Uitkering cumuleren met studietoelage studies met volledig leerplan

Cpsp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Uitkering cumuleren met studietoelage studies met volledig leerplan

#1 , 23 aug 2016 23:53

Hallo,

Ik hoop hier iemand te vinden die hier iets meer van afweet.

Ik ga vanaf september bachelor studeren 3 jaar. Met vrijstelling van de RVA(knelpuntberoep)

Ik moet volgende week de papieren c93 indienen bij de vakbond. Een deel heeft de school al ingevuld bij inschrijving vandaag. En ik heb ook mijn deel ingevuld op 1 punt na.

Ontvangt u voor het academiejaar een studiebeurs

Nee
Ja => studiebeurs onderworpen aan de sociale zekerheid ja of nee

Nu ik had al eens vernomen dat dit niet cumul is met zen beurs die onderworpen is aan de sociale zekerheid.

Nu ik ben zelfstandig alleenstaande student en aan de hand van lijn aanslagbiljet 2015 inkomen 2014 dat telt voor het jaar 2016-2017 zou ik recht hebben op een hoge studietoelage rond de 3000 euro per jaar.

Nu RVA, studietoelage wisten het allemaal niet goed aan telefoon. Natuurlijk als in moet kiezen tussen uitkering of 3000 per jaar alleen. Ja dan lukt het niet.

Iemand die daar iets van weet ? Er worden misschien per jaar duizenden van die c93 ingediend en niemand die mij kan zeggen of ik een studietoelage dossier mag indienen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2016 05:56

De twijfel bij de rva is logisch en gebaseerd op een verkeerde voorstelling van de feiten. U vraagt immers geen studiebeurs aan, maar een studietoelage. Een studiebeurs is bvb mocht u een doctoraatsstudent zijn en voor uw studies een beurs krijgen. Of indien een nalatenschap beurzen verdeelt, bvb aan jongeren met een moeilijke sociale achtergrond.

Dus geen probleem in jouw geval, gewoon nee antwoorden.

Cpsp
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2016 10:43

Ok inderdaad had dit al eens gezien dat dit om doctoraatstudies ging meestal, ook bij studietoelage ben ik zelfstandig student.. Dus zou maar vreemd geweest zijn dat ik als werkloze geen recht had oo een studiebeurs.

Alvast bedankt !!

Reclame

Pintor
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2018 11:39

Interessante topic en goede verwijzing forum.
Is dit heden nog geldig ? Cumul studietoelage met sociale uitkering ?
Men spreekt nu van studietoelagen inderdaad en doctoraatsbursalen.
Meer bepaald voor bruggepensioneerd 58+ met toeslag, beroepsziekte, ziekte enz.
Onze vereniging ouderen heeft mensen welke wensen bezig te zijn. Bijvoorbeeld filosofie en andere richtingen in avond en werkstudenten programmaas. De instelling laat weten dat dit kan. Bij navraag overheidsdiensten weten ze het niet zo goed.
Het gaat hier over ouderen, geen jongeren in omscholingsprojecten.

Terug naar “Werkloosheid”