economische werkloosheid en zelfstandig bijberoep

Tommy3390
Topic Starter
Berichten: 9

economische werkloosheid en zelfstandig bijberoep

#1 , 30 jan 2017 10:22

Geachte,

Ik ben nu reeds een dik jaar vast in dienst bij een bedrijf en reeds 6 maand ook zelfstandige in bijberoep (DJ)

Echter door een project dat op de klippen gelopen is, is mijn bedrijf genoodzaakt ons van Januari tot begin Maart ons op economische werkloosheid te zetten.

Bij aanvang van de economische werkloosheid had ik dit aangegeven dat ik in bijberoep een activiteit uitoefen.

Nu komt het er op neer dat ik in het weekend na 18u mijn bijberoep niet mag uitoefenen.

lees:
"Sommige activiteiten zijn verboden. Volgende activiteiten kunnen niet bijkomstig verricht worden gedurende de werkloosheid (zelfs als de andere voorwaarden vervuld zijn):

de activiteit in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend (bijvoorbeeld nachtwaker);
de activiteiten die verboden zijn krachtens de wet van 6 april 1960 betreffende de uitvoering van bouwwerken(voor meer informatie, gelieve uw uitbetalingsinstelling te raadplegen);
de activiteiten:
in een beroep van de horecasector (hotels, restaurants en drankgelegenheden) of van de vermaakondernemingen;
van leurder, reiziger (verkoop van goederen aan huis of op markten);
van verzekeringsagent of makelaar."

Midden Februari heb ik een trouwfeest, ik kan toch onmogelijk die klanten gaan afbellen omdat ik dit niet mag doen van de RVA?

Het is tenslotte mijn reputatie en eventueel gezichtsverlies die op het spel staat en het is tenslotte niet mijn fout noch mijn klant zijn fout dat mijn werkgever mij economisch zet.

Dit lijkt mij al sterk op broodroof?

Is er eventueel nog een andere oplossing?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 30 jan 2017 11:18

Word tijdelijk zelfstandige in hoofdberoep?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2017 11:52

Kan je die dagen niet laten vallen van werkloosheid de dagen dat je werkt ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Tommy3390
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 30 jan 2017 12:16

Tijdelijk zelfstandige in hoofdberoep? Kun je me daar wat meer info over bezorgen?

En de dagen laten vallen dat ik werk mag helaas ook niet.

Ik heb zonet naar het Acv gebeld, maar helaas, ik moet mijn klant voorlopig links laten liggen. ik mag geen arbeid doen na 18 u in het weekend.

Toch bedankt :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jan 2017 12:51

Tommy3390, de kans is niet klein dat je het verkeerd inschat en dat de gevolgen nog groter zijn.

Heb je al een officiële beslissing gekregen van de RVA ivm je bijberoep?

tira00
Berichten: 929

#6 , 30 jan 2017 15:48

Ga eens voor alle zekerheid bij de Rva zelf vragen.
Wat ik me herinner was er toch een verschil in wetgeving tussen technische werkloosheid en volledige werkloosheid.
Ik heb zelf slechte ervaringen met de raadgevingen van het acv ivm zelfstandige bijberoep.
Die zeiden toen net het omgekeerde dan de Rva zelf, echt gebeurt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jan 2017 15:58

Het probleem is dat zijn bijberoep verboden is bij werkloosheid, horeca, verzekeringen etc.

Iemand goed gekend(klant) heeft zijn tijdelijke werkloosheidsvergoeding allemaal terug moeten storten, reden horeca, wel jaren geleden kan veranderd zijn natuurlijk.

Dit staat ook op de website van de RVA : tenzij de activiteit van gering belang is de rva raadplegen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”