Mag OCMW mij verplichten werken

FreelancerIT
Berichten: 1206

Re: Mag OCMW mij verplichten werken

#31 , 20 feb 2017 23:08

BE is trouwens vrij uniek in de zin dat werkloosheidsvergoedingen niet beperkt zijn in de tijd.
Dan mag er wel enige verschuiving van de dwang om werk te vinden gebeuren.
Maar dat is al eerder een onderwerp voor een politiek forum.
Excuseer... werkloosheidsvergoeding is WEL beperkt in de tijd... Dat is me afgelopen maand duidelik gemaakt bij het ACV...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#32 , 20 feb 2017 23:16

Excuseer... werkloosheidsvergoeding is WEL beperkt in de tijd... Dat is me afgelopen maand duidelik gemaakt bij het ACV...
https://www.vlaanderen.be/nl/werk/werk- ... suitkering
De (werkloosheids)uitkeringen zijn onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing. In principe worden de uitkeringen toegekend voor onbeperkte duur.
http://newsmonkey.be/article/31147:
Alleen het Verenigd Koninkrijk schijnt naast België een onbeperkte werkloosheidsuitkering in de tijd toe te laten. Er dient wel bijgezegd dat die lager is dan het leefloon hier.
Dus ik ben wel nieuwsgierig waarom jij dan een beperking opgelegd krijgt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#33 , 20 feb 2017 23:29

En indien Freelancer een ICT-diploma heeft, dan zal men hem enkele maanden de tijd geven om zelf werk te zoeken. Indien dat niet lukt, zal men hem eerst ruimer laten zoeken in de ICT-branche (bvb naast programmeren ook analyse of technische ondersteuning), daarna elke job op een universitair/hogeschool niveau en als laatste effectief alle niet/laaggeschoolde jobs laten solliciteren. Een weigering om breder te zoeken zal dan idd als een werkweigering beschouwd worden tenzij andere redenen gegeven kunnen worden waarom een job niet past.
Ik heb geen diploma ICT jammer genoeg. Ik ben echter nooit lang genoeg werkloos geweest om mijn sollicitatiegedrag te moeten verantwoorden bij de RVA/VDAB of het OCMW.

Geen idee of het nu nog zo vlot zou gaan. Ik ben ooit 8 maand werkloos geweest, daarna nooit meer dan 4 maand.Of ze je tegenwoordig nog zo lang met rust laten...

Wat geldige redenen betreft... mijn opmerkingen ivm. CV - vervuiling blijft een groot probleem. Je mag dan voor x maand mss. werk hebben, maar eens je daar weer uitrolt ben je volgens mij slechter af.

De houding die ik nu nog bij veel mensen zie, de verplichting om desnoods eender welk werk te doen, is niet meer van deze tijd. Je wordt er teveel op afgerkekend.
Gebrek aan kinderopvang is dan geen geldige reden, opnieuw rekeningnhoudend met een menselijk kantje (je zal eerst gewezen worden op je plicht om opvang te hebben als je een job wil, pas na herhaaldelijke weigering van zoeken naar opvang zal er opgetreden worden)
Mijn vriendin heeft al een paar jobaanbiedingen moeten laten gaan vanwege het gebrek aan deftige kinderopvang. Waarom? Vrij eenvoudig... de sector waarin zij ervaring heeft, en waar ze dan ook werk vindt, vragen om aanwezig te zijn van 9 uur 's morgens tot 18 uur 's avonds. De school waar haar dochter naar school gaat organiseert naschoolse opvang tot 18 uur..

Ze heeft geen familie die haar daar mee kan helpen, geen vrienden aan wie ze zou kunnen vragen om haar dochter dagelijks mee te nemen. Aan mij kan ze het ook niet vragen, ik woon niet echt in de buurt.

Voor dat uurtje waar we het over hebben kan ze nergens een oplossing vinden, maar begrip van haar werkgevers krijgt ze niet... die nemen het haar zelfs kwalijk dat ze een kind heeft...

Opnieuw, zowat alles wat er hier gezegd wordt heeft TS weinig aan... Er staat nergens dat ze geen poging doet om kinderopvang te regelen... Besides; wat als ze er geen kan vinden?

