Voorwaarden verlenging van vrijstelling voor het volgen van studies met volledig leerplan

Gio85
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorwaarden verlenging van vrijstelling voor het volgen van studies met volledig leerplan

#1 , 24 nov 2016 23:51

Sedert 2013 volg ik een opleiding aan een hogeschool. Gedurende deze jaren heb ik altijd mijn best gedaan om ieder jaar geslaagd te zijn voor mijn modules, zodat ik die niet moest meenemen naar een nieuw academiejaar.

Dit jaar ging ik normaal gezien afstuderen maar door omstandigheden op mijn stageplaats is dit mij niet gelukt. Laten we zeggen dat de stagementor niet voor rede vatbaar was, om het nog vriendelijk uit te drukken.

De laatste week op mijn stageplaats had ik hierdoor psychosomatische klachten gekregen. Jammer genoeg heb ik dit niet door een dokter laten bevestigen. Uiteindelijk werd het stagecontract in onderling akkoord met het bedrijf en de school ontbonden.

Dit jaar heb ik de draad terug opgenomen en mezelf terug ingeschreven voor 30 studiepunten voor het volledige academiejaar om zo toch nog mijn studies te voltooien. Door de hele heisa gedurende mijn stage had ik ook niet meer de kracht om mijn bachelorproef af te werken.

Ik had het formulier C93 laten invullen door de hogeschool om terug een vrijstelling te bekomen voor het volgen van studies met volledig leerplan. Na een goede twee weken kreeg ik van de RVA een brief dat ze mijn aanvraag niet hadden goedgekeurd omdat de inschrijving niet ten minste 27 andere nieuwe studiepunten of gemiddeld ten minste 20 andere nieuwe lesuren per week betrof.

Dit is de voorwaarde waarnaar ik verwijs, vermeld op het formulier C93 van de RVA:
Betrokkene heeft de toelating om zich in te schrijven voor het volgende jaar. Deze inschrijving betreft ten minste 27 andere nieuwe studiepunten of gemiddeld ten minste 20 andere nieuwe lesuren per week (stage inbegrepen).
Ik begrijp dat de RVA misbruik van dit systeem wil voorkomen, maar al de moeite die ik de laatste drie jaar heb gedaan om mijn bachelordiploma te behalen komt hierdoor in het gedrang.

Dit maakt dat studenten die een paar steken laten vallen gedurende de eerste twee academiejaren dit nog kunnen corrigeren door hun studiepunten daarna te spreiden, maar als bijna-afgestudeerde is dit niet het geval.

De regels zijn misschien de regels maar als je mijn situatie van dichtbij bekijkt, dan kun je toch wel vaststellen dat de nodige inspanningen er zijn? Gedurende mijn studies heb ik nooit modules/vakken moeten meenemen naar volgend academiejaar. Nu ik op het einde van mijn studies problemen ondervonden heb, wordt mijn uitkering stante pede geschrapt.

Het enige waarop ik mij kon beroepen was overmacht, maar mijn vakbond wees mij erop dat een beroep tegen de beslissing van de RVA niet mogelijk is zonder een bewijs van overmacht. Hiermee bedoelden ze een doktersattest.

In plaats van 27 nieuwe studiepunten had de RVA de voorwaarde beter anders gesteld:
Indien er niet ten minste 27 nieuwe studiepunten worden opgenomen bij de inschrijving van het academiejaar, wordt de vrijstelling nog voor maximaal een jaar verlengd waarna deze definitief wordt stopgezet.
(Natuurlijk met een behoud van de regel dat er ten minste 30 studiepunten worden opgenomen)

Hierdoor zouden studenten met een vrijstelling, die op het einde van hun studies om gelijk welke reden genoodzaakt zijn om hun studies te verlengen, toch nog een kans hebben om hun studies te voltooien.

Mijn vraag is of het aangewezen is om toch nog de beroepsprocedure in te zetten en met welke reden?

Volgens mij heeft de RVA niet veel moeite gedaan om mijn situatie in te schatten. Ik had op zijn minst een uitnodiging verwacht bij de behandeling van mijn aanvraag. De RVA heeft gewoon heel sec de regeltjes toegepast die van toepassing waren. Beseft de RVA dan niet dat de toepassing van deze regel haaks staat op de inspanning die ik al heb geleverd om mijn bachelordiploma te behalen en de wil die er is om mijn tewerkstellingskansen te vergroten? Dit brengt voor mij drie jaar in het gedrang met de nodige financiële zorgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2016 20:40

een beroepsprocedure kan je niet gebruiken om een wet aan te passen, daar dient een rechter niet voor.

De RVA moet de regels toepassen zoals de wet die voorziet. En nee, juridisch gezien zijn er geen argumenten om te bepleiten dat er overmacht is of iets in die aard. Je hebt de stageovereenkomst in onderling akkoord stopgezet (dus niet eenzijdig door de stageplaats, maar mét je akkoord) én hebt geen bewijs van de psychsomatische klachten.

(je voorstel van nieuwe wetgeving zou trouwens véél slechter zijn dan de huidige wetgeving, omdat je het zo schrijft dat je, zelfs als je je "herpakt", je maximum 1 jaar nog uitkering krijgt, dus bvb je derde jaar dan niet met uitkering kan afwerken).

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”