Uitschrijven VDAB als werkzoekende

scrs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitschrijven VDAB als werkzoekende

#1 , 20 sep 2016 12:47

Hey iedereen,

Na een ontslag bij mijn vorige werkgever ben ik momenteel als werkzoekende ingeschreven bij VDAB en krijg ik een uitkering. Omdat ik niet meteen zicht heb op een nieuwe job (en eerlijk gezegd ook best wat tijd voor mezelf kan gebruiken), ben ik van plan om het komende jaar een voltijdse dagopleiding te volgen bij Syntra. Dit betekent 3 tot 5 dagen per week les, telkens van 9u tot 16u.

Het probleem is dat ik niet goed weet hoe dit te verzoenen met mijn status als werkzoekende. Ik weet dat er een vrijstelling bestaat bij RVA waardoor je je uitkering behoudt als Syntra-student, maar hier kom ik niet voor in aanmerking (had het toch een keertje geprobeerd, maar is zoals verwacht afgekeurd teruggekomen). Ik ben de afgelopen weken inlichtingen gaan vragen bij mijn vakbond én VDAB of het dan niet beter is als ik me gewoon uitschrijf bij VDAB (er me volledig van bewust zijnde dat mijn uitkering hierdoor zou wegvallen), maar geen van beide kon me hierop een duidelijk antwoord bieden. VDAB raadt me nu zelfs aan om eens bij mijn mutualiteit aan te kloppen voor meer info.

Kortom: het wordt een beetje een boeltje en niemand kan me echt vertellen hoe ik dit nu het beste aanpak. Is het echt zo moeilijk om als werkzoekende je even aan de arbeidsmarkt te onttrekken?

Groetjes,
scrs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 sep 2016 11:51

Kan toch niet zo moeilijk zijn om je uitkering stop te zetten (en de daaraan verbonden verplichtingen): werksituatie bij VDAB wijzigen en geen stempelkaart meer indienen. Je kan wel in de problemen komen met de verplichte ziekteverzekering als je niet officieel het statuut van student krijgt omdat je niet meer bijdraagt aan het systeem.
"sowieso" schrijf je zo.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 21 sep 2016 12:29

Je bent ingeschreven bij de VDAB, waarom kun je dan geen opleiding starten? Vraag er naar waarom het werd afgekeurd.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 21 sep 2016 14:33

Je kan bij syntra zelf vaak ook al te weten komen of de opleiding behoort tot een knelpuntberoep; en dan kunnen ze je vaak wegwijs maken welke stappen je moet ondernemen om met vrijstelling deze opleiding te volgen.

scrs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2016 17:20

Je kan wel in de problemen komen met de verplichte ziekteverzekering als je niet officieel het statuut van student krijgt omdat je niet meer bijdraagt aan het systeem.
Ik denk dat hier inderdaad het probleem ligt, maar niemand lijkt echt te weten hoe dit aan te pakken. Is er een manier om je uit te schrijven zonder die ziekteverzekering te verliezen?

Even een vreemde zijsprong: als je geschorst wordt door RVA als werkzoekende (omdat je bv maandenlang helemaal niet solliciteert), wordt je toch ook uitgeschreven door VDAB? Verlies je in zo'n geval dan ook je recht op terugbetalingen van je ziekenfonds? Het lijkt me bijna alsof mijn situatie hier een beetje tegenaan schurkt, met dat verschil dit ik vrijwillig mijn uitkering wil opzeggen?
Je bent ingeschreven bij de VDAB, waarom kun je dan geen opleiding starten? Vraag er naar waarom het werd afgekeurd.
Je kan bij syntra zelf vaak ook al te weten komen of de opleiding behoort tot een knelpuntberoep; en dan kunnen ze je vaak wegwijs maken welke stappen je moet ondernemen om met vrijstelling deze opleiding te volgen.
Dit is de vrijstelling waar ik op doel: http://www.rva.be/nl/formulieren/c92
Ik kom niet in aanmerking hiervoor omdat ik deze een aantal jaar geleden al een keertje heb genoten. Na mijn 'gewone' studies heb ik al eens een jaaropleiding bij Syntra gevolgd, en je kan deze vrijstelling helaas maar één keer toegewezen krijgen. De opleiding in kwestie is geen knelpuntberoep, dus ook daar zijn mogelijkheden vrees ik.

dobbel
Berichten: 54

#6 , 26 sep 2016 15:24

je kan steeds je uitkeringen vrijwillig stopzetten. hier is geen probleem mee. er zijn natuurlijk wel geen gelijkstellingen voor uw pensioen en uw uitkering zal ook dalen na de periode. Als u binnen de 3 jaar terug een werkloosheidsuitkering aanvraagt bent u nog steeds toelaatbaar.

scrs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2016 19:01

je kan steeds je uitkeringen vrijwillig stopzetten. hier is geen probleem mee. er zijn natuurlijk wel geen gelijkstellingen voor uw pensioen en uw uitkering zal ook dalen na de periode. Als u binnen de 3 jaar terug een werkloosheidsuitkering aanvraagt bent u nog steeds toelaatbaar.
Bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je precies met de uitkeringen vrijwillig stopzetten? Gewoon geen stempelkaartjes meer binnen brengen? Of moet dit dan ook ergens aangegeven worden bij VDAB/RVA?

Terug naar “Werkloosheid”