Terugvordering RVA werkloosheidsvergoeding i.c.m. bijberoep

StevenH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Terugvordering RVA werkloosheidsvergoeding i.c.m. bijberoep

#1 , 20 okt 2016 17:54

Ik kreeg een brief van de RVA voor een verhoor in verband met het terugvorderen van werkloosheidsvergoedingen van 2014.
In de brief wordt vermeld dat ik in die periode een toegelaten nevenactiviteit uitvoerde (zelfstandig bijberoep) en dat er op basis van het bedrag dat ik in 2014 uit die nevenactiviteit heb verworven.
Dientengevolge moeten de werkloosheidsuitkeringen worden herberekend voor dat jaar.

Ik ontken dus niet dat ik uit mijn bijberoep inkomsten heb gehaald, en de dagen dat ik heb gewerkt zijn ook zo aangegeven.
Ik kan ook nergens iets vinden over een inkomensplafond van een nevenactiviteit. Kan iemand mij daar iets over zeggen of een link plaatsen?

Stel dat er effectief wordt teruggevorderd door de RVA, wordt dit dan ook nog met terugwerkende kracht verrekend in de belastingen van inkomstenjaar 2014?

Er staat in de brief dat ik mij kan laten vertegenwoordigen door advocaat. Het feit dat het erin staat in die brief doet mij denken dat het wel nodig zou kunnen zijn. Is dit zo?
Naar welke advocaat (specialiteit) moet ik mij dan wenden? En op welke kosten moet ik daarvoor dan rekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2016 19:31

Hoeveel bedraagt uw uitkering?

De inkomsten die het bijberoep opbrengt, kunnen gecumuleerd worden met het genot op uitkeringen, maar in beperkte mate.

Het dagbedrag van uw werkloosheidsuitkering zal verminderd worden met het gedeelte van het inkomen uit de bijkomstige activiteit boven 13,70 euro per dag (geïndexeerd bedrag).

Als u de totale jaarlijkse netto-inkomsten uit uw activiteit (de inkomsten uit de activiteit van de zaterdag en de zondag inbegrepen) deelt door 312, krijgt u het dagbedrag van de inkomsten uit deze activiteit.

U moet jaarlijks uw inkomsten indienen.

Bijvoorbeeld, indien de dagelijkse netto-inkomsten van uw bijberoep 15 euro bedragen, zal het dagbedrag van uw werkloosheidsuitkering met verminderd worden met het verschil tussen 15 euro en 13,70.

Bron: RVA
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

StevenH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2016 13:46

Ja, die berekening had ik gezien.
Ik dacht dat mijn dagbedrag van de werkloosuitkering rond de 37 euro lag. (intussen 2 jaar terug en nu werkend als zelfstandige)
Als ik mijn inkomsten uit bijberoep voor dat jaar deel door 312 kom ik op 21,56 euro.
Het verschil met 13,70 is dus 7,86 euro. Klopt het dat dit dan het bedrag is waarmee het aantal uitbetaalde (gestempelde) dagen wordt verminderd? Of zie ik dat verkeerd? Ik denk dat dit op ongeveer 2070 euro komt.

Stel dat dit het bedrag is: wordt dit dan nog terugwerkend verrekend in belastbaar inkomen van 2014, m.a.w. krijg ik dan ook nog (iets) terug van de belastingen die ik voor 2014 heb betaald? Want dan gaat mijn belastbaar inkomen toch met 2070 euro naar beneden?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2016 15:07

De belastingen zullen dan wel de nodige herberekeningen doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 okt 2016 22:34

Had je aangifte gedaan?

Terug naar “Werkloosheid”