Vrijstellingen oudere werklozen

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Vrijstellingen oudere werklozen

#1 , 12 feb 2017 19:04

Verwarring over vrijstellingen voor oudere werklozen:
Van welke verplichtingen bent u vrijgesteld als u de oude maxi-vrijstelling voor oudere werklozen geniet?

U bent onder andere van volgende verplichtingen vrijgesteld: -
U moet niet meer ingeschreven zijn als werkzoekende.
U moet niet meer beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

U mag een aangeboden dienstbetrekking weigeren.
U mag een bijberoep aanvatten tijdens uw werkloosheid. Etc.......
De oude maxi-vrijstelling.
Kunt u vrijgesteld worden van de verplichting van aangepaste beschikbaarheid?
Aangepaste beschikbaarheid en de nieuwe vrijstelling voor oudere werklozen
Vanaf de leeftijd van 60 jaar bent u onderworpen aan een verplichting van aangepaste beschikbaarheid.
Dat betekent dat u automatisch de volgende vrijstellingen geniet:
U moet niet meer actief naar werk zoeken.
U bent niet meer onderworpen aan de procedure voor de activering van het zoekgedrag naar werk.
U moet niet meer in het bezit zijn van een controlekaart. U mag gebruik maken van de aangifteprocedure "formulier C99" ter vervanging van de controlekaart.

Wat zijn uw verplichtingen in het kader van de aangepaste beschikbaarheid?
U blijft onder andere onderworpen aan de volgende verplichtingen:
U moet ingeschreven blijven als werkzoekende.
U moet meewerken aan de aangepaste begeleiding die u moet worden voorgesteld door de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling (VDAB, Actiris, FOREM, ADG).
U moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
U mag geen aangeboden dienstbetrekking weigeren.
U mag geen tewerkstelling verlaten zonder geldige reden.
U moet zich aanmelden bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling (VDAB, Actiris, FOREM, ADG) wanneer die u oproept.
U moet in België verblijven.
U moet arbeidsgeschikt zijn.

Van welke verplichtingen bent u vrijgesteld als u de vrijstelling van aangepaste beschikbaarheid geniet?

U bent onder andere van volgende verplichtingen vrijgesteld:
U moet niet meer ingeschreven zijn als werkzoekende.
U moet niet meer beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.


U mag een aangeboden dienstbetrekking weigeren.
U moet zich niet meer aanmelden bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling (VDAB, Actiris, FOREM, ADG) indien die u oproept.
Arbeidsgeschiktheid zegt:
De volledig werklozen moeten arbeidsgeschikt zijn om uitkeringen te kunnen genieten.
Blijven vrijgesteld van arbeidsgeschiktheid: de volledig werklozen die op 31 december 2014 ten minste 60 jaar zijn en die in 2014 werkloosheidsuitkeringen hebben ontvangen. De SWT-ers blijven altijd vrijgesteld.
Om arbeidsgeschikt te zijn, moeten volledig werklozen verplicht ingeschreven zijn als werkzoekende?
Bij uitschrijving als werkzoekende wordt dus aan deze regel/voorwaarde niet meer voldaan om van uitkeringen te kunnen genieten?

Een werkloze met vrijstelling is nog steeds een werkzoekende maar wordt vrijgesteld om verplicht deel te nemen aan zoekgedrag maar blijft dus wel nog beschikbaar voor de arbeidsmarkt - dat is immers een voorwaarde om van uitkeringen te kunnen genieten?
Ook een vrijgestelde werkloze kan nog spontaan solliciteren op vacatures. En is dus bijgevolg wel nog beschikbaar voor de arbeidsmarkt?

De vrijstelling beweert het tegendeel: een vrijgestelde werkloze is geen werkzoekende meer en mag/hoeft niet meer beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt waardoor echter de voorwaarde wordt geschonden om van werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten.
Dat betekent dat een vrijgestelde werkloze, niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt, geen recht meer heeft op een uitkering?

Elke vrijgestelde, oudere werkloze kan dus geschorst/uitgesloten worden van uitkeringen op basis van schending van de voorwaarde niet meer beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt en niet meer ingeschreven te zijn als werkzoekende terwijl de vrijstelling van beschikbaarheid deze schending van voorwaarde, om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering, zelf oplegt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
demonen
Berichten: 247

#2 , 12 feb 2017 23:06

Als swt-er en wat mij uitgelegd is door de VDAB-consulent : tot 60 jaar ben ik passief beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Dwz dat ik geen enkele inspanning moet doen om werk te zoeken maar dat ik geen (full-time) werk mag weigeren als het mij wordt aangeboden.
Als ik ziek of gewond of invalide wordt dan kan ik niet werken en dan ben dus arbeidsongeschikt. Ik blijf dan ook in het swt-stelsel zitten in tegenstelling tot een "gewone" werkloze die zich dan moet inschrijven bij het ziekenfonds en daar een uitkering moet aanvragen.
Ik geloof dat het stelsel voor oudere werklozen nauw aansluit aan dat van swt.
Vanaf 60 jaar kan ik vragen om niet meer beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt (nu ben ik dus passief beschikbaar) en dan mag ik dus een aangeboden job weigeren. Ik blijf dan gewoon mijn dopgeld krijgen zonder dat daar 1 voorwaarde aan verbonden is (bijvoorbeeld aangeboden werk aanvaarden) tot mijn 65ste en dan krijg ik pensioen. Eigenlijk zit je dan gewoon te wachten op uw pensioenleeftijd zonder enige verplichting (ik geloof dat je wel in België moet verblijven).
De kans dat U als 55+ een job aangeboden krijgt is wel heel erg klein. Ik ben collectief ontslagen en verplicht bij CAO in het swt-stelsel gedwongen en niemand van mijn collega's swt-er noch ik hebben ooit 1 jobaanbieding gekregen. Bedrijven ontslaan oudere werknemers maar nemen ze niet in dienst, dat is de praktijk.
U zult net als ik geen controlekaart moeten invullen en ook geen verlof moeten doorgeven.
Deze mensen worden met rust gelaten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 feb 2017 23:13

Om arbeidsgeschikt te zijn, moeten volledig werklozen verplicht ingeschreven zijn als werkzoekende?
nee. Zowel werkenden als werklozen kunnen arbeidsrecht zijn zonder zich in te schrijven bij de VDAB. Zich inschrijven is echter wel een verplichting, behalve bij een vrijstelling, om uitkeringen te kunnen krijgen.
Een werkloze met vrijstelling is nog steeds een werkzoekende maar wordt vrijgesteld om verplicht deel te nemen aan zoekgedrag maar blijft dus wel nog beschikbaar voor de arbeidsmarkt - dat is immers een voorwaarde om van uitkeringen te kunnen genieten?
Ook een vrijgestelde werkloze kan nog spontaan solliciteren op vacatures. En is dus bijgevolg wel nog beschikbaar voor de arbeidsmarkt?
beide keren niet noodzakelijk. De vrijgestelde kiest zelf in welke mate hij beschikbaar wil zijn.
De vrijstelling beweert het tegendeel: een vrijgestelde werkloze is geen werkzoekende meer en mag/hoeft niet meer beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt waardoor echter de voorwaarde wordt geschonden om van werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten.
nergens stelt een vrijstelling dat je niet meer beschikbaar zou mogen zijn.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”