Uitkering, studies vdab en zwangerschap

Elisa1988
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkering, studies vdab en zwangerschap

#1 , 13 jan 2017 06:47

Ik ben op zoek naar een beetje raad... Ik ben sinds september 2016 terug beginnen studeren aan de hogeschool voor verpleegkunde via een vdab contract. Heb hier heel wat voor moeten doen om te mogen starten, dus we gaan er 100% voor. Gisteren ben ik te weten gekomen dat ik ongepland zwanger ben van een tweede kindje... :shock: Hélemaal niet gepland, maar ergens wel welkom in ons gezinnetje. Nu vraag ik me af wat er gaat gebeuren met mijn uitkering als ik moet bevallen... Ik had dit al eens nagevraagd voor een vriendin in dezelfde situatie. Zij kon dan stages later inhalen, het vdab contract werd stopgezet, 15 weken rust, daarna werd contract weer opgestart en ging ze terug op uitkering na 15 weken ziekenkas. Nu is het zo dat ik een mooie uitkering heb van 1400€ ( waar ik hard voor gewerkt heb de jaren ervoor...om misverstanden te vermijden) . Dit inkomen heb ik wel nodig daar mijn partner niet altijd dezelfde inkomsten heeft. Ik heb al zitten rekenen en ga nog niet te ver zijn voor mijn volgende stage, dus deze kan ik gewoon lopen, zou moeten bevallen eind augustus en school start pas weer eind september. Dus in principe heb ik dat zwangerschapsverlof niet nodig... Ben ik verplicht dit te nemen? Zoja, zakt mijn uitkering daarna ook? Want als ze het dan opnieuw berekenen ben ik al een jaar 'werkloos' en ga ik misschien maar de helft niet meer hebben. Of stopt je vdab contract op het einde van de schoolperiode en wordt deze terug opgestart in september ? Dat je uitkering dan eigelijk niks van verandering heeft?? Ik moet nog 3 jaar studeren en kan geen huishouden onderhouden met zo weinig inkomen... Wie weet raad of info...
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2017 10:16

Zwangerschapstest is verplicht

Elisa1988
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2017 10:37

Zwangerschapstest? Verlof bedoel je waarschijnlijk? :-P

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 jan 2017 16:09

Lol,ja, autocorrectie gsm :)

Terug naar “Werkloosheid”