Arbeidsongeschikt: enkel recht op IVT?

564738
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeschikt: enkel recht op IVT?

#1 , 10 dec 2016 02:32

Beste,

Sinds enkele jaren heb ik zware mentale problemen waarvoor ik huidig nog steeds in behandeling ben.

Ik ben hierdoor arbeidsongeschikt verklaard voor 66 % en ontvang een Inkomensvervangende Tegemoetkoming (IVT) van de FOD Handicap. Als alleenstaande bedraagt dit ongeveer een € 850 euro. Trek daar de vaste lasten van zo een € 550 euro af, verzekeringen, medicatie en therapie die niet of slechts deels worden terugbetaald en je houdt er letterlijk niks van over, als je al niet in de schulden gaat.

Mijn vraag is bij deze: heb ik recht op een bijkomende uitkering, tegemoetkoming of wat dan ook?

Bij de ziekenkas (CM) kan ik niet terecht. Zij weigeren mij een tegemoetkoming omdat ze hebben beslist dat mijn conditie voorafbestaand was en ik de dagen dat ik heb gewerkt (zeer weinig, dat wel) niet had kunnen werken in de eerste plaats (beslissing is op basis van de diagnose autismespectrumstoornis, dit is echter maar een klein aandeel in de problematiek).

De dokter van de FOD Handicap heeft mij een Integratietegemoetkoming (ITT) geweigerd. Ik scoorde 5 punten en het minimum voor de eerste categorie bedraagt 7 punten. Mijn behandelende artsen waren ervan overtuigd dat ik de eerste categorie met gemak kon halen, maar deze dokter heeft na de evaluatie (of eerder gezegd; het bezoek van vijf minuten waarop hij enkel vroeg of ik zelfstandig kon wandelen... beetje naast de kwestie bij een mentale problematiek) beslist dat ik slechts 5 punten scoorde. Ik heb om een nieuwe evaluatie gevraagd, maar die draait hoogstwaarschijnlijk opnieuw op niets uit.

Soms zit ik echt met de handen in het haar. Ik doe wat ik kan; heb lang achter sociale tarieven voor mijn rekeningen moeten zitten, ben overgeschakeld van privépsychologen naar het CGG (minder goed en zeer minder frequent, maar bij een verschil van € 50 t.o.v. € 4 per sessie weet ik het wel). Ik sta op de wachtlijst voor een sociale woning om de last wat te verlichten, maar zoals we allemaal weten kan dit jaren duren. Ik vind het bijna triestig om te weten dat het zelfs goedkoper zou zijn om permanent te verblijven in een mentale instelling, maar dit is natuurlijk niet wat ik wil voor de rest van mijn leven.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2016 20:35

Als u slechts 5 punten haalt, oordeelt de overheid dat uw beperkingen in het dagelijks leven beperkt zijn, waardoor u idd nauwelijks extra voordelen krijgt'. Best in beroep gaan als een arts bu meer punten wil geven.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”