie Is alsvolgt. Sinds mijn 18 jaar krijg ik leefloon om te kunnen studeren. Ik ben in 2014 afgestudeerd in TSO. Vlak daarna heb ik een kindje gekregen en kon tijdelijk niks doen omdat het een zware bevalling via keizersnede was. Ik heb daarna van het OCMW eerst toestemming gekregen om verder te gaan studeren aan hoger. Dit heb ik ook gedaan maar ik ben dan nog een keer zwanger geraakt, niet verwacht (ik nam de pil) maar welkom. Door dat ik nogal slechte lessenrooster had en het ook met thuisstuderen en gezin moest combineren kreeg ik problemen tijdens zwangerschap en een verbod om te studeren. Ik ben dan van tweede halverwege april 2016 bevallen en ook via keizersnede. Het was heel moeilijk want ik moest nog eens terug in het ziekenhuis gaan liggen na de bevalling omdat er iets mis wasmachine met de litteken. Mijn partner is niet van Belgische afkomst en kan heel slecht Nederlands. Momenteel werkt hij parttime (alles wat we tot nu toe konden vinden) en volgt Nederlandse lessen en zoek eventueel 2de Job of een andere. Ik ben sinds augustus 2016 ook actief opzoek naar werk omdat het combineren van gezin en studie veel te zwaar Is voor mij. Dus ik studeer nog altijd maar wel via afstandsonderwijs VIVES. Van de OCMW mocht ik trouwens niet meer gaan studeren voltijds.

Nu is mijn vraag. Ik ben opzoek naar een job als administratief medewerker of boekhouden medewerker. Het zijn de Jobs die het meest te combineren zijn voor mij met gezin en studies. Daar heb je goede werkuren. Mijn partner werkt ook telkens 's avonds hij vertrekt naar zijn werk om 16 uur. Dus ik moet zeker tegen 18 uur thuis zijn omdat ik niet lander opvang kan krijgen. OCMW verplicht mij nu om te gaan werken als poetsvrouw ( niks tegen, heb veel respect voor mensen die dit doen, maar Is niet voor mij) en geven zelfs geen kans om een ander Job te zoeken of bij te studeren voor een beter job. Mogen ze dat doen? Volgens mij is dit discriminatie want ik ken velen en ze zeggen dan ook dat het voor hen belangrijk Is dat ze zo snel mogelijk gaan werken maar er zal gezocht worden naar de werk die deze mensen zelf willen en zich goed bij zullen voelen. Ik in tegendeel krijg dit kans niet.
Kan er iemand mij een raadsel geven wat ik beter zou doen?

Trouwens ze zeggen dat mijn man beter gewoon thuis zou blijven en alleen ik een voltijdse werk zou moeten zoeken en niet achterlijke naar de rest.

PS mijn tweede kindje krijgt nog altijd borstvoeding en momenteel kan ik nog niet stoppen omdat hij momenteel weigert om uit fles te drinken en groetjes...te eten. Het is moeilijk om hem eten te geven en lukt alleen mij om dit te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 feb 2017 07:36

OCMW kan je inderdaad verplichten om werk te aanvaarden die ze geschikt achten. Gezien je geen diploma hebt die véél waard is en de jobs waarvoor je solliciteert vaak ingenomen worden door mensen met een bachelor-diploma, zal je elke job moeten aanvaarden. Je bent nu al bijna 3 jaar meerderjarig en hebt nog steeds geen direct uitzicht op een diploma noch op een job (proficiat dat je afstandsonderwijs doet, maar dat zal waarschijnlijk nog enige tijd duren vooraleer je afgestudeerd zou zijn). Vandaar dat men ondertussen eist dat je elke job aanvaardt.

Het werken via dienstencheques is goed combineerbaar met je vraag om voor 18u thuis te kunnen zijn, dus dat is ook geen probleem.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 18 feb 2017 12:32

Verplichten en verplichten zijn 2... Ze kunnen je niet echt verplichten, maar als je "nee" zegt verlies je denkelijk je uitkering.

Nu... ik zelf ben geen fan van het aannemen van eender welk werk... als je rooster teveel tegenslaagt riskeer je gedurende jaren gewoon de kans niet te hebben om naar ander werk te zoeken.

En als het werk fysiek of mentaal te taxerend is...

Ik zou eventueel bezwaar aantekenen en dit motiveren. Of het veel gaat uithalen is wat anders

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 18 feb 2017 12:38

Het werken via dienstencheques is goed combineerbaar met je vraag om voor 18u thuis te kunnen zijn, dus dat is ook geen probleem.
Mogelijk... maar iemand kennende die werkt als poetsvrouw zou'k dat niet zo snel zeggen... De uren dat die mensen krijgen zijn vaak genoeg erg onregelmatig, en als er bij bedrijven gekuist wordt is dat automatisch buiten de werkuren...

Als ze daar dan nee tegen zegt verliest ze binnen de korste keren haar werk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2017 16:07

en als er bij bedrijven gekuist wordt is dat automatisch buiten de werkuren...

Een kuisvrouw met dienstencheques kuist nooit bij bedrijven, want dit is wettelijk niet toegelaten, dit zijn industrieele kuisfirma's en die werken meestal s'avonds en s'nachts.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 19 feb 2017 11:44

Een kuisvrouw met dienstencheques kuist nooit bij bedrijven, want dit is wettelijk niet toegelaten, dit zijn industrieele kuisfirma's en die werken meestal s'avonds en s'nachts.
TS heeft nergens melding gemaakt van dat het bij haar om een job draaiende rond dienstencheques gaat...

Als het bij haar om een job bijv. bij ISS gaat dan zit ze echter wel in dat stramien..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 feb 2017 12:52

ISS heeft evengoed jobs die tijdens kantooruren gebeuren hoor.Ze zijn minder frequent, maar het gebeurt zeker.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 19 feb 2017 23:40

Kan best zijn... Het gaat hem echter om wat TS al dan niet kan krijgen. :-) En ze toe te staan zich te wapenen als de voorstellen & eisen van het OCMW voor haar niet werkbaar zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 feb 2017 07:08

Juridisch gezien kan het OCMW eisen dat ze zelf zoekt naar avondopvang voor haar kinderen en dat ze dus ook werk tot 22 uur aanvaardt. Als haar man geen nachtwerk doet kan men ook de nacht eisen. In de praktijk zijn OCMW's soepelder

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 20 feb 2017 11:34

OK.... maar wat als dat niet gaat? Avondopvang zoeken is verre van vanzelfsprekend, zeker als het betaalbaar moet blijven...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 feb 2017 12:00

OK.... maar wat als dat niet gaat? Avondopvang zoeken is verre van vanzelfsprekend, zeker als het betaalbaar moet blijven...
Dus volgens u mag iemand die kinderen heeft jaren lauweren op de kosten van de gemeenschap ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 20 feb 2017 13:27

Zeg ik niet... Maar als kinderopvang financieel op praktisch niet haalbaar is. Wat dan?
Gaat het OCMW dan eisen dat ze haar kind afstaat ter adoptie?

FreelancerIT
Berichten: 1206

#13 , 20 feb 2017 13:39

Praktisch gesproken. Mijn vriendin heeft een dochter, een meisje van 6 jaar. Als ik met haar een romantisch avondje uit wil, dan moeten we voor een babysit zorgen (die ik dan meestal betaal). € 100 per avond.

Als TS in die situatie terechtkomt, en per avond € 100 moet betalen, dan zit moet ze meer dan 3000 netto verdienen om rond te komen. Dat is niet echt realistisch...

Al moet zemaar 20 euro voor een avondje betalen, dan nog zit ze aan de 800 euro per maand, kinderopvang alleen.

Ik begrijp volledig dat het OCMW kan eisen dat ze werk zoekt of aanneemt, maar het moet wel haarlbaar zijn.... Denk ik dan.

Want... als ze desondanks verplicht wordt, en ze moet na een paar maand haar werk neerleggen omdat ze niet rondkomt, wat dan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 20 feb 2017 13:48

Praktisch gesproken. Mijn vriendin heeft een dochter, een meisje van 6 jaar. Als ik met haar een romantisch avondje uit wil, dan moeten we voor een babysit zorgen (die ik dan meestal betaal). € 100 per avond.

Als TS in die situatie terechtkomt, en per avond € 100 moet betalen, dan zit moet ze meer dan 3000 netto verdienen om rond te komen. Dat is niet echt realistisch...

Al moet zemaar 20 euro voor een avondje betalen, dan nog zit ze aan de 800 euro per maand, kinderopvang alleen.

Ik begrijp volledig dat het OCMW kan eisen dat ze werk zoekt of aanneemt, maar het moet wel haarlbaar zijn.... Denk ik dan.

Want... als ze desondanks verplicht wordt, en ze moet na een paar maand haar werk neerleggen omdat ze niet rondkomt, wat dan?
1. Ik kan u honderden babysits aanraden die aan een tarief vér lager dan 100 euro/avond wil werken. https://www.gezinsbond.be/Ledenvoordele ... -info.aspx

2. 20 euro per avond, er zijn max 31 avonden per maand (en realistisch gezien in die sector max 23 werkdagen). Dus 460 euro/maand en geen 800 euro. Is véél, maar men zal geen voltijdse avondshiften eisen als OCMW, praktisch gesproken.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#15 , 20 feb 2017 13:54

1. U kan mij aanraden wie of wat u wil... ze moeten beschikbaar zijn, daar zomaar van uit gaan lijkt mij niet verstandig.
Ik ga er ook niet van uit dat die 100 euro het gwone bedrag is, maar dat is het bedrag dat die dame vraagt, en mijn vriendin wil enkel met haar werken... Het heeft ook verder niks met de topic te maken uiteraard.
2. Klopt, excuseer... Fout gerekend.

OK... Maar dat soort zaken maakt het werk haalbaar of niet haalbaar. Er is meer te betalen dan enkel de babysit
Ik stel gewoon de vraag, als TS geen werkbare oplossing vindt, dan wat? :-)

Terug naar “Werkloosheid”