van 33% ziekenkas nr dop naar 66% fod

mattichloe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

van 33% ziekenkas nr dop naar 66% fod

#1 , 16 sep 2016 11:51

Graag wat advies want ik snap er niks meer van .
Ik was tewerkgesteld en door chronische ziekte van 80% naar 50% naar 50% ziek en 50% werken via arbeidsgeneesheer. Na 6maanden ziekte zijn ontslag gekregen van mijn werk en terwijl opgeroepen geweest vr risiv, risiv heeft me geschorst en ik kon terug FT gaan werken. Na ontslag dus op dop, werk zoeken. beslist de vdab /gtb via een project dat ik te ziek ben voor betalend werk ( alleen vrijwilligerswerk) , mijn dokter heeft me dan een aanvraag gedaan bij de FOd en die heeft mijn erkenning van handicap 66% aanvaard met ingang van 01/04/2016.
Ondertussen sta ik nog steeds op den dop, nu komt de vakbond af acv dat als ik 66% heb niet op den dop kan staan maar terug op ziekenkas.
na aanvraag van de ziekenkas zou de uitkeringen hetzelfde zijn als de werkloosheid? en zakken ze mee wanneer den dop zou zakken?
nu lees ik dat als ik te laat mijn arbeidsongeschiktheid meld aan de ziekenkas dat een verlies is van uitkering? echt?niemand heeft me sinds 01/04/2016 gezegd dat ik me moest aanmelden bij de ziekenkas??? wat nu ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2016 08:03

Je moet het verschil maken tussen arbeidsongeschiktheid en invaliditeit

66% Arbeidsongeschiktheid (Mutualiteit/RIZIV) betekent dat je 66% van je capaciteit om te werken verloren bent. De RIZIV heeft geoordeeld, al dan niet terecht, dat je dat niet bent. Pas op, om het verwarrend te maken, zal men je na 1 jaar arbeidsongeschikt "invalide" verklaren.

66% invalide/handicap (FOD Sociale zekerheid) betekent dat je ernstige problemen hebt in het algemeen leven waardoor je "gemiddeld" minder dan 1 derde zou verdienen van wat een normaal valide persoon zou verdienen. Je krijgt vaak ook een aantal punten toegekend.

Het verschil is zeker niet helder voor iedereen (en ik zeg het ook niet zoals het 100% exact is), maar dit is wat je best onthoudt. Het ene wil dus niet zeggen dat ook het andere geldt.

Zolang er niemand is die oordeelt dat je 66% arbeidsongeschikt bent, kan je in principe blijven stempelen. Een dokter aangesteld door de RVA kan oordelen dat je 66% arbeidsongeschikt bent en dan kan je niet meer stempelen.

Tot die beslissing kan niemand je omwille van je 66% handicap werkloosheidsuitkeringen afnemen. Je hoeft je dus op korte termijn niks te vrezen, maar gaat mss best wel naar de mutualiteit. Bedragen van de mutualiteit kunnen verschillen van werkloosheid, hangt af van je individueel dossier.

Brillemans
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2016 15:32

Je moet het verschil maken tussen arbeidsongeschiktheid en invaliditeit

66% Arbeidsongeschiktheid (Mutualiteit/RIZIV) betekent dat je 66% van je capaciteit om te werken verloren bent. De RIZIV heeft geoordeeld, al dan niet terecht, dat je dat niet bent. Pas op, om het verwarrend te maken, zal men je na 1 jaar arbeidsongeschikt "invalide" verklaren.

66% invalide/handicap (FOD Sociale zekerheid) betekent dat je ernstige problemen hebt in het algemeen leven waardoor je "gemiddeld" minder dan 1 derde zou verdienen van wat een normaal valide persoon zou verdienen. Je krijgt vaak ook een aantal punten toegekend.

Het verschil is zeker niet helder voor iedereen (en ik zeg het ook niet zoals het 100% exact is), maar dit is wat je best onthoudt. Het ene wil dus niet zeggen dat ook het andere geldt.

Zolang er niemand is die oordeelt dat je 66% arbeidsongeschikt bent, kan je in principe blijven stempelen.
Ja, maar als je door FOD 66% invalide/handicap bent toegewezen, dan lijkt het mij evident dat je nog amper in aanmerking komt voor vacatures. En urenlang sollicitaties doorlopen, laat staan telkens weer een aangepaste sollicitatiebrief schrijven en dergelijke- lukt ook niet zo best. Wat dan? Naar de RVA dokter?
Maar als deze je 100% arbeidsgeschikt vindt, dan sta je daar tussen twee 'kwalificaties'. Moeten FOD en RVA het dan niet uitpraten?

Een dokter aangesteld door de RVA kan oordelen dat je 66% arbeidsongeschikt bent en dan kan je niet meer stempelen.

Tot die beslissing kan niemand je omwille van je 66% handicap werkloosheidsuitkeringen afnemen. Je hoeft je dus op korte termijn niks te vrezen, maar gaat mss best wel naar de mutualiteit. Bedragen van de mutualiteit kunnen verschillen van werkloosheid, hangt af van je individueel dossier.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 nov 2016 17:22

1. Ja, maar als je door FOD 66% invalide/handicap bent toegewezen, dan lijkt het mij evident dat je nog amper in aanmerking komt voor vacatures. 2. En urenlang sollicitaties doorlopen, laat staan telkens weer een aangepaste sollicitatiebrief schrijven en dergelijke- lukt ook niet zo best. Wat dan? Naar de RVA dokter?
3. Maar als deze je 100% arbeidsgeschikt vindt, dan sta je daar tussen twee 'kwalificaties'. Moeten FOD en RVA het dan niet uitpraten?
1. Hangt er vanaf. Blinden kunnen soms perfect werken mits wat aanpassingen. Doven kunnen vaak perfect data-analyses doen. Niet iedereen is even beperkt voor ALLE werk door zijn handicap.
2. jij hoeft niks te doen als je te ziek bent, maar je kan wel naar de mutualiteit gaan eventueel.
3. RVA en Mutualiteit hebben het over X percentage arbeidsongeschiktheid , FOD heeft het over een percentage invaliditeit. Dat zijn 2 verschillende zaken en dus moeten ze niks uitpraten.

Brillemans
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2016 11:03

O.K. Ik denk dat ik verschil begrepen heb. Maar zoeken naar een job waar 66% invaliditeit niet zwaar in doorweegt is een nog moeilijker en zwaardere taak dan werk zoeken voor een niet-invalide.

Terug naar “Werkloosheid”