Wanneer ben je nu juist alleenstaand?

HeleenG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wanneer ben je nu juist alleenstaand?

#1 , 24 okt 2016 12:48

Min contract eindigt in maart en indien ik tegen dan geen ander werk heb, val ik op werkloosheidsuitkering. Nu is het zo dat ik een huis huur, waar ik gedomicilieerd ben maar ook de eigenaar en zijn vriendin (die in het buitenland wonen) hebben daar hun domicilie. Word ik dan beschouwd als alleenstaand of samenwonend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 okt 2016 13:28

- eigenaar en vriendin plegen domiciliefraude en zijn strafbaar (indien ze effectief in het buitenland wonen)
- je bent alleenstaand, gezien de feitelijke situatie van belang is. Echter, de RVA zal zeker een onderzoek (met verhoor van jou) instellen als je uitkeringen als alleenstaande zal aanvragen, dit omdat ze toegang hebben tot de domiciliegegevens. Jij zal dus moeten bewijzen dat je effectief alleen woont. Men zal je dus vragen stellen waarom anderen op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn als jij. Indien je daar geen uitleg voor kan geven, kan de RVA wel degelijk veronderstellen dat je samenwonend bent en die mensen toch bij jou wonen. Het is dan aan jou om het tegendeel te bewijzen...

maw: schrijf die eigenaar & vriendin gewoon uit, tenzij ze een wettelijke reden zouden hebben om bij jou gedomicilieerd te zijn. Jij kan niet gestraft worden als je hen laat uitschrijven.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”