airbnb werkloosheid

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

airbnb werkloosheid

#1 , 22 sep 2016 09:36

Sinds mijn zoon het huis uit is verhuur ik het appartement (in mijn huis) regelmatig via airbnb.
Ik ben ondertussen werkloos geworden en om de vaste kosten te kunnen blijven betalen verhuur ik dat af en toe via airbnb.
Nu probeer ik te achterhalen of de inkomsten hiervan gecumuleerd worden met mijn inkomsten.
Ik begrijp dat ik de inkomsten moet aangeven en heb daar geen probleem mee, maar als ze gecumuleerd worden heeft het geen zin, dan verlies ik hier alleen maar op.
Iemand die hier enig zicht op heeft ?
Dankuwel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 22 sep 2016 19:07

Beste

lees dit even

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150529_01704730

Ik vrees echter dat als u dit regelmatig doet uw werkloosheidsuitkering in het gedrang zou kunnen komen. beste even afchecken met uitbetalingsinstelling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 sep 2016 19:23

idd. Bij correcte toepassing van de wetgeving, verliest u alle werkloosheidsuitkering vanaf de eerste dag dat u met AirBNB bezig was tot op heden.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 23 sep 2016 12:14

In de veronderstelling dat TS huurder is, heeft dit dan ook enige fiscale invloed voor de verhuurder?

Ben Stevelinck
Berichten: 8

#5 , 06 nov 2016 13:58

Bij mijn weten zijn basejumper en JPV niet correct. Airbnb kan je aangeven als diverse inkomsten of huurinkomsten op je belastingsaangifte, en indien dit bedrag te veel is dan een bepaald barema wordt je uitkering enkel in mindering gebracht, maar verlies je niet je werkloosheidsuitkering.

Correct me if I'm wrong?

Had jij dit inmiddels bevraagd bij je uitbetalingsinstelling anabee?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 nov 2016 14:39

I'll correct you :).

Er bestaat naast de fiscale wetgeving (waar je inderdaad kan claimen dat het enkel over verhuur van onroerende goederen gaat, alhoewel ik wel afvraag wie dan de bedden ververst en kuist) ook nog andere wetgeving. Voor een werkloze is dat specifiek de volgende reglementeringen waar je aan moet voldoen (telkens KB 25/11/1991):
Wordt voor de toepassing van artikel 44 als arbeid beschouwd :
1° de activiteit verricht voor zichzelf die ingeschakeld kan worden in het economische ruilverkeer van goederen en diensten (1) en niet beperkt is tot het gewone beheer van het eigen bezit;
KB art. 45 7e lid - 89 §3 - 154 3e lid 4°
2° de activiteit verricht voor een derde, waarvoor de werknemer enig loon of materieel voordeel ontvangt dat tot zijn levensonderhoud of dat van zijn gezin kan bijdragen. (2)

Tot bewijs van het tegendeel wordt elke activiteit verricht voor een derde geacht een loon of een materieel voordeel op te leveren.
Op basis van art. 45 1° wordt een gewone verhuur van een eigendom beschouwd als "gewoon beheer van het eigen bezit". Een verhuur via airbnb lijkt me echter niet "gewoon beheer van het eigen bezit", gezien je er een stuk meer werk mee hebt, geen gewoon beheer is omdat je naast de verhuur nog een hoop andere activiteiten hebt (kuiswerk, verversing, ...) én gezien je actief regelmatig reclame moet maken (en niet 1 keer voor een lange verhuurperiode).

§ 1. De werkloze die op bijkomstige wijze (2) een activiteit uitoefent in de zin van artikel 45, niet bedoeld in [artikel 48bis (KB 11.9.2016 - BS 20.9 - IW 1.10)], kan mits toepassing van artikel 130, uitkeringen genieten op voorwaarde dat :
1° hij daarvan aangifte doet bij zijn uitkeringsaanvraag; (3)

2° hij deze activiteit reeds uitoefende terwijl hij tewerkgesteld was als werknemer, en dit ten minste gedurende de drie maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag (4); deze periode wordt verlengd met de periodes van tijdelijke werkloosheid in het hoofdberoep (5) en met de periodes van werkverhindering ingevolge overmacht; (6)
KB art. 45 §1 2e lid - 89 §1
3° hij deze activiteit voornamelijk (7) verricht tussen 18 u en 7 uur. Deze beperking geldt niet voor de zaterdagen en de zondagen, en voor de tijdelijk werkloze, evenmin voor de dagen waarop hij in zijn hoofdberoep gewoonlijk inactief is (8);

4° het geen activiteit betreft: (9)

a) in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend;

b) in een beroep dat valt onder het hotelbedrijf,...
daarnaast lijkt me duidelijk dat het verhuren van een kamer duidelijk als "hotelactiviteit" kan tellen, gezien het ook de naam van "bnb". Art. 48 stelt duidelijk dat hotelactiviteit nooit toegelaten wordt.

Dus: Airbnb KAN wel degelijk, maar dan moet enkel de kamer verhuurd worden zonder extra services. Ik ken geen enkele airbnb die de gasten laat stofzuigen... en claimen dat het stofzuigen of wassen van lakens/handdoeken NA verhuur geen activiteit zou zijn, lijkt me voor de RVA niet wettelijk.

Terug naar “Werkloosheid”