Studeren voor een knelpunt beroep en toch geen uitkering

walter200
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Studeren voor een knelpunt beroep en toch geen uitkering

#1 , 20 dec 2016 18:30

Beste allemaal

Ik zal voor jullie vlug even de situatie schetsen.

Ik ben momenteel 25 jaar en heb 1 jaar als arbeider met interim contract gewerkt, en twee jaar met een contract van onbepaalde duur als kok.
Deze zomer heb ik beslist om toch een bachelor diploma te behalen en heb ik mijn ontslag in onderling overleg ingediend bij mijn werkgever. Na mijn opzeg van 3 maand heb ik mijn C4 gekregen op 31/10, en heb ik mij ook ingeschreven bij de VDAB en een vrijstelling aangevraagd bij de RVA via school, aangezien ik een informatica richting volg en deze een knelpunt beroep is.

Nu ben ik deze middag op gesprek moeten gaan bij het RVA kantoor en hebben ze mij verteld dat mijn vrijstelling om een uitkering te verkrijgen is afgewezen, met reden dat ik mijn huidige job heb opgezegd om te gaan studeren en ik zo dus geen uitkering mag/kan krijgen.

Nu is mijn vraag kan dit, mag dit ?

Op site's van de VDAB en RVA lees ik dat als je bij zelf ontslag neemt je normaal gezien geen recht hebt op een uitkering tenzij je een interim job uitoefent van 4 weken. Dan hervalt de procedure zogezegd. Hebben jullie daar ervaring mee of kunnen jullie mij ergens op weg sturen want als ik verdere informatie vraag zijn de VDAB en RVA daar redelijk vaag over en krijg ik wel eens te horen dat de maatschappij niet bedoeld is om mensen betaald te doen studeren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik zou zeer graag mijn bachelor behalen en zonder die uitkering zie ik niet echt een manier om dit te doen lukken

vrg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2016 22:49

Deze zomer heb ik beslist om toch een bachelor diploma te behalen en heb ik mijn ontslag in onderling overleg ingediend bij mijn werkgever. Na mijn opzeg van 3 maand heb ik mijn C4 gekregen op 31/10, en heb ik mij ook ingeschreven bij de VDAB en een vrijstelling aangevraagd bij de RVA via school, aangezien ik een informatica richting volg en deze een knelpunt beroep is.

Nu ben ik deze middag op gesprek moeten gaan bij het RVA kantoor en hebben ze mij verteld dat mijn vrijstelling om een uitkering te verkrijgen is afgewezen, met reden dat ik mijn huidige job heb opgezegd om te gaan studeren en ik zo dus geen uitkering mag/kan krijgen.

Nu is mijn vraag kan dit, mag dit ?

Op site's van de VDAB en RVA lees ik dat als je bij zelf ontslag neemt je normaal gezien geen recht hebt op een uitkering tenzij je een interim job uitoefent van 4 weken. Dan hervalt de procedure zogezegd. Hebben jullie daar ervaring mee of kunnen jullie mij ergens op weg sturen want als ik verdere informatie vraag zijn de VDAB en RVA daar redelijk vaag over en krijg ik wel eens te horen dat de maatschappij niet bedoeld is om mensen betaald te doen studeren.
Dat laatste klopt. De vrijstelling is er voor mensen die onvrijwillig werkloos worden, niet voor wie zich zelf werkloos maakt. U zal zelfs geen werkloosheidsuitkering ontvangen, tenzij na sanctie.

Hiervoor is er geen oplossing meer, gezien de RVA uw situatie reeds kent en u dus wss een uitkeringsaanvraag hebt gedaan.

Happy & Blonde
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2017 11:41

Les hieruit te trekken: niet te koop lopen met uw intenties !

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”