schorsing RVA

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

schorsing RVA

#1 , 25 aug 2016 15:20

Kan een werkgever geschorst worden om personeel economisch werkloos te zetten ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 25 aug 2016 18:18

geschorst waar of bij wat? Een werkgever krijgt toch geen uitkering of toelage of dergelijke?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 aug 2016 19:16

er bestaan verschillende soorten tijdelijke werkloosheid. Die hebben allemaal voorwaarden (maximumduur, bepaalde economische voorwaarden, ...). Het kan zijn dat er bvb al téveel tijdelijke werkloosheid is aangevraagd en dat de RVA geen verbetering ziet in de toestand van de firma en de werkgever ook geen bewijs kan leveren dat hij de moeite deed om al een aantal mensen te ontslaan.

Reclame

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2016 20:16

dus dit is dus wel degelijk mogelijk, en ja dit was wat de RVA tegen deze werkgever zei na een paar jaar te veel economische werkloosheid !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 28 aug 2016 09:23

@denlowie, maar wat ik niet begrijp: een werknemer kan geschorst worden door de RVA, maar welke schorsing zou een werkgever kunnen oplopen bij de RVA? De RVa kan de werkgever wel waarschuwen dat er teveel econ.werkloosheid wordt toegepast binnen zijn bedrijf. Maar geschorst worden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 aug 2016 09:29

het recht op het gebruik van tijdelijke werkloosheid niet meer krijgen.

Als een werkgever tijdelijke werkloosheid wil gebruiken, moet dit aangevraagd worden bij de RVA. Aanvraag kan om de reden hierboven geweigerd worden.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2016 09:34

@denlowie, maar wat ik niet begrijp: een werknemer kan geschorst worden door de RVA, maar welke schorsing zou een werkgever kunnen oplopen bij de RVA? De RVa kan de werkgever wel waarschuwen dat er teveel econ.werkloosheid wordt toegepast binnen zijn bedrijf. Maar geschorst worden?
Ik vind het ook zeer raar, maar dit is waar!

Ken persoonlijk een kleine werkgever 5 a 6 werknemers die hoofdzakelijk woensdag, donderdag en vrijdag veel werk hebben, en de maandag en de dinsdag stonden ze op economische werkloosheid, na een paar jaar werd de werkgever geschorst wegens teveel economische werkloosheid en dit wel voor onbepaalde duur !
er was wel een overgangsperiode van 3 maanden, zodat men de werknemers konden ontslaan en terug in dienst nemen voor de drie dagen.
Nu dit is zeer gemakkelijk opgelost geweest, door die mensen enkel een contract te geven voor de drie dagen en de andere twee dagen zijn ze nu altijd werkloos, en in de zomer word er een bijlage gemaakt dat men in de maanden juli en augustus wel 5 dagen werken.


Persoonlijk vind ik het absurd .

Breng dit voor de staat iets op ??????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 aug 2016 09:46

Ja: economische werkloosheid is duurder voor de overheid dan volledige werkloosheid of opleg bij deeltijdse volledige werkloosheid.

Bovendien verhinder je dat er een circuit ontstaat om mensen aan een uitkering te helpen op basis van contracten van 1 jaar met veel tijdelijke werkloosheid. bvb: stel dat je een werkgever bent die werk heeft voor 3 voltijdse personen. Je neemt in de plaats daarvan 5 personen aan voltijds, maar laat iedereen 2 van de 5 dagen thuis zitten. Na 1 jaar hebben 5 in plaats van 3 mensen recht op volledige werkloosheidsuitkeringen. Zou vergelijkbaar zijn met fraude met valse C4's.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2016 10:05

Zo heb ik het toch niet bekeken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 28 aug 2016 18:00

lowie, maar kan je me die "schorsing" eens practisch uitleggen? Hoé schorst men een werkgever? Dat hij geen commerciele acticviteiten meer mag uitvoeren?Dat het bedrijd carrément sluit? Dat hij geen werkgever meer is? Ik kan mij daar niet echt iets concreet bij voorstellen....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 aug 2016 18:03

Enkel schorsing van de mogelijkheid tot economische werkloosheid, voor de rest kan het bedrijf doen en laten wat ze willen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2016 18:05

lowie, maar kan je me die "schorsing" eens practisch uitleggen? Hoé schorst men een werkgever? Dat hij geen commerciele acticviteiten meer mag uitvoeren?Dat het bedrijd carrément sluit? Dat hij geen werkgever meer is? Ik kan mij daar niet echt iets concreet bij voorstellen....
Die werkgever is niet geschorst voor zijn commerciële activiteiten.

Die is geschorst geweest van de RVA voor onbepaalde tijd dat hij GEEN ECONOMISCHE WERKLOOSHEID nog mag aanvragen !

Snap je ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8842

#13 , 28 aug 2016 18:18

mijn ouderwetse frank is eindelijk gevallen :-) thnx!

Terug naar “Werkloosheid”