Het aantal vrouwen dat hun job moet opgeven vanwege het gebrek aan kinderopvang is nog steeds groot.

Ik denk persoonlijk nu wel dat we serieus aan het afdwalen zijn van het onderwerp

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 21 feb 2017 07:17

Ik heb geen diploma ICT jammer genoeg. Ik ben echter nooit lang genoeg werkloos geweest om mijn sollicitatiegedrag te moeten verantwoorden bij de RVA/VDAB of het OCMW.
diploma of ervaring in ICT, dat is beide voor de RVA/VDAB gelijkwaardig.
De houding die ik nu nog bij veel mensen zie, de verplichting om desnoods eender welk werk te doen, is niet meer van deze tijd. Je wordt er teveel op afgerkekend.
durf ik te betwijfelen. Ik ben al boekhouder (bij afdeling van beurgenoteerd bedrijf), sportjournalist, docent en sociaal assistent geweest voor m'n huidige job. Vaszitten in een job is zeker geen noodzaak. Genoeg opleidingen voor laaggeschoolden die je verschillende nieuwe kansen geven, zie ik in de praktijk genoeg gebeuren.
Gebrek aan kinderopvang is dan geen geldige reden, opnieuw rekeningnhoudend met een menselijk kantje (je zal eerst gewezen worden op je plicht om opvang te hebben als je een job wil, pas na herhaaldelijke weigering van zoeken naar opvang zal er opgetreden worden)
Mijn vriendin heeft al een paar jobaanbiedingen moeten laten gaan vanwege het gebrek aan deftige kinderopvang. Waarom? Vrij eenvoudig... de sector waarin zij ervaring heeft, en waar ze dan ook werk vindt, vragen om aanwezig te zijn van 9 uur 's morgens tot 18 uur 's avonds. De school waar haar dochter naar school gaat organiseert naschoolse opvang tot 18 uur..
vandaar ook dat enkel de weigering van zoeken naar opvang "strafbaar" is.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#35 , 21 feb 2017 08:42

De houding die ik nu nog bij veel mensen zie, de verplichting om desnoods eender welk werk te doen, is niet meer van deze tijd. Je wordt er teveel op afgerkekend.
durf ik te betwijfelen. Ik ben al boekhouder (bij afdeling van beurgenoteerd bedrijf), sportjournalist, docent en sociaal assistent geweest voor m'n huidige job. Vaszitten in een job is zeker geen noodzaak. Genoeg opleidingen voor laaggeschoolden die je verschillende nieuwe kansen geven, zie ik in de praktijk genoeg gebeuren.
We kennen allemaal dergerlijke verhalen; desondanks is het omgekeerde ook waar...

Ik heb 10 jaar geleden 10 maand ineen bedrijf gewerkt waar 'k meer als system engineer werkte dan programmeur, ik krijg daar tot op de dag van vandaag vragen over..

Om die reden ook lijst ik geen werkervaring van voor 2007 op.

En zelfs dan nog... een jaartje werken met VBA en tot op vandaag krijg ik dat jaar opgegeven als een reden om mij niet aan te nelen voor een .NET programmeur.

CV - vervuiling bestaat nu eenmaal, en er zijn genoeg bekrompen geesten in de wereld die daar blijven over struikelen.

demonen
Berichten: 247

#36 , 23 feb 2017 01:08

OCMW-tarief Antwerpen
Heb je recht op een vermindering? Dan betaal je maar de helft van het tarief van Kind en Gezin.
In uitzonderlijke gevallen betaal je het minimumtarief.  
Minimumtarief
Het minimumbedrag voor de kinderopvang bedraagt 1,56 euro per opvangdag in 2015.
Je heb er recht op als je:
een (equivalent) leefloon ontvangt en/of een collectieve schuldenregeling hebt
een bijzonder laag inkomen en zeer onzekere financiële situatie hebt

Hoe lang
Het OCMW-tarief en het minimumtarief zijn een jaar geldig.
 

Terug naar “Werkloosheid”