Zelf ontslag nemen uitkering ?

CBC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag nemen uitkering ?

#1 , 19 dec 2016 19:15

Hallo

Even kort mijn situatie uitleggen...

Ik werk nu 18 maanden deeltijds (20u) bij een werkgever.
3 maanden geleden ben ik ziek gevallen en wordt 60% van mijn loon uitbetaald door CM.

Nu ziet het er niet naar uit dat ik al terug kan gaan werken en is mijn ziekteverlof nog eens 3 maanden verlengd.

Ik zie het niet zitten om terug bij dezelfde werkgever te gaan werken en zou dus graag zelf ontslag nemen. Hierover heb ik enkele vragen:

- Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering na mijn ontslag ? Ik lees hier en daar dat als je door ziekte ontslag neemt je toch recht hebt op deze uitkering, klopt dit?

- Ik ben nog niet ingeschreven bij een vakbond. Als ik mijn u inschrijf heb ik dan direct recht op een uitkering?

- Hoeveel zal mijn werkloosheidsvergoeding bedragen? Wordt deze berekend op het loon dat ik kreeg als ik deeltijds werkte of wordt dit berekend op mijn ziekte uitkering van de CM ?


Alvast bedankt voor diegene die al kort zou kunnen antwoorden op deze vragen!

Groetjes CBC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 dec 2016 08:16

Hallo

Even kort mijn situatie uitleggen...

Ik werk nu 18 maanden deeltijds (20u) bij een werkgever.
3 maanden geleden ben ik ziek gevallen en wordt 60% van mijn loon uitbetaald door CM.

Nu ziet het er niet naar uit dat ik al terug kan gaan werken en is mijn ziekteverlof nog eens 3 maanden verlengd.

Ik zie het niet zitten om terug bij dezelfde werkgever te gaan werken en zou dus graag zelf ontslag nemen. Hierover heb ik enkele vragen:

1. - Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering na mijn ontslag ? Ik lees hier en daar dat als je door ziekte ontslag neemt je toch recht hebt op deze uitkering, klopt dit?

2. - Ik ben nog niet ingeschreven bij een vakbond. Als ik mijn u inschrijf heb ik dan direct recht op een uitkering?

3. - Hoeveel zal mijn werkloosheidsvergoeding bedragen? Wordt deze berekend op het loon dat ik kreeg als ik deeltijds werkte of wordt dit berekend op mijn ziekte uitkering van de CM ?


Alvast bedankt voor diegene die al kort zou kunnen antwoorden op deze vragen!

Groetjes CBC
1. Als je je ontslag neemt, heb je in principe geen recht op een uitkering (mogelijks wel na een sanctie, maar dat zal dan minstens 3 maand zijn, ALS je al een uitkering zou krijgen). Een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht (vastgesteld door de huisarts én de arbeidsgeneesheer) levert wél recht op werkloosheid op. Dat laatst is immers geen ontslag, maar een overmachtsituatie (ontslag is immers in principe altijd een eenzijdige rechtshandeling).

2. Als je natuurlijk aan de andere voorwaarden van werkloosheidsuitkeringen komt: ja (bvb geen zaakvoerder zijn, geen werk meer hebben, werkbereid zijn, ...)

3. op het loon dat je kreeg als je deeltijds werkte.

CBC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2016 08:52

Heel erg bedankt voor de reactie!

Nu las ik onlangs de voorwaarden voor de werkloosheidsuitkering en vrees ik dat ik nog niet voldoe.
Ik werk namelijk nog maar 18 maanden ( eerste job) en deeltijds. Klopt dit?

Dus ook al zou mijn werkgever mij ontslaan krijg ik geen werkloosheidsuitkering?

Als ik mijn job verlies wordt mijn ziekte uitkering van CM dan verder door betaald? Als ik ontslag neem of als ik ontslagen wordt of in beide gevallen?

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”