ibo → geen verlof

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

ibo → geen verlof

#1 , 24 dec 2016 14:37

als je werk met een ibo en je hebt geen verlofdagen meer
en het bedrijf sluit tijdens de feestdagen

welk is er dan nodig zodanig de ibo-er een uitkering krijgt voor deze periode?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 24 dec 2016 16:17

Wel... Het kan veranderd zijn sinds ik laatst werkte met een IBO, maar ik meen mij te herrinneren dat tijdens een IBO uw uitkering gewoon doorloopt. Dus uw IBO-er moet niets doen daarvoor.

Althans, dat was de situatie x jaar geleden.

stijnv
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2017 11:10

Nee, je uitkering zal worden ingehouden.
Ik heb hetzelfde voor. De RVA houdt verlofdagen in, en de VDAB zegt dat er gewerkt moet worden en stelt geen oplossing voor.

Na een klacht hierover naar de RVA toe, antwoord men mij botweg dat ik mij onwettig afwezig had moeten zetten. Dit tart toch elke verbeelding ?

Zie ook dit topic:

viewtopic.php?f=10&t=77716

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 30 jan 2017 11:20

Bizar... Ik heb indertijd in die situatie gezeten. Mijn uitkering liep door voor die periode.

Maar goed, de regeling zal sindsdien zijn aangepast. :-)

Volgens wat de VDAB toen zei hadden wij 2 mogelijkheden:
  • Niets doen, wat bij een controle mogelijks tot problemen kon leiden.
  • Het als verlof opgeven. De kas zou dan beslissen of we al dan niet uitbetaald worden voor die periode. Mijn collega had nog verlofdagen open, ik had de mijne opgemaakt bij de Juli - sluiting.
Ik heb toen niets gedaan, en er verder ook nooit meer iets van vernomen.

Let wel... ik spreek van 12 jaar geleden.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 30 jan 2017 11:22

Na een klacht hierover naar de RVA toe, antwoord men mij botweg dat ik mij onwettig afwezig had moeten zetten. Dit tart toch elke verbeelding ?
Een onwettige afwezigheid kan een reden zijn voor de VDAB om je IBO stop te zetten... Als de RVA je dat effectief heeft geantwoord...

stijnv
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2017 16:09

Dat hebben ze mij inderdaad geantwoord. Gelukkig heb ik dit antwoord op mail.
Ik denk dat mijn beste optie is om die mail door te sturen naar de federale ombudsman want op een antwoord van de RVA klachtendienst kan je geen reply sturen. Daar wordt niet meer op geantwoord.

Het is trouwens een onwettige IBO want ik heb al 17 ervaring in dezelfde branche. (VDAB weet dit ook)
Maar dit is materie voor de Vlaamse ombudsman.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 02 feb 2017 16:29

Bizar... Waarom dan een IBO opgestart?

Nu, ik heb slechte ervaringen met IBO's, om die reden meed ik IBO's als de pest tijdens mijn laatste jaren als bediende.

Ik heb er 3 gehad, 1 werd onverwacht stopgezet (ik heb nooit een uitleg gekregen waarom juist), een andere werd mij geweigerd daar ik het jaar er voor ook al een IBO had gehad. Wel over een ander pakket, maar ja... de VDAB vond dit een reden om de aanvraag te weigeren.

1 IBO mondde uit in een vast contract, maar na 6 maand als werknemer stopte mijn toenmalige werkgever met uitbetalen, om vervolgens failliet te gaan.

Ik had indertijd de indruk dat veel bedrijven een IBO misbruiken om een lange test periode te kunnen inlassen...

stijnv
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 feb 2017 18:01

Wel, ik ben ook IT-er maar ik had de VDAB gevraagd of ik een job kon krijgen met een aangepaste werkomgeving (ik heb concentratieproblemen).
VDAB werkt samen met partnerorganisaties zoals synkroon.
Die hebben voor mij een job gevonden. Eerst 3 weken onbetaalde stage moeten doen. Daarna goed bevonden voor de job.
Van Synkroon moest ik nog een extra 6 maanden IBO stage doen bij werkgever.
Weigeren ging niet, want dan krijg je een negatieve evaluatie naar de VDAB toe.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de wijze waarop partnerorganisaties van de VDAB gesubsidieerd worden. Per afgeronde opleiding waarschijnlijk, maar dat kan ik niet bewijzen.

Enfin, ondertussen heb ik een klacht ingediend bij de sociale inspectie voor IBO misbruik en omdat ze me laten werken hebben tijdens mijn verlof.
In dit geval is het niet de werkgever die in de fout gegaan is, maar volgens mij duidelijk de VDAB en RVA.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 feb 2017 08:23

Ik zie niet in wat de VDAB/RVA misdaan zou hebben. Je hebt wel recht op je verlof, maar heb je die ook (bewijsbaar) aangevraagd aan je werkgever?

stijnv
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 feb 2017 23:23

Ik heb geen verlof aangevraagd. Wel heb ik aan de VDAB (per mail) laten weten dat ik niet akkoord was met de situatie om te komen werken zonder daar loon voor te ontvangen.
Tevens stond in die mail mijn vraag hoe het in godsnaam mogelijk is dat een IBO geregeld is voor hetzelfde beroep wat ik daarvoor uitoefende.

Ik heb daar een ontwijkend antwoord op gehad.
Uiteindelijk na wat aandringen heb ik over die niet betaalde dagen een gesprek gekregen met de ibo begeleidster.
2e week januari, dus veel te laat om er nog iets aan te kunnen doen.
Enkel antwoord gehad van 'wij maken de regels niet'.

Dus ik denk dat ik dat geld nooit ga zien, ook al wordt je geacht voor een ibo een zeker percentage van je toekomstig loon te krijgen.
Wat ik de vdab vooral kwalijk neem is dat ze een ibo opstarten terwijl ik dat beroep al deed. Gewoon een vorm van subsidie aan bedrijven.

Terug naar “Werkloosheid”