Uitschrijven als werkzoekende.

futura92
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitschrijven als werkzoekende.

#1 , 10 jan 2017 16:25

Hallo allemaal,

3 maanden geleden heb ik mijn ontslag gegeven bij mijn vorige werkgever en me ingeschreven als werkzoekende. In tussentijd ben ik mijn diploma secundair onderwijs aan het behalen via de examencommissie met als doel verder te studeren aan een hogeschool. Nu is het zo dat de VDAB mij enorm veel lastigvalt met e-mails, jobaanbiedingen en telefoontjes, en ze zullen mij binnenkort ook gaan uitnodigen voor een persoonlijk gesprek, om na te gaan of ik voldoende werk verricht heb om een job te zoeken. Omdat ik op deze moment geniet van een mooie spaarcent, en geen behoefte heb aan een uitkering, vraag ik me af of ik ik me zou kunnen uitschrijven als werkzoekende. Het zou voor mij een stuk gemakkelijker zijn moest ik me nu vol kunnen concentreren op mijn studies zonder lastig gevallen te worden door de VDAB. Ik heb op deze moment dan ook totaal geen interesse in het vinden van een job en destijds me ingeschreven als werkzoekende om " in orde " te zijn. Is er een manier waarop ik mij kan uitschrijven en afstand doe van een uitkering maar alsnog mijn rechten kan behouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rico123
Berichten: 176

#2 , 11 jan 2017 21:23

Je kan toch uw situatie uitleggen via de telefoon bij de VDAB?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 jan 2017 10:10

Mogelijks zal je de reeds ontvangen uitkering moeten terug betalen, wegens niet werkzoekende.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2017 10:46

u kan zich perfect uitschrijven, hou er echter rekening mee dat dit ook gevolgen heeft voor uw sociale rechten (terugbetaling mutualiteit, hoge ziekenhuisfacturen, ...). Ook voor kinderbijslag en andere zaken kan dit gevolgen hebben.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2017 15:30

Je kan vrijwillig afstand doen van uitkeringen, over het algemeen geld wel dat je dan minstens 12maanden geen uitkeringen meer kan aanvragen. Je kan natuurlijk ook gewoon ingaan op de afspraak van VDAB en daar jou situatie uitleggen.

Ice
Berichten: 240

#6 , 09 mei 2017 12:34

Hoe kan TS een werkloosheidsuitkering ontvangen als ze zelf ontslag heeft genomen?

Agha
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 okt 2017 12:44

Een terechte vraag van Ice. Hoe kan je een uitkering krijgen als je zelf ontslag hebt genomen?

eylis
Berichten: 8837

#8 , 14 okt 2017 17:00

in feite heeft poster zich ingeschreven als werkzoekende, maar is ze/hij momenteel niet uitkeringsgerechtigd. Dan volstaat dat poster (per mail) de VDAB op de hoogte stelt van de situatie, de studies voor de examencommissie en de toekomstige opleiding. Ze/hij zal dan niet uitgenodigd worden voor een gesprek.

Terug naar “Werkloosheid